Jump to content
Annons

Liquid mix maxar cpu i Pro Tools M-Powered 8


Ritchie92

Recommended Posts

Jag sitter med en session med nya m-powered 8, efter att jag övergått från cubase studio 4 där liquid mix fungerat utmärkt. Jag märker på CPU (Rtas) mätaren att efter bara en liquidmix instans på en kanal så ligger den redan på 18 - 20% och pendlar. Sedan efter nästa instans på en ny kanal så blir det nästan dubbelt och ett felmeddelande säger åt mig att stänga ner "några" rtas-pluggar för att spara på CPU. Jag hade 9 kanaler varav 1 clicktrack och resten bas orgel och gitarr där jag nu inte vet hur jag ska göra riktigt. Det stör mig lite att jag inte ens kan använda den i sitt grundsyfte att spara CPU villket sen leder till alla olika buggar den har att bjuda på.

Det är en Liquid Mix 16 Btw, om det gör någon skillnad. Jag har en 2.16 Dual Core med 3.24 Gig Ram-minne villket borde räcka?

Projectmix I/O med 256 i buffer. Jag har alla gitarrer rena utan pluggar för att spara, så det finns inget annat Cpu-krävande på heller.

Undrar mest om det är tänkt att vara såhär villket jag inte hoppas och sen om det finns någon eventuell lösning till problemet?

Tack på förhand.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 3 veckor senare...
Annons

Du kanske ska återgå till Cubase 4 igen! Jag har exakt samma problem, kör 4-6 synthar så kommer det ett "CPU overloaded error" meddelande. Väldigt märkligt då mitt logic klarar 20 synthar utan problem?

Inser nu att jag skulle inte satsat på Digidesigns produkter, de verkar uppenbarligen själv inte veta vad problemet är. Ser att det verkar vara många som har detta problem!

Johnny

Jag sitter med en session med nya m-powered 8, efter att jag övergått från cubase studio 4 där liquid mix fungerat utmärkt. Jag märker på CPU (Rtas) mätaren att efter bara en liquidmix instans på en kanal så ligger den redan på 18 - 20% och pendlar. Sedan efter nästa instans på en ny kanal så blir det nästan dubbelt och ett felmeddelande säger åt mig att stänga ner "några" rtas-pluggar för att spara på CPU. Jag hade 9 kanaler varav 1 clicktrack och resten bas orgel och gitarr där jag nu inte vet hur jag ska göra riktigt. Det stör mig lite att jag inte ens kan använda den i sitt grundsyfte att spara CPU villket sen leder till alla olika buggar den har att bjuda på.

Det är en Liquid Mix 16 Btw, om det gör någon skillnad. Jag har en 2.16 Dual Core med 3.24 Gig Ram-minne villket borde räcka?

Projectmix I/O med 256 i buffer. Jag har alla gitarrer rena utan pluggar för att spara, så det finns inget annat Cpu-krävande på heller.

Undrar mest om det är tänkt att vara såhär villket jag inte hoppas och sen om det finns någon eventuell lösning till problemet?

Tack på förhand.

Link to comment
Dela på andra sajter

Hejsan

Nu har jag inte använt liquid mix eller liknande. Men syftet är ju som du skriver att liquid mix ska ta hand om processen. Inte pro tools. Så om datorns cpu belastas av de pluggarna som följer med liquid mix så kan jag tänka mig att de är rätt så processorhungriga. Sedan när du mixar musik så skall du helst ha mer än 256 i buffersize. När jag satt med LE så hade jag 128-256 vid inspelning och 1024 vid mixning. Om jag va du så skulle jag även kontakta supporten så att du får liquid mix att använda sig av sin egen DSP-kraft och inte din dators cpu.

MVH

Anders

Link to comment
Dela på andra sajter

Analogfreak (oregistrerad)
Hejsan

Nu har jag inte använt liquid mix eller liknande. Men syftet är ju som du skriver att liquid mix ska ta hand om processen. Inte pro tools. Så om datorns cpu belastas av de pluggarna som följer med liquid mix så kan jag tänka mig att de är rätt så processorhungriga. Sedan när du mixar musik så skall du helst ha mer än 256 i buffersize. När jag satt med LE så hade jag 128-256 vid inspelning och 1024 vid mixning. Om jag va du så skulle jag även kontakta supporten så att du får liquid mix att använda sig av sin egen DSP-kraft och inte din dators cpu.

MVH

Anders

Det märks att du har avancerat Anders då du numer bara skriver i trådar som handlar om Protools. 🙁

Link to comment
Dela på andra sajter

Hejsan

Nu har jag inte använt liquid mix eller liknande. Men syftet är ju som du skriver att liquid mix ska ta hand om processen. Inte pro tools. Så om datorns cpu belastas av de pluggarna som följer med liquid mix så kan jag tänka mig att de är rätt så processorhungriga. Sedan när du mixar musik så skall du helst ha mer än 256 i buffersize. När jag satt med LE så hade jag 128-256 vid inspelning och 1024 vid mixning. Om jag va du så skulle jag även kontakta supporten så att du får liquid mix att använda sig av sin egen DSP-kraft och inte din dators cpu.

MVH

Anders

Det märks att du har avancerat Anders då du numer bara skriver i trådar som handlar om Protools. 🙁

Förstår inte riktigt vad du menar med avancerat. Men jag tror iaf om mig själv att jag skriver i de trådar där jag kan ha något att komma med. Sedan har det blivit mindre tid på forumet än vad det va förr (även om sidan nästan alltid är öppen i bakgrunden).

