Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat (redigerat)

Halloj!

Jag skriver och proddar mycket Metal musik, som mÄnga andra idag.

Innan jag sÀtter igÄng sÄ drar jag pÄ In Flames - Soundtrack to your escape som referens material.

Den plattan har varit en stor insperationskÀlla för mig. Större gitarrer har jag aldrig hört frÄn nÄgot annat band.

Den dubbade rÄdistade basen gör ju gitarrerna lite extra feta sÄ klart. Men hur Àr egentligen gitarrerna producerade?

Skulle inte förvÄna mig om kompgitarrerna Àr inspelade genom en Peavey 5150. Men hur jag Àn lyssnar pÄ ljudet sÄ

hittar jag inte riktigt vad det Àr som lÄter sÄ mÀktigt. Jag ser i alla fall att gitarrerna ligger och mosar vid 2-3khz 24/7.

Har testat bandkompressorer pÄ gitarrgrupper och mosat sönder dom med en limiter pÄ 600kilo.

Skulle vara kul om lite folk lyssnade igenom plattan och berÀttade sin syn.

HÀr Àr en del av My Sweet Shadow

- lÀnk borttagen -

Gött gött.

LÄt In Flames inspirera.

Hare gött. // Henke 😎

Redigerat av Lundin
Annons
creel (oregistrerad)
Postat (redigerat)

Jag Àr inget jÀttefan av In Flames. Men jag gillar lite av varje med dem, förutom det nyaste med dem. Denna skiva Àr enligt mig den bÀsta produktionen. Den har nÄgra riktigt fina lÄtar ocksÄ. :rolleyes:

Kompgitarrerna bestÄr av fyra dubbar (tvÄ vÀnster, tvÄ höger, det lÄter precis sÄ iaf), inspelade med 5150 (kan inte tÀnka mig nÄt annat).

Jag hÄller med dig om att gitarrerna Àr jÀvligt feta, vÀldigt "in your face" och brutalt köttiga. Men, de Àr ganska midscoopade och det gör att de inte Àr riktigt i min smak. Diskanten Àr lite vÀl hÄrd och rivig tycker jag ocksÄ. Smaksak, det lÄter vÀldigt mycket 5150 iaf.

Konsten att fÄ till sÄnt hÀr sjÀlv? Om du verkligen vill fÄ till sÄ likt som möjligt:

Först och frÀmst samma grejer som dem. Förutom att förstÀrkaren ska vara samma sÄ mÄste högtalarlÄdan vara samma. LÄda gör mycket för ljudet. Sen behöver du samma mickar och samma mickpreamps. Rummet mÄste vara snarlikt. Placeringen av högtalarlÄdan mÄste vara likadan. Uppmickningen (!) mÄste vara identisk. Din(a) gitarr(er) mÄste vara hyfsade, sÄ att det Àr okej resonans och samma stallmick (nÄn aktiv EMG). Sen mÄste du ju förstÄs spela grymt tajt och bra ocksÄ, men det vet du vÀl om.

Men nr 1 om du vill fÄ till liknande fet gitarrproduktion, Àr att skaffa 5150 plus en schysst lÄda. Gitarren bör ha en aktiv mick i stallet som Àr rÄ och go.

Sen behöver du ju förstÄs bra inspelningsmickar ocksÄ. Jag Àr inte sÄ jÀttestort fan av Shure SM57 men jag har för mig att Studio Fredman (som de spelade in hos förut) kör stenhÄrt pÄ tvÄ SM57:or vid gitarrinspelning, och jag kan tÀnka mig att de gjort sÄ pÄ denna skiva.

"Fredman-uppmickningen" Àr att en SM57 Àr rakt riktad och en annan SM57 Àr precis bredvid i 45-gradig vinkel, sedan blandar man dessa. Dessa tvÄ SM57:or placeras vid nÄgot av de övre elementen pÄ lÄdan. NÀrmickning alltsÄ, inga avstÄndsmickar eller rumsmickar. Exakt hur du placerar mickarna mÄste du lyssna efter, sÄklart. Ge det tid och var kritisk med öronen.

