Thoorbear Postat 4 december 2008 Postat 4 december 2008 Hej. Jag har en gammal Yamaha PSR-620 synth, Sonar 7XL Home Edition och stora problem med mitt MIDI-USB interface... Mitt ljudkort - Creative Audigy Extreme Music - saknar MIDI interface. Jag har provat med en massa olika MIDI-USB interface, men det bÀsta som hÀnder (vilket Àr ungefÀr 1 gÄng av 10) Àr att ett USB-device faktiskt finns med i listan över tillgÀngliga MIDI-device i Sonar. Inte för att jag kan anvÀnda det, men det finns i alla fall med... Oftast finns det inte ens med, alltsÄ. Förut hade jag ett Àldre Creative ljudkort - med MIDI interface - vilket fungerade utmÀrkt med min PSR-620. Nu undrar jag om nÄgon har tips om ett bÀttre (mer stabilt, alltsÄ) sÀtt att koppla in en lite Àldre, men ÀndÄ helt General MIDI-kompatibel, synth till en Windows XP, SP3 dator? Finns det separata MIDI-kort? Jag har en ledig kortplats som jag gÀrna skulle dedikera till detta... Hoppas pÄ förslag, Thoorbear
laxlaxlax Postat 5 december 2008 Postat 5 december 2008 Ăr det inte sĂ„ att det finns gameport pĂ„ creative audigy-kortet? Gameport ser ut sĂ„hĂ€r( http://en.wikipedia.org/wiki/Game_port ) och kan ta emot midi. Om det Ă€r sĂ„ kan du ansluta din yamaha till den men dĂ„ behöver du en konverterare frĂ„n midi till gameport. Möjligt att det Ă€r svĂ„rt att fĂ„ tag pĂ„, skulle det vara sĂ„ har jag nog en hĂ€r jag kan skicka. Ăr det sĂ„ att du inte har det kan nog nĂ„gon hĂ€r hjĂ€lpa dig att fixa usb-midit. Det borde funka.
Thoorbear Postat 5 december 2008 TrĂ„dstartare Postat 5 december 2008 laxlaxlax sa: Ăr det inte sĂ„ att det finns gameport pĂ„ creative audigy-kortet? Gameport ser ut sĂ„hĂ€r( http://en.wikipedia.org/wiki/Game_port ) och kan ta emot midi. Om det Ă€r sĂ„ kan du ansluta din yamaha till den men dĂ„ behöver du en konverterare frĂ„n midi till gameport. Möjligt att det Ă€r svĂ„rt att fĂ„ tag pĂ„, skulle det vara sĂ„ har jag nog en hĂ€r jag kan skicka. Ăr det sĂ„ att du inte har det kan nog nĂ„gon hĂ€r hjĂ€lpa dig att fixa usb-midit. Det borde funka. Jo, det verkar onekligen som att det finns en gameport. SĂ„ om du skulle ha en konverterare som du kan avvara, sĂ„ betalar jag gĂ€rna en slant för den. Jag bor i VĂ€llingby utanför Stockholm och du nĂ„r mig enklast och sĂ€krast pĂ„ thoorbear [at] gmail.com om du skulle finna det i ditt hjĂ€rta att skiljas frĂ„n den. SĂ„ kan vi höras av nĂ€rmare per telefon senare och se hur vi kan genomföra en sĂ„dan affĂ€r. Skulle uppskatta mycket om det skulle fungera. Fast egentligen begriper jag inte varför inte usb-midi kopplingen fungerar. NĂ„gon gĂ„ng ibland nĂ€r jag kopplar in den, sĂ„ kommer den upp pĂ„ listan över tillgĂ€ngliga MIDI-device i Sonar 7. Men jag har hittills inte fĂ„tt nĂ„got ljud ur den, ens nĂ€r den finns med i listan och Ă€r vald som "preferred device". Konstigt, tycker jag. Hoppas att detta snart ordnar sig pĂ„ nĂ„got sĂ€tt...
