Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Hej.

Jag har precis varit och köpt mig ett par esi near 05 experience och efter att ha kopplat i dom sÄ brusar det.

Jag har testat vid olika volymer osv, men kÀnns liksom som ett strömbrus.

NĂ„gon som varit med om detta? Är det fel pĂ„ monitorerna sĂ„ att jag ska byta dom?

Eller vad kan vara fel?

Tacksam för svar.

Annons
Postat

NÀmen det Àr lugnt. Jag svarar sjÀlv.

Errr, sÄhÀr Àr det. Om du sÀnker ner volymen pÄ baksidan.. Tweaka jÀveln ordentligt sÄ kommer bruset till 90% att försvinna.

Jag kan vÀl svara mig sjÀlv hÀr i samma inlÀgg dÄ

- Ah, fan vad guld! Tack för hjÀlpen!

Äh, det var sĂ„ lite sĂ„ 🙂

// Man blir lite skum av öl, men Àr man ledig Àr man faan ledig! Julafton represent!!

Men en riktig frÄga nu dÄ.

Är det meningen att aktiva monitorer ska brusa lite?

alltsÄ, sÀg att det brusar ~20-25dB.

Det tycker jag ÀndÄ Àr liiiite störande, men inget mot dom 30-35dB som det brusade innan.

Postat

Jag har ett par alesis M1 Active 520 och jag har EXAKT samma problem .. Fick dom i julklapp sĂ„ dom Ă€r sprillans nya 🙂

TĂ€nkte precis skapa en trĂ„d men nĂ„gon kanske kan svara hĂ€r istĂ€llet 🙂 2 flugor i 1 smĂ€ll liksom 😄

Mvh Douglas

• 1 mĂ„nad senare...
Postat

TÀnkte spinna vidare lite grann pÄ den hÀr trÄden.

Har haft mina nEar 05 i ca 1 Är nu och har aldrig haft nÄgra problem, men nÀr jag nu slÄr pÄ strömmen pÄ dom sÄ Àr det ena monitorn som brusar satt man kan höra det Àven om man sÀnker volymen ibak eller inte. Den andra Àr precis som vanligt brusar ingenting, och den som brusar mÄste jag vrida upp volymen i bak lite extra för att fÄ samma ljudvolym som den andra vilket aldrig var ett problem tidigare.

Kan det vara sÄ att jag kanske borde byta ut den som brusar vad tror ni, har ni haft liknande erfarenheter?

Postat

IngÄngs volymen bak pÄ monitorerna ska vara satt pÄ den mÀngd gain som ljudkÀllan alstrar. I de flesta fall sÄ bör det vara mellan -10db till +4db. SÀtt reglagen pÄ 0 sÄ ska det nog vara bra men brusar det dÄ sÄ Àr dÀr nÄgot som inte stÀmmer. Mina ESI near5 brusar inte.

Postat

Har satt pÄ noll och dÄ brusar den minst om man sÀger sÄ men fortfarande att man kan höra det lite grann, inte sÄ farligt dock, datorn lÄter mer. nÀr jag har den som brusar pÄ 0 och den som inte brusar pÄ ca +4db sÄ blir det lika högt ljud, det Àr vÀl inte sÄ farligt jag kan ha det som det Àr men det Àr bara irriterande nÀr det aldrig har varit nÄgra problem innan.

FÄr se hur jag gör verkar vara nÄgot som Àr annorlunda men kanske inte sÄ mycket att man behöver byta den.

Tack för hjĂ€lpen 😄

Postat (redigerat)

Har du stationÀr dator? Om du har det, Àr datorn inkopplad i ett jordat vÀgguttag?

Eller Àr monitorerna inkopplade i jordat uttag?

Redigerat av kuriyakin
Postat

Testa med annan kabel frĂ„n högtalarna, jag bytte mina nya rca kablar mot ett par Ă€ldre och vipps sĂ„ funkade mina fostex prima! 😄

Postat

Jo jag har stationÀr dator och har kopplat in bÄde dator och monitorerna i jordade uttag.

ang kablarna sÄ har jag provat att switcha kablarna pÄ monitorerna men den som brusar lite brusar ÀndÄ.

Den brusar inte sÄ att det Àr irriterande man hör det knappt nÀr datorn Àr pÄ. Jag skulle inte ha nÄgra problem med att ha det som det Àr nu men det Àr bara konstigt att det helt plötsligt har börjat brusa lite grann i ena men inte den andra.

• 1 mĂ„nad senare...
Postat

Jag har ocksÄ liknande problem med mina esi near05. intressant...

Men eftersom mitt ljudkort (edirol ua-25) Ă€r lite defekt Ă€ven det har det varit lite svĂ„rt att vartifrĂ„n felet kommer 😛

Hur som helst - mina near05 brusar en del, inte jÀttemycket men hörbart. + att dom inte Àr jÀmna i volym, jag mÄste

höja den ena lite extra för att fÄ samma volym. inget jÀtteproblem, men ja, lite trÄkigt Àr det.

Ska snart köpa nytt ljudkort + nya balanserade kablar. FÄr se om det hjÀlper.

• 3 veckor senare...
Postat

Prova att koppla ut alla kablar som gÄr in till monitorerna, förutom strömmen dÄ. Försvann bruset? DÄ Àr det ljudkortet eller nÄgonting pÄ vÀgen dit som gör brus/stör.

Är det kvar? Prova att flytta monitorn till ett vĂ€gguttag i köket vardagsrummet eller dĂ€r det kan tĂ€nkas vara bĂ€st jordat. Försvinner det dĂ„? DĂ„ har du jordningsfel i rummet.

Fortfarande brus? Ja, dĂ„ har du antingen problem i huset/lĂ€genheten eller sĂ„ Ă€r det egenbrus 🙂

Jag har ett par ESI nEar 08 classic och dem brusar ganska sĂ„ rejĂ€lt. NĂ„r som inte Ă€r kul nĂ€r man ska lyssna efter lĂ€gre ljud nĂ€r man mixar som vind, vĂ„gor osv... Jag har sjĂ€lv inte provat att flytta dem till ett annat vĂ€gguttag men jag ska göra det nu pĂ„ en gĂ„ng och sĂ„ fĂ„r ja se om det Ă€r nĂ„n skillnad. Om jag orkar sĂ„ skriver jag en kommentar hĂ€r i trĂ„den igen om hur det gick 🙂

Postat

Tack för tipset KlasVonKlas och alla andra, jag har glömt bort o sĂ€ga att jag löste problemet 😄 , det var ett jordningsfel och efter lite omkopplande bland sladd högarna sĂ„ blev det bra till slut och dom brusar ingenting 🙂

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vÄr community genom att registrera dig. Det Àr enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in hÀr.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat nÄgra kakor pÄ din enhet för att du bÀttre ska kunna anvÀnda den hÀr sajten. LÀs vÄr kakpolicy och om hur du kan Àndra instÀllningar. Annars utgÄr vi frÄn att du Àr bekvÀm med att fortsÀtta.