Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Har bytt dator och skulle flytta över projekten till den nya datorn vilket i sig inte innebar några problem. Jag fattar också att jag måste installera om alla vst och effekter i den nya datorn om jag vill öppna mina projekt där. Jag gjorde även en backup på varje preset (nästan) som jag flyttade över, men när jag öppnar mina projekt så är dessa inte på utan jag måste "load preset" i varje vst. I program som "Guitar Rig" där jag hade skapat egna inställningar fanns dessa inte heller kvar så nu spelas låtarna upp med något annat gitarrsound. Vad gjorde jag för fel? Hur borde jag ha arbetat?

Annons
DieHard (oregistrerad)
Postat

Det går inte göra så mycket annat än att man får ladda in dem igen när man flyttat över till ny dator. Men efter du laddat de en gång så funkar de väl, eller?

Postat

Jo, pluggarna fungerar och de ligger där de ska ligga i varje kanal, MEN presets för pluggarna laddas inte automatiskt. Jag får t ex gå in och ladda mina egna presets för Izotope Ozone själv annars startar den bara med standardinställningarna.

Postat (redigerat)
Har bytt dator och skulle flytta över projekten till den nya datorn vilket i sig inte innebar några problem. Jag fattar också att jag måste installera om alla vst och effekter i den nya datorn om jag vill öppna mina projekt där. Jag gjorde även en backup på varje preset (nästan) som jag flyttade över, men när jag öppnar mina projekt så är dessa inte på utan jag måste "load preset" i varje vst. I program som "Guitar Rig" där jag hade skapat egna inställningar fanns dessa inte heller kvar så nu spelas låtarna upp med något annat gitarrsound. Vad gjorde jag för fel? Hur borde jag ha arbetat?

Olika plug-ins sparar sina presets (fabriks- och användarens) på olika ställen. Det varierar även mellan plug-in å plug-in.

Waves pluggar sparar normalt sina presets genom att skriva in meta-data i config-filer. Varje Waves plug-in har en config fil, som har filändelsen *.xps och de finns normalt i C:\Program\Waves\Plug-Ins\Plug-In Settings\. Config-filerna är textfiler, där parametrar sparas, inklusive presetnamnet. Gör du en ny preset skrivs ny meta-data in i XPS filen tillhörande den plug-inen. Presets sparas alltså inte som separata filer, utan skrivs in i den redan befintliga XPS-filen. Så ska du få med Waves presets så måste du kopiera XPS filerna (och ibland några andra filer) när du backar upp.

Men om jag gör en preset i IK Multimedia pluggar, så gör dom annorlunda. Gör man en preset i Amplitube, så sparas den preseten som en separat fil, med filändelse *.at2p, i mappen C:\Program\IK Multimedia\AmpliTube2\Presets\.

Man får helt enkelt forska ut hur varje enskild plug-in gör när den sparar presets, och se till att kopiera det när man backar upp för ominstallation. Personligen har jag inkluderat allt det här i backup-processen, så att när jag kör en backup så tar backup-programmet med alla såna här grejor och sparar det.

Det här har tagit tid att klura ut, så det är inte underligt att det är svårt att räkna ut, eller att folk inte orkar bry sig i det. Men nu vet du i alla fall ett sätt att göra det på, så kan man välja om man vill håla på med sånt här, eller köra på att saker blir nollställda efter en ominstallation.

Lycka till 🙂

Redigerat av Opus99
Postat

Opus99, oj, vilket fantastiskt bra svar. Som du beskriver det, var hur jag misstänkte att det ligger till och nu fick jag det bekräftat. Ska spara denna tråd för framtida bruk. Tack.

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.