Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Hejsan!

Ska nu updatera min dator från

AMD 64 3200+

2 Gb

Geforce 6600GT

Jag ingen jättehöjdare iallafall och jag har haft den i ca 3 år.

Det jag funderar på nu är vad man bör satsa på? ska man köra intel core 2 duo eller ska man göra på en quad processor?

Sedan har jag inga större planer att updatera från XP till vista?, så hur funkar det med att göra Xp med 4 gb ram. det kan väl bara köras som max i 3,5 gb?

Sedan en annan fråga bör man satsa på att köpa grejorna nu eller vänta till nästa år?. ska man vänta på DDR3 eller ska man satsa på nuvarande DDR2 ?

Såhär se delarna ut just nu som jag har valt:

Intel core 2 duo E8400 3.0Ghz 133mhz - 1683kr

Asus P5Q SE, P45 S775 - 1066kr

Sapphire Radeon HD4850 512MB PCIe - 1645kr

4GB (2x2GB) DDR2 PC6400 CorsairXMS2 - 711kr

Har ni förslag annars på bra delar får ni gära tipsa om dem 🙂

Tack på förhand.

//Jimmy

Annons
Postat

Jag valde själv ett Radeon 4870 men just valet av Radeon skulle jag nog ändrat idag. Det har inget med musikproduktion att göra men radeons kort har lite mer problem i spel än Nvidias, tror jag bestämt. Så skall du lira skulle jag råda dig att kolla på Nvidiakort istället. Finns jäkligt justa såna i samma prisklass som 4850. Skall du inte spela behöver du inte alls ett så fett kort!

Postat

Ok min polare sa att det va just problem med det i 4870, men att dem inte finns i 4850 så hoppas det ska bli bra isåfall. är väl inte jättemycket för att spela på PC eftersom jag har Xbox360 men vore ju skoj att kunna lira spel som Crysis osv.

Postat

Jag köpte precis en dator från komplett med just det grafikkort ni talar om och för min del har det fungerat helt perfekt. Klarar alla spel i högsta upplösning och inställningar utan problem. Ett riktigt bra kort.

I övrigt har jag en Intel Core 2 Quad Q9400 med 4 gig DDR2 C5 ram. I den kör jag XP och Cubase 4, vilket fungerar helt perfekt. Flyter på som bara den. Testade med Vista först och stötte på felmeddelande efter felmeddelanden och insåg snabbt att jag inte har något behov av Vista...inte än i alla fall.

Postat

Ok tack för svaren 🙂

men är den 1000 lappen värd att lägga på Intel Core 2 Quad Q9400 istället för Intel core 2 duo E8400 3.0Ghz ?

Hur är det man räknar är det så att om Cpu:n ligger på 2,6 blir den x 4 då eller hur är det man räknar?

Postat (redigerat)
Ok tack för svaren 🙂

men är den 1000 lappen värd att lägga på Intel Core 2 Quad Q9400 istället för Intel core 2 duo E8400 3.0Ghz ?

Hur är det man räknar är det så att om Cpu:n ligger på 2,6 blir den x 4 då eller hur är det man räknar?

Jag vet faktiskt inte. Jag valde den för att den var dyrare och tog för givet att den var mer framtidssäker, särskilt som folk har sagt till mig att 4 kärnor kommer att utnyttjas mer i framtiden istället för bara två. För mig är processorn och ram-minnet det absolut viktigaste. Intel core 2 är förresten redan påväg ut. Den 17 november lanserades Intel Core 3, eller i7 som den heter och är baserad på 4 kärnor, vilket pekar mot det faktum att det är 4 kärnor som gäller http://en.wikipedia.org/wiki/Intel_Core_3. i7 965 extremeprocessorn kostar 11.000:- på komplett och den lättare varianten 920 quad kostar 3200:-. Har du tid att vänta kanske du ska satsa på en sådan dator? Men å andra sidan är det egentligen inte så nödvändigt skulle jag tro om man ska ha det till en musikdator.

Redigerat av Soxic
Postat

ok, har kollat dessa nya processorer men de är alldeles för dyra, och kommer nog inte orka vänta så länge tills de sjunker i en rimlig prissklass haha.

Postat (redigerat)

Jag kollade runt lite innan jag själv slog till och ställde samma frågor som dig. Många sa att E8400 var prisvärd och att det var mer rättfärdigat att välja den framför q9400. Men jag hade lite extra cash så jag tänkte bara "what the hell". Jag tror du klarar dig galant på E8400. En processor går alltid att uppgradera i framtiden.

Redigerat av Soxic

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.