De har sÀkert EQ:at lite efterhand men det rÄa ljudet Àr redan frÄn rÄ inspelning. Jag kan tÀnka mig att de scoopat miden lite och ökat högmid/diskant för det lÄter lite onaturligt.

Edit: Att rÀtta stÀrkaren Àr viktigt ocksÄ. De har inte kört pÄ nÄgon sovrumsvolym nÀr de spelat in detta heller. :rolleyes: Rören ska jobba hÄrt. Sen vet man aldrig om de har anvÀnt moddade stÀrkare.

Redigerat av creel
DieHard (oregistrerad)
Postat

Om jag inte minns helt fel frÄn det numret av studio dÀr Fredman sjÀlv var med sade han att han brukar gröpa ur vid runt 300hz och höja vid 1500hz och 3khz med brett q-vÀrde. GÀller vÀl sjÀlvklart inte allt men som sagt var alla har sina favoritpresets. Och Àven anvÀnder bredbanskompressor pÄ.

creel (oregistrerad)
Postat (redigerat)
  DieHard sa:
Om jag inte minns helt fel frÄn det numret av studio dÀr Fredman sjÀlv var med sade han att han brukar gröpa ur vid runt 300hz och höja vid 1500hz och 3khz med brett q-vÀrde. GÀller vÀl sjÀlvklart inte allt men som sagt var alla har sina favoritpresets. Och Àven anvÀnder bredbanskompressor pÄ.

Kan stÀmma bra det.

En frÄga: vad Àr den bredbandskompressor? :rolleyes:

Redigerat av creel
Postat (redigerat)

Riktigt kul att lÀsa vad du skrev Creel!

Även om man jobbat rĂ€tt mycket med smĂ„ till större produktioner sĂ„ vill man ju alltid hitta genvĂ€gar med mindre prylar.

Kanske skulle formulerat mig bÀttre.

Jag sitter med en ESP F 7strÀngad med EMG707 mickar och testar lite Line6 sounds.

Jag sitter och skriver pÄ bandets nÀsta platta lite hej vilt i ett sovrum.

Men efter ett par dagars nötandes med textdokument och strÀngslit sÄ började jag studera lite In Flames.

BestÀllde; Reroute to remain, Soundtrack to your escape, Come clarity och A sense of purpose för 1-2 veckor sen.

Klarar inte av att lyssna pÄ halvdana mp3's av bandet som jag lever för. hehe :rolleyes:

SÄ... nu satt jag och testade lite Line6 "Gearbox" stÀrkare och lajade runt lite.

Kastar upp ett sample pÄ den klassiska "Drumkit from hell" som Àr ett riktigt dÄligt köp om man frÄgar mig. Borde köpa Superior 2.0 om man ska fÄ nÄgot programerat bra ljud.

HÀr Àr i alla fall min version av. My Sweet Shadow. (endast gitarr och DFH)

- lÀnk borttagen -

Tack för mig. // Henke

Redigerat av Lundin
drloop (oregistrerad)
Postat (redigerat)

In Flames har tagit över Fredmans studio vid Gullbergsvass i Göteborg.

EDIT:Gamla studio fÄr man vÀl sÀga ...

Redigerat av drloop
Postat
  drloop sa:

Jo precis. Den har till och med en snygg hemsida. www.ifstudios.se

Tyngt! :rolleyes:

Postat
  creel sa:
  DieHard sa:

Kan stÀmma bra det.

Det Àr vÀl en slags routerkompressor av nÄgot slag.

Har för mig D-link kör pÄ nÄgon som heter C4. lol :rolleyes:

drloop (oregistrerad)
Postat
  Deeps sa:
  drloop sa:

Jo precis. Den har till och med en snygg hemsida. www.ifstudios.se

Tyngt! :rolleyes:

Dom har inte uppdaterat sidan pÄ lÀnge...

