Jump to content
Annons

Köpa Multieffektpedal


hanzzon

Recommended Posts

Tjenare., är ute efter en multieffektpedal. vill ha en som är smidig att använda vid rep och livespelning, men också för att leka lite med hemme 🙂 altså enkel att byta mellan olika ljud osv. jag spelar olika stilar, mycket roch /metal, men även stilar där jag använder cleant sound med delay osv. prisklassen ligger på 1500-2500 typ. när det gäller förstärkarsimulationer så känner jag inte att jag behöver det. det är en pedal att endast koppla till förstärkaren jag vill ha. men har den simulationer kanske det kanske inte något minus heller.,.,

har kikat lite extra på ett par stycken.

Boss ME 50 http://www.thomann.de/se/boss_me50_multieffektgeraet.htm

jag gillar att den har egna rattar på varje effekt- del då det känns mindra rörigt. Verkar vara en omtyckt pedal, som verkar ha de effekter jag vill ha. nackdelen är nog att man inte men fottryckning kan ändra patchbank i pedalan vad jag förstår.

KORG Ax3000g http://www.thomann.de/se/toneworks_ax3000g.htm denna har ju dock förstärkarsimulationer.

har inte hittat någonstans i närheten att prova dessa, men undrar om ni har nån erfarenhet och något att säga om dessa? bra å dåliga saker med dessa., vill gärna ha tips på fler med.

god jul, lite i förskott 🙂 /johan

Redigerat av hanzzon
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
KarlA (oregistrerad)

Hejsan! Jag har haft en zoom g9 2tt i ungefär ett och ett halvt år och med den kan du göra allt du kan drömma om. Den låter bra linead eller in i PA:t den låter även bra bra med förstärkare. Det som gör att den låter bra/varmt direkt i PA:t är att den har rör i både för och slutsteg.

Link to comment
Dela på andra sajter

Båda har fått bra betyg på den här sidan:

Boss ME-50 http://www.ultimate-guitar.com/reviews/gui...e-50/index.html

Korg AX300G http://www.ultimate-guitar.com/reviews/gui...000g/index.html

Bara att läsa på och se vilken som du tror passar dig bäst

Boss ME-50

Kommer förmodligen inte låta exakt likadant för dig eftersom att ni inte har likadana förstärkare etc.

Tror inte att det finns några bättre multieffekter i prisklassen 1500-2500. Själv skulle välja Korg:en eftersom att den har förstärkarsimulator och den passar bättre för min musikstil, men om du är ute efter effekterna ska du ta Boss tycker jag

Redigerat av SlashAE
Link to comment
Dela på andra sajter

Du får nog en begad Pod XT Live för 2500:-,

Men den lämpar ju sig bäst för PA-koppling. Men du kan ju välja att bypassa Amp/Cab-funktionerna och bara använda effekterna, som är ganska trevliga. På varje preset du skapar (tror det finns lite drygt 100 platser) kan du bygga din egen "pedalkedja" baserat på klassiska pedaler från Boss, Mxr, Ibanez osv.

Dock finns bara plats för en distortion/compressor, en modulation och ett delay i taget. Men krämar du på ur stärkaren med gain så ska det ju räcka.

Tap tempo och volympedal (som du kan välja att ha till vad som helst, wah-wah, mid-control, feedbackreglage osv.) finns,

Programeringsmöjligheterna och ljudkvalitén är väldigt goda, samt så finns deras hemsida där man kan ladda ner presets till "kända gitarrljud".

Det finns oxå en grafisk eq och en användbar noisegate.

Själva "bygget" är väldigt tacksamt med stora fina knappar man inte missar med fötterna (något som blivit sämre på X3:an), tydligt och logiskt strukturerat och lätt att ändra sina presets samtidigt som man spelar (alltså slå på och av dist/chorus/delay som man behagar utan att behöva byta preset)

Nackdelar måste man också upplysa om:

Lite krångligt att skapa sina ljud om man inte gör det via dator. Menyerna och överskådligheten är inte den bästa. I datorn (mjukvaran hämtar man gratis på www.line6.com), är det däremot fruktansvärt bra upplagt. Snyggt och enkelt!

Lycka till, och prova dig fram genom att låna hem från musikaffären om du kan. Smaken är ju så väldigt olika har man märkt 😏

Mvh Erik

Link to comment
Dela på andra sajter

Koinurka (oregistrerad)

Vi repar/spelar in med Boss GT-8 och Line Pod X3 Live och jag måste säga att X3:an är bättre på nästan alla punkter. Framförallt förstärkarsimulatorerna är helt lysande, och vi har mycket svårt att få GT-8:an att låta lika fyllig och äkta. Men så är den ju mycket dyrare. På lite mer spejssade effekter känns dock bossen som en kunnigare kompanjon, men jag skulle helt klart rekommendera podden om du skulle hitta en begagnad för rimligt pris. Det tar några timmars rattande på både Boss och Pod att känna sig hemma i menyn och kunna styra ljudet åt det håll man vill åt, men inte särskilt mycket längre.

Såg idag en GT-8 för 2200kr på vendolin vilket känns som ett bättre köp än en ME-20 för ungefär samma. Och genom förstärkare kan du ju leva utan förstärkarsimulatorerna. Korg Ax3000g har jag testat på affär, men åtminstone då kändes den ljummen jämfört med de ovan nämnda.

Men jag kan inte hjälpa att snacka varmt om Podden, den är helt suverän 😏 I vilket fall välj INTE en sämre pedal om det handlar om priset. För att då kommer du GARANTERAT ångra dig om två månader, då du skulla ha hunnit spara extrapengarna till den dyrare! Du får ta dig till en musikaffär helt enkelt och spela på alla dessa, plus den nya GT-10an, och sedan kolla vad du hittar begagnat. Döm då inte för hårt om du inte hittar ditt favoritljud i presets, uta lyssna mer på ljudkaraktären i olika effekter.

Lycka till och god jul till dig med! ☺️

mvh/eemu

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...