Jump to content
Annons

sprak och brus vid uppspelning


hwasser

Recommended Posts

Hejsan. Har problem med att mitt projekt börjar spraka och brusa efter jag pulat med det i 2-5 minuter. När jag stänger projektet och öppnar det igen upphör problemet. Detta är grymt jobbigt 🙂 . Någon som kan misstänka vad felet är?

Använder Cubase 3. Kör ett emu0404 usb ljudkort. på en amd athlon x2 5600, 4 gb ram, windows xp, ATI radeon 4850. moderkortet har även ett integrerat ljudkort men detta går att avaktivera i bios.

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Jag har kollat i tråden om brus och så men de är inte ett sånt problem.

Det börjar spraka efter ca 5 om man flyttar på saker eller mixar om ljuden i guitar pro eller addictive drums. och så slutar det när man stänger och öppnar filen/projektet.

Link to comment
Dela på andra sajter

Hejsan. Har problem med att mitt projekt börjar spraka och brusa efter jag pulat med det i 2-5 minuter. När jag stänger projektet och öppnar det igen upphör problemet. Detta är grymt jobbigt :rolleyes: . Någon som kan misstänka vad felet är?

Använder Cubase 3. Kör ett emu0404 usb ljudkort. på en amd athlon x2 5600, 4 gb ram, windows xp, ATI radeon 4850. moderkortet har även ett integrerat ljudkort men detta går att avaktivera i bios.

'

hejsan. jag satt precis meda samma problem (tror jag). Efter mycket googlande, så tog jag tag i kragen, och laddade ner alla drivers till min laptop, sparade dom som backup på ett sdkort, och började ta bort alla drivers, ljudkort, grafik, modem, you name it. startar om, ignorerar alla popups om saknade drivisar (dom jag tog bort), och gör en ren installation av alla drivers.´

jag spar det intigrerade ljudkortet till sist av nån anledning (trodde det va något med det som krockade).

efter en omstart så har ljudet blivit kanon igen. nu har jag bara 2 skrikande drivers som vill bli installerade(något jag inte behöver), så jag ignoreade dom i hanteraren, och har inte haft några problem efter det. jag hade iaf problem i cubase med sprak hela tiden, och film började surra i tid och otid i längre perioder. även musik kunde popa till, och startvinjetten knastrade till lite. aja men det är iaf ett alternativ.

Link to comment
Dela på andra sajter

Hejsan. Har problem med att mitt projekt börjar spraka och brusa efter jag pulat med det i 2-5 minuter. När jag stänger projektet och öppnar det igen upphör problemet. Detta är grymt jobbigt :rolleyes: . Någon som kan misstänka vad felet är?

Använder Cubase 3. Kör ett emu0404 usb ljudkort. på en amd athlon x2 5600, 4 gb ram, windows xp, ATI radeon 4850. moderkortet har även ett integrerat ljudkort men detta går att avaktivera i bios.

'

hejsan. jag satt precis meda samma problem (tror jag). Efter mycket googlande, så tog jag tag i kragen, och laddade ner alla drivers till min laptop, sparade dom som backup på ett sdkort, och började ta bort alla drivers, ljudkort, grafik, modem, you name it. startar om, ignorerar alla popups om saknade drivisar (dom jag tog bort), och gör en ren installation av alla drivers.´

jag spar det intigrerade ljudkortet till sist av nån anledning (trodde det va något med det som krockade).

efter en omstart så har ljudet blivit kanon igen. nu har jag bara 2 skrikande drivers som vill bli installerade(något jag inte behöver), så jag ignoreade dom i hanteraren, och har inte haft några problem efter det. jag hade iaf problem i cubase med sprak hela tiden, och film började surra i tid och otid i längre perioder. även musik kunde popa till, och startvinjetten knastrade till lite. aja men det är iaf ett alternativ.

Tackar, ska prova det när jag kommer hem. Kanske ska stänga av det integrerade ljudkortet också =/

Link to comment
Dela på andra sajter

Hejsan. Har problem med att mitt projekt börjar spraka och brusa efter jag pulat med det i 2-5 minuter. När jag stänger projektet och öppnar det igen upphör problemet. Detta är grymt jobbigt 😛 . Någon som kan misstänka vad felet är?

Använder Cubase 3. Kör ett emu0404 usb ljudkort. på en amd athlon x2 5600, 4 gb ram, windows xp, ATI radeon 4850. moderkortet har även ett integrerat ljudkort men detta går att avaktivera i bios.

'

hejsan. jag satt precis meda samma problem (tror jag). Efter mycket googlande, så tog jag tag i kragen, och laddade ner alla drivers till min laptop, sparade dom som backup på ett sdkort, och började ta bort alla drivers, ljudkort, grafik, modem, you name it. startar om, ignorerar alla popups om saknade drivisar (dom jag tog bort), och gör en ren installation av alla drivers.´

jag spar det intigrerade ljudkortet till sist av nån anledning (trodde det va något med det som krockade).

efter en omstart så har ljudet blivit kanon igen. nu har jag bara 2 skrikande drivers som vill bli installerade(något jag inte behöver), så jag ignoreade dom i hanteraren, och har inte haft några problem efter det. jag hade iaf problem i cubase med sprak hela tiden, och film började surra i tid och otid i längre perioder. även musik kunde popa till, och startvinjetten knastrade till lite. aja men det är iaf ett alternativ.

Tackar, ska prova det när jag kommer hem. Kanske ska stänga av det integrerade ljudkortet också =/

ja asså om du har en stationär dator, så är du ju inte i behov av det, en annan vill ju ha ljud när man är på resande fot 😛 lite opraktiskt att släpa på det extärna kortet. all lycka!

