Jump to content
Annons

Passande mikrofon till Vintage Design M73D

Recommended Posts

ennels (oregistrerad)
Postat

Tjenare!

Nu är det så att idag fick jag hem min efterlängtade Vintage Design M73D och jag säger bara.. herrejävlar!

Jag kör vanligtvis på M-audios Projectmix I/O :s egna preamps. Så efter jag packat upp preampen ur förpackningen så var jag som ett barn på julafton och var bara tvungen att göra en A/B test mellan preampsen i bordet och M73:an.

Tyvärr så har jag bara en Röde NT1A att tillgå men skillnaden var ändå enorm i mina öron. Det kanske ska tilläggas att testet gjordes med akustisk gitarr.

Den fick liksom ett ljud som var enormt stort och in your face på nåt sätt, har jämt hört folk beskriva preampar och mickar på detta viset och kanske inte riktigt förstått innebörden, men det gjorde jag garanterat nu!

Så nu till frågan:

Nån som vet en bra mick, rör eller icke, som funkar riktigt bra till denna preamp? Dom flesta mickar kanske funkar till den, men då vill jag bara ha ett tips på en riktigt bra mick ändå 🙁

Vill förgylla mina inspelningar ännu mer nu känner jag .

Tänkte använda den till ganska mycket, sång, gitarr, kanske elgitarr om möjligt, överhäng, kagge.. ja allt möjligt.

Prisklass upp till 10 -15 000 ungefär.

Jag har sökt en del på forumet tidigare om mikrofoner men just nu undrar jag speciellt om mic till just min preamp!

MVH / Niclas L

• 1 månad senare...
Annons
Postat

Det låter som du tänker lite fel.. Det är väl objektet som ska spelas in som är den avgörande faktorn på vilken mick som ska användas inte själva preampen..

Tjenare!

Nu är det så att idag fick jag hem min efterlängtade Vintage Design M73D och jag säger bara.. herrejävlar!

Jag kör vanligtvis på M-audios Projectmix I/O :s egna preamps. Så efter jag packat upp preampen ur förpackningen så var jag som ett barn på julafton och var bara tvungen att göra en A/B test mellan preampsen i bordet och M73:an.

Tyvärr så har jag bara en Röde NT1A att tillgå men skillnaden var ändå enorm i mina öron. Det kanske ska tilläggas att testet gjordes med akustisk gitarr.

Den fick liksom ett ljud som var enormt stort och in your face på nåt sätt, har jämt hört folk beskriva preampar och mickar på detta viset och kanske inte riktigt förstått innebörden, men det gjorde jag garanterat nu!

Så nu till frågan:

Nån som vet en bra mick, rör eller icke, som funkar riktigt bra till denna preamp? Dom flesta mickar kanske funkar till den, men då vill jag bara ha ett tips på en riktigt bra mick ändå 😳

Tänkte använda den till ganska mycket, sång, gitarr, kanske elgitarr om möjligt, överhäng, kagge.. ja allt möjligt.

Jag har sökt en del på forumet tidigare om mikrofoner men just nu undrar jag speciellt om mic till just min preamp!

MVH / Niclas L

• 3 veckor senare...
Postat

Tänker fel... 😱

Grattis, vilket lyft va?

Alla mickar låter bra genom denna pre amp, jag har med fördel använt shures sm58 akg´s 414ubs och neumanns u87!

Skaffa en bra kompressor och fortsätt med din RÖDE!

Jocke

Det låter som du tänker lite fel.. Det är väl objektet som ska spelas in som är den avgörande faktorn på vilken mick som ska användas inte själva preampen..
Tjenare!

Så nu till frågan:

Nån som vet en bra mick, rör eller icke, som funkar riktigt bra till denna preamp? Dom flesta mickar kanske funkar till den, men då vill jag bara ha ett tips på en riktigt bra mick ändå 😎

MVH / Niclas L

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.