I Studio 1 finns ett SSL4000. Och en hel del andra grejer Àr ocksÄ uppdaterad , tex Focal monitorer.

drloop (oregistrerad)
Postat
  creel sa:
  DieHard sa:

Kan stÀmma bra det.

Bredbandskompressor, en helt vanlig kompressor. Ej multiband.

Postat

Fredman berÀttade utförligt om hur han jobbade med metal-gitarrer. Minns att han körde kompressor, dock ej nödvÀndigtvis multibandskompressor (menar ni, va?) Han menade pÄ att distgitarrer redan Àr sÄ komprimerade pga disten sÄ det enda han gjorde var att lÀgga pÄ en kompressor som var sÄ beskaffad att han kunde vÀlja inom vilka frekvenser han ville den skulle jobba. Han anvÀnde alltsÄ den endast till att ta bort det dÀr Àckliga som kan hÀnda nÀr man dÀmpar samtidigt som man riffar. Han ville fÄ bort den höjningen av vissa lÀgre frekvenser som kunde intrÀffa dÄ.

MÄste ocksÄ fÄ lÀgga till att det kan ocksÄ vara Engl Savage-stÀrkare alt Randall. De senare har ju seglat upp som ganska flitigt anvÀnda bland metallers pÄ sistone. Jag hejar dock pÄ Engl. Har dock hört av mÄnga att de Àr ena rejÀla bestar. De kan lÄta vÀldigt olika beroende pÄ hur och med vad man mickar dem. I de musikaffÀrer jag besöker lÄter de alltid bÀst, dock!

Postat

Men stopp och hallÄ.. Var det inte In Flames som körde det mesta i gitarrvÀg genom en Tiny Terror pÄ senaste skivan? Eller Àr det nÄgot annat argt, missförstÄtt gothgÀng jag tÀnker pÄ?

DieHard (oregistrerad)
Postat

EnglstÀrkaren Àr nÄgot som nÀstan alla vill anvÀnda i hans studio eftersom den lÄter sÄ bra. Men sÄ blir det givetvis inte av förklarliga skÀl. DÀremot anvÀnder han ingen marshall eller rectifier.

DieHard (oregistrerad)
Postat
  basshole sa:
Men stopp och hallÄ.. Var det inte In Flames som körde det mesta i gitarrvÀg genom en Tiny Terror pÄ senaste skivan? Eller Àr det nÄgot annat argt, missförstÄtt gothgÀng jag tÀnker pÄ?

Nej du har helt rÀtt. Men som sagt var, det var pÄ senaste plattan och inte de tidigare, som trÄdskaparen tÀnkte pÄ.

creel (oregistrerad)
Postat
  basshole sa:

Det var senaste skivan de anvÀnde en Tiny Terror. Det hÀr Àr en betydligt Àldre skiva, som enligt mig lÄter bÀttre.

Tiny Terror Àr inte lika elak.

Postat
  Rabieshund sa:
http://www.myspace.com/solitudeswe

Lyssna pÄ versen och refrÀngen i första lÄten. Inspelat i studio Fredman. LÄter sÄ jÀvla In Flames!

Kommer inte Ät Myspace just nu. Kan man fÄ tag pÄ lÄten pÄ annat vis?

drloop (oregistrerad)
Postat

Jag undrar hur ni vet att det Àr tiny terror pÄ plattan?

Var ni med och spelade in eller?

Postat
  drloop sa:

Hur vet du att himlen Ă€r blĂ„? Är det du som mĂ„lat den eller?

DieHard (oregistrerad)
Postat
  drloop sa:

NÀ men vi har lÀst det i tidningen studio. Du kanske skippade lÀsa den artikeln eller det numret?

drloop (oregistrerad)
Postat (redigerat)

Ah, nÄ dÄ sÄ.

KĂ€llkritik... 🙁

Redigerat av drloop
DieHard (oregistrerad)
Postat

Ja hur mycket den anvÀndes pÄ plattan vete tusan. Minns inte om det stod nÄgot om det i artikeln.

Postat (redigerat)

DVD man fÄr med nÀr man köper nya plattan som digibox visar den utökade "studio diary" i 160 minuter. Som man kunde se en bit av pÄ In Flames myspace under inspelningen.

