dstrandberg Postat 26 november 2008 Postat 26 november 2008 Jag satt och mixade en låt i logic 8 för ca 6 månader sen och då funkade allting fint. När jag senare startade dokumentet hade alla spåren satt sig själva som monospår (ändrade jag till stereo på ett spår började det spåret kontrollera det undre som om det var höger/vänster kanal) Jag raderade .plist och fick bort felet. När jag senare öppnade samma projekt i logic kunde jag inte välja stereospår på dom spåren som hade effekter på sig (kompressor, eq, delay etc etc) utan de förblev monospår. Kopierade jag channel-stripen kopierades även monokanalen. Finns det något sätt att ordna detta på så att jag enkelt kan sätta in nya audio-filer i det gamla dokumentet och få det till att låta precis som innan?
4Trax Postat 28 november 2008 Postat 28 november 2008 Du måste råkat välja att logic ska separera vänster och höger kanal så de ligger på varsin kanal som i Pro Tools. Vad hater det nu igen............ hmmmm... just det, det är interleaved stereo som måste vara i kryssat i inställningarna för audiot! Alltså att logic ska hantera stereo filer som en fil i mixern och inte som separat höger/vänster = 2 kanaler.
Anders F Postat 28 november 2008 Postat 28 november 2008 Du måste råkat välja att logic ska separera vänster och höger kanal så de ligger på varsin kanal som i Pro Tools. Nu är detta off topic, men jag har sett det flera gånger och kan ju passa på att klargöra nu när det dök upp iaf och du använder Pro Tools som ett exempel. Om du impoterar en stereofil i Pro Tools så kommer detta inte upp som två monokanaler. Det kommer upp som en stereokanal. Du kan välja i efterhand att splitta denna om du vill styra höger och vänster kanal var för sig. Nu va detta riktigt off topic, men jag har ofta sett att man säger att stereofiler alltid är två monokanaler i Pro Tools, vilket då inte stämmer. Vet dock inte hur det var innan v7 MVH Anders
JonasW Postat 28 november 2008 Postat 28 november 2008 Du måste råkat välja att logic ska separera vänster och höger kanal så de ligger på varsin kanal som i Pro Tools. Nu är detta off topic, men jag har sett det flera gånger och kan ju passa på att klargöra nu när det dök upp iaf och du använder Pro Tools som ett exempel. Om du impoterar en stereofil i Pro Tools så kommer detta inte upp som två monokanaler. Det kommer upp som en stereokanal. Du kan välja i efterhand att splitta denna om du vill styra höger och vänster kanal var för sig. Nu va detta riktigt off topic, men jag har ofta sett att man säger att stereofiler alltid är två monokanaler i Pro Tools, vilket då inte stämmer. Vet dock inte hur det var innan v7 MVH Anders Fast det är inte stereofiler i Pro Tools, det finns stereospår som då lägger de bägge splitspåren på samma spår, men det är fortfarande så att PT inte jobbar med vanliga stereofiler (interleaved) utan kör split stereo. Därav konverteringen som krävs när du importerar en stereofil i PT. För att sedan kommentera ditt problem. Om du har ett stereospår och väljer mono som output och sedan lägger på en effekt så kommer du inte kunna gå tillbaka till stereo utan att ta bort pluggarna, är inte säker på om du kan spara inställningarna och ladda de i en stereovariant, har svårt att tro det i.o.m att det brukar vara olika för mono och stereo men man vet ju aldrig 😉
Anders F Postat 28 november 2008 Postat 28 november 2008 (redigerat) Du måste råkat välja att logic ska separera vänster och höger kanal så de ligger på varsin kanal som i Pro Tools. Nu är detta off topic, men jag har sett det flera gånger och kan ju passa på att klargöra nu när det dök upp iaf och du använder Pro Tools som ett exempel. Om du impoterar en stereofil i Pro Tools så kommer detta inte upp som två monokanaler. Det kommer upp som en stereokanal. Du kan välja i efterhand att splitta denna om du vill styra höger och vänster kanal var för sig. Nu va detta riktigt off topic, men jag har ofta sett att man säger att stereofiler alltid är två monokanaler i Pro Tools, vilket då inte stämmer. Vet dock inte hur det var innan v7 MVH Anders Fast det är inte stereofiler i Pro Tools, det finns stereospår som då lägger de bägge splitspåren på samma spår, men det är fortfarande så att PT inte jobbar med vanliga stereofiler (interleaved) utan kör split stereo. Därav konverteringen som krävs när du importerar en stereofil i PT. Va väll exakt det jag skrev? Men nu är det sagt, och ska inte vara mer off topic här nu. sorry 🙂 MVH Anders Redigerat 28 november 2008 av Gizmozis
JonasW Postat 28 november 2008 Postat 28 november 2008 Då var det ren missuppfattning, finns många sätt att säga samma sak 🙂
wonderboy Postat 29 november 2008 Postat 29 november 2008 Kanske missförstår men.....är det inte så att om man, i logic, en gång har valt plug-ins ur monomappean så vill logic hålla kvar vid det? Gå in och ta bort alla pluggar. Tryck in valknappen längst ner till vänster så att Du valt stereo för spåret. Får Du upp två mätare? Bra, då känner den igen Din fil som en stereofil. Gå nu in och plocka fram de pluggar Du vill ha. Nu borde bara stereoalternativet finnas, annars är Du fortfarande kvar i monoläget. Det är ju så, i 7.1 åtminstone, att man för monofiler kan välja pluggar i både mono och stereoutförande, för stereofiler finns endast steroalternativet. Observera också att om man på en monofil har valt att lägga en effekt i stereo så påverkar det resten av de pluggar man lägger efteråt. Förstod jag Dig rätt?
Recommended Posts
Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera
Du behöver vara medlem för att delta i communityn
Bli medlem (kostnadsfritt)
Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!
Bli medlem nu (kostnadsfritt)Logga in
Har du redan en inloggning?
Logga in nuLogga in här.