android Postat 5 december 2008 Postat 5 december 2008 Fast nu formulerar du dig nĂ€stan som om gamla MIDI/audio-spöket finns med i bilden...? -Man kan inte fĂ„ nĂ„t ljud ur en MIDI-port! LĂ€s pĂ„ lite om MIDI, sĂ„ att du Ă€r sĂ€ker pĂ„ att du inte bara missuppfattat saker och ting... đ
Thoorbear Postat 5 december 2008 TrĂ„dstartare Postat 5 december 2008 android sa: Fast nu formulerar du dig nĂ€stan som om gamla MIDI/audio-spöket finns med i bilden...?-Man kan inte fĂ„ nĂ„t ljud ur en MIDI-port! LĂ€s pĂ„ lite om MIDI, sĂ„ att du Ă€r sĂ€ker pĂ„ att du inte bara missuppfattat saker och ting... đ Det Ă€r nog förhoppningsvis bara mina dĂ„liga formuleringar som fĂ„r det att lĂ„ta sĂ„. Jag har i alla fall lyckats fĂ„ ihop drygt 2000 MIDI-lĂ„tar genom Ă„ren, visserligen inte med min nuvarande konfiguration, men Ă€ndĂ„. SĂ„ nĂ„got rĂ€tt mĂ„ste jag ha gjort. Jag vet att jag inte fĂ„r nĂ„got ljud ur en MIDI-port. Problemet Ă€r alltsĂ„ istĂ€llet att jag inte fĂ„r min Sonar 7 att kommunicera med mitt keyboard. VĂ€ljer jag en SW-synth, sĂ„ fungerar det utmĂ€rkt. Men inte ens nĂ€r mitt USB-MIDI device Ă€r synligt (och valt) i listan över tillgĂ€ngliga device, fĂ„r jag nĂ„got ljud ur den. Synthen i min Yamaha, alltsĂ„. Inte MIDI-porten. Programvaran för USB-interfacet verkar ocksĂ„ vara installerad rĂ€tt (det Ă€r ju USB, sĂ„ det Ă€r inte sĂ„ krĂ„ngligt att installera), men jag fĂ„r ta mig 17 inte ut nĂ„got ljud. Tycker ocksĂ„ att jag stĂ€llt in mitt keyboard pĂ„ rĂ€tt sĂ€tt, men nĂ„got Ă€r tydligen fortfarande fel. Om nĂ„gon har tips om vad jag bör kolla, Ă€r jag idel öra.
laxlaxlax Postat 5 december 2008 Postat 5 december 2008 (redigerat) Okej, ska kolla i en av sladdhögarna om jag hittar den. à terkommer nÀr jag kommer hem. Betala behöver du inte göra, jag köpte ÀndÄ för mycket frimÀrken sist och behöver göra mig av med nÄgra. Redigerat 5 december 2008 av laxlaxlax
android Postat 5 december 2008 Postat 5 december 2008 Ok, dĂ„ sĂ„! đ Hoppas att det funkar med 3lax's sladd!
laxlaxlax Postat 5 december 2008 Postat 5 december 2008 (redigerat) Letade och letade, men det verkar som att jag redan gett bort den Sorry Hittade ett schema om du vill löda en sjÀlv: http://hem.passagen.se/coola1/midiadap.gif Annars verkar de smÄ rackarna vara svÄra att fÄ tag pÄ. Redigerat 5 december 2008 av laxlaxlax
Thoorbear Postat 6 december 2008 TrĂ„dstartare Postat 6 december 2008 laxlaxlax sa: Letade och letade, men det verkar som att jag redan gett bort den đ Sorry Hittade ett schema om du vill löda en sjĂ€lv: http://hem.passagen.se/coola1/midiadap.gif Annars verkar de smĂ„ rackarna vara svĂ„ra att fĂ„ tag pĂ„. Jag letar vidare. Stort tack för försöket, i alla fall. NĂ„gonstans mĂ„ste det finnas en som nĂ„gon inte behöver lĂ€ngre...
Recommended Posts
Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera
Du behöver vara medlem för att delta i communityn
Bli medlem (kostnadsfritt)
Bli medlem kostnadsfritt i vÄr community genom att registrera dig. Det Àr enkelt och kostar inget!
Bli medlem nu (kostnadsfritt)Logga in
Har du redan en inloggning?
Logga in nuLogga in hÀr.