Link to comment
Dela på andra sajter

Hejsan. Har problem med att mitt projekt börjar spraka och brusa efter jag pulat med det i 2-5 minuter. När jag stänger projektet och öppnar det igen upphör problemet. Detta är grymt jobbigt 😉 . Någon som kan misstänka vad felet är?

Använder Cubase 3. Kör ett emu0404 usb ljudkort. på en amd athlon x2 5600, 4 gb ram, windows xp, ATI radeon 4850. moderkortet har även ett integrerat ljudkort men detta går att avaktivera i bios.

'

hejsan. jag satt precis meda samma problem (tror jag). Efter mycket googlande, så tog jag tag i kragen, och laddade ner alla drivers till min laptop, sparade dom som backup på ett sdkort, och började ta bort alla drivers, ljudkort, grafik, modem, you name it. startar om, ignorerar alla popups om saknade drivisar (dom jag tog bort), och gör en ren installation av alla drivers.´

jag spar det intigrerade ljudkortet till sist av nån anledning (trodde det va något med det som krockade).

efter en omstart så har ljudet blivit kanon igen. nu har jag bara 2 skrikande drivers som vill bli installerade(något jag inte behöver), så jag ignoreade dom i hanteraren, och har inte haft några problem efter det. jag hade iaf problem i cubase med sprak hela tiden, och film började surra i tid och otid i längre perioder. även musik kunde popa till, och startvinjetten knastrade till lite. aja men det är iaf ett alternativ.

Tackar, ska prova det när jag kommer hem. Kanske ska stänga av det integrerade ljudkortet också =/

ja asså om du har en stationär dator, så är du ju inte i behov av det, en annan vill ju ha ljud när man är på resande fot 😄 lite opraktiskt att släpa på det extärna kortet. all lycka!

Jojo de är en stationär. Grejen är att ja kör med dualboot (winxp på ena, som är musikoptimerat - och winvista på andra, som är för underhållaning osv). Och ja har kört med det integrerade på vista-booten, eftersom att ja tänkte att usb-ljudkortet kanske fördröjer lite i spel och sånt, men kan lika gärna köra emu0404 usb på båda (finns vista drivers) och så installera om drivrutinerna som du skrev. får prova med det ☺️

Link to comment
Dela på andra sajter

Hejsan. Har problem med att mitt projekt börjar spraka och brusa efter jag pulat med det i 2-5 minuter. När jag stänger projektet och öppnar det igen upphör problemet. Detta är grymt jobbigt 😄 . Någon som kan misstänka vad felet är?

Använder Cubase 3. Kör ett emu0404 usb ljudkort. på en amd athlon x2 5600, 4 gb ram, windows xp, ATI radeon 4850. moderkortet har även ett integrerat ljudkort men detta går att avaktivera i bios.

Har samma ljudkort som dig, och hade samma problem som dig. Efter tröstlösa försök till att få det att fungera splittade jag hårddisken på datorn och installerade win xp på den nya delen. Fungerar extremt bra nu. Vista och EMU drar inte jämt verkar det som. Har du Vista så pröva det jag gjorde?

Link to comment
Dela på andra sajter

Hejsan. Har problem med att mitt projekt börjar spraka och brusa efter jag pulat med det i 2-5 minuter. När jag stänger projektet och öppnar det igen upphör problemet. Detta är grymt jobbigt 😄 . Någon som kan misstänka vad felet är?

Använder Cubase 3. Kör ett emu0404 usb ljudkort. på en amd athlon x2 5600, 4 gb ram, windows xp, ATI radeon 4850. moderkortet har även ett integrerat ljudkort men detta går att avaktivera i bios.

Har samma ljudkort som dig, och hade samma problem som dig. Efter tröstlösa försök till att få det att fungera splittade jag hårddisken på datorn och installerade win xp på den nya delen. Fungerar extremt bra nu. Vista och EMU drar inte jämt verkar det som. Har du Vista så pröva det jag gjorde?

Jag kör dualboot: WinXP på C och Vista på F ..

Jag har provat installera om drivrutinerna (och avaktiverat det integrerade ljudkortet). Har kollat att hårddiskarna kör genom DMA. CPU är "anpassad till bakgrundstjänster". Det verkar bara inte fungera liksom =/

De är en helt clean boot på win xp, kör på primary hårddisken (vista på secondary .. 2 st 500 gb hårddiskar SATA-2)

Något mer som kan få brus att uppstå då och då ? Bruset försvinner bara om man stänger av projektet och öppnar det igen eller ändrar "Preloud Amount" upp och ner på Expert options (under Device settings - VST-audiobay)

Link to comment
Dela på andra sajter

Mer info om datorn:

CPU: AMD Athlon x2 (dual-core) 5600+ (2,9 ghz) - den nya 65 nm varianten som drar mindre watt.

RAM: 4GB (2x2GB) DDR2 PC6400 Corsair XMS2

Moderkort: Gigabyte GA-MA78G-DS3H AM2+

Grafikkort: AMD Radeon 4850 med ny passiv kylning, ligger på ca 65c vid load

Hårddiskar:

500GB Western Digital Caviar Black SATA II (32 mb cache) (C hårddisken som musik-booten ligger på)

500GB MAXTOR SATA II (32 mb cache) (F hårddisken som vista-booten ligger på)

Operativsystem:

Windows XP utan internetuppkoppling, utan virusskydd osv (scannar denna hårddisk varje dag genom andra operativsystemet)

Windows Vista som används för underhållning, spel, youtube, skriva här 😛 osv

.. ska ja stänga av hårddisk-cache på c-hårddisken också? eller löser det verkligen detta problem =/

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...