MVH

Anders

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 veckor senare...

Jag har precis samma problem. För mig drar Liquid Mixen ungefär lika mycket som D-Verb vilket inte är så lite. Fungerar dock utan problem på en iMac med Logic.

Har du lyckats lösa problemet så vill jag gärna veta hur!

Om inte så skulle det vara intressant att veta vad du har för grejer i övrigt, typ moderkort, firewire chip och såna saker för att jämföra och kanske kunna hitta problemet.

/E

Link to comment
Dela på andra sajter

Hejsan

Nu har jag inte använt liquid mix eller liknande. Men syftet är ju som du skriver att liquid mix ska ta hand om processen. Inte pro tools. Så om datorns cpu belastas av de pluggarna som följer med liquid mix så kan jag tänka mig att de är rätt så processorhungriga. Sedan när du mixar musik så skall du helst ha mer än 256 i buffersize. När jag satt med LE så hade jag 128-256 vid inspelning och 1024 vid mixning. Om jag va du så skulle jag även kontakta supporten så att du får liquid mix att använda sig av sin egen DSP-kraft och inte din dators cpu.

MVH

Anders

Hej, igen.

Jag har fått tips från dig förr och det har varit lösningen därav ännu en fråga:

Jag kör mbox2 PT 7.4 i min svarta macbook och jag har läst nånstans att jag ska köra på en (1) processor istället för det förinställda 2. Ska det vara bättre? Enligt bruksanvisningen ska jag ju "Optimize my mac" för PT men det är grekiska för mig.

Sammanfattad fråga: 1 eller 2 processorer och lite kort om varför 😲 tack...

En fråga till: jag blir inte riktigt klok på hur många spår jag kan köra (nybörjare med få låtar), jag har en låt med 24 spår inkl 2 aux och två instrumentspår, var går "gränsen". Och det står olika överallt tycker jag... Enkla frågor säkert men det är sånt man går omkring och grubblar på och som får en att ligga vaken en extra timme...

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej, igen.

Jag har fått tips från dig förr och det har varit lösningen därav ännu en fråga:

Jag kör mbox2 PT 7.4 i min svarta macbook och jag har läst nånstans att jag ska köra på en (1) processor istället för det förinställda 2. Ska det vara bättre? Enligt bruksanvisningen ska jag ju "Optimize my mac" för PT men det är grekiska för mig.

Sammanfattad fråga: 1 eller 2 processorer och lite kort om varför 😆 tack...

En fråga till: jag blir inte riktigt klok på hur många spår jag kan köra (nybörjare med få låtar), jag har en låt med 24 spår inkl 2 aux och två instrumentspår, var går "gränsen". Och det står olika överallt tycker jag... Enkla frågor säkert men det är sånt man går omkring och grubblar på och som får en att ligga vaken en extra timme...

Hejsan

När det gäller processorerna så vet jag faktiskt inte, så där får nog någon annan svara, eller så är det bara att slänga iväg ett mail till supporten så du är säker på att svaret är korrekt.

När det gäller dina kanaler så är det inte så lätt att förstå i början. Jag hoppas jag minns rätt nu 😉 Pro Tools LE 7.4 räknas inte kanaler utan voices. I standardutförandet har du tillgång till 32 voices. En monokanal=1 voice 1 stereokanal = 2 voices. Så om du ska maxa antal kanaler så skulle det bli 32 monokanaler eller 16 stereokanaler. Om du däremot skulle köpa till Music production toolkit så räknas det 48 kanaler stället för voices. Men om du uppgraderar till pro tools 8 så är det som standard 48 kanaler (kan även va voices) och med möjlighet till ännu fler vid köp av music production toolkit. Så en uppgradering till version 8 är i mina ögon att föredra om man sitter på v.7.x och vill ha fler kanaler.

Hoppas det gav några svar iaf 🙂

MVH

Anders

Link to comment
Dela på andra sajter

Hejsan

När det gäller processorerna så vet jag faktiskt inte, så där får nog någon annan svara, eller så är det bara att slänga iväg ett mail till supporten så du är säker på att svaret är korrekt.

När det gäller dina kanaler så är det inte så lätt att förstå i början. Jag hoppas jag minns rätt nu 😆 Pro Tools LE 7.4 räknas inte kanaler utan voices. I standardutförandet har du tillgång till 32 voices. En monokanal=1 voice 1 stereokanal = 2 voices. Så om du ska maxa antal kanaler så skulle det bli 32 monokanaler eller 16 stereokanaler. Om du däremot skulle köpa till Music production toolkit så räknas det 48 kanaler stället för voices. Men om du uppgraderar till pro tools 8 så är det som standard 48 kanaler (kan även va voices) och med möjlighet till ännu fler vid köp av music production toolkit. Så en uppgradering till version 8 är i mina ögon att föredra om man sitter på v.7.x och vill ha fler kanaler.

Hoppas det gav några svar iaf 😉

MVH

Anders

Mycket! Tackar.

Jo, jag har sneglat lite på 8:an men det får dröja nån månad. Tack så länge!

Link to comment
Dela på andra sajter

Wow, villken rush!

Tråden va helt död och jag la ner efter en vecka typ men så helt plötsligt låg det 15 poster!

Tack för alla svar, tur att man inte är ensam om det då så digidesign och focusrite kan felsöka och förhoppningsvis kan digi släppa automatisk latencykompensering!!

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...