Tiny Terror var sÄ klart med pÄ bild. Ljud saknar bevis. Men har för mig den finns inspelad.

Micken som anvĂ€ndes var Shure SM7an. Kul val enligt mig eftersom det Ă€r gamla Fredman studion. Äntligen nĂ„gon som vill utveckla framtidens sound.

Jag som lyssnat pÄ In Flames sedan Clayman tycker ÀndÄ Soundtrack Àr den bÀsta plattan.

Men ska jag vara Àrlig sÄ tror jag att nya plattan kommer krÀma ut ett par tÄrar frÄn mina ögon inom kort.

In Flames gjorde i min mening ett mÀsterverk medans Metallica slÀppte en master genom en tubescreamer. Om man ska jÀmföra musikstil Àndringarna i dagens produktion.

... andra ord: JAM klisterlapparna syns mycket vÀl till pÄ DVD. Bra reklam dÀr. hihi

// Henke

Edit: FinEQade lite pÄ inlÀgget.

Redigerat av Deeps
Postat

Vad jag förstÄr sÄ spelar du inte i In Flames och innehar rÀttigheterna till materialet sÄ tyvÀrr Äker lÀnkningarna bort bÄde till originalet och din cover..

Forumets regel nummer 7

7. Uppladdade lÄtar ska vara dina egna.

NÀr du postar lÄtar pÄ forumet, ska det vara dina egna och inte en cover eller remix pÄ nÄgon utgiven lÄt. Inga delar av lÄten fÄr tillhöra en annan upphovsman. Undantaget Àr om lÄten Àr en mycket tydlig parodi pÄ en existerande lÄt.

creel (oregistrerad)
Postat

Vem som helst hör vÀl att Tiny Terror Àr med pÄ hela nya plattan? De har ju kombinerat den och 5150.

Lundin sa:
Vad jag förstÄr sÄ spelar du inte i In Flames och innehar rÀttigheterna till materialet sÄ tyvÀrr Äker lÀnkningarna bort bÄde till originalet och din cover..

Forumets regel nummer 7

NÀr du postar lÄtar pÄ forumet, ska det vara dina egna och inte en cover eller remix pÄ nÄgon utgiven lÄt. Inga delar av lÄten fÄr tillhöra en annan upphovsman. Undantaget Àr om lÄten Àr en mycket tydlig parodi pÄ en existerande lÄt.

Men man fÄr ju lÀgga ut 30 sek av upphovsrÀttsskyddat material? SÄ var det alltid förut iaf (och dÄ menar jag inte hÀr utan överallt pÄ nÀtet).

Postat
  creel sa:
Vem som helst hör vÀl att Tiny Terror Àr med pÄ hela nya plattan? De har ju kombinerat den och 5150.
  Lundin sa:

Forumets regel nummer 7

Men man fÄr ju lÀgga ut 30 sek av upphovsrÀttsskyddat material? SÄ var det alltid förut iaf (och dÄ menar jag inte hÀr utan överallt pÄ nÀtet).

LÄter i min bok fruktansvÀrt osannolikt sÄ det fÄr du nog slÀnga upp lite referenser till!

Postat

Jag har ocksÄ hört att 30 sekunder Àr lagligt... det Àr vÀll dÀrför sidor som lastfm.se och sÄdana sidor har mkt 30sekunders klipp?

Postat
  elakingen sa:
Jag har ocksÄ hört att 30 sekunder Àr lagligt... det Àr vÀll dÀrför sidor som lastfm.se och sÄdana sidor har mkt 30sekunders klipp?

man ska inte tro allt man hör

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vÄr community genom att registrera dig. Det Àr enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in hÀr.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat nÄgra kakor pÄ din enhet för att du bÀttre ska kunna anvÀnda den hÀr sajten. LÀs vÄr kakpolicy och om hur du kan Àndra instÀllningar. Annars utgÄr vi frÄn att du Àr bekvÀm med att fortsÀtta.