Jump to content
Annons

Bättre preamp än Digi002?


favino

Recommended Posts

Vilken preamp skall man upp i för att få en väsentligt bättre skillnad mot en Digi 002 R?

Spelar in i princip allt genom mina digi 002 preampar, mestdels med ADK Hamburg, Violet Dolly, Sm57:a eller Samson C01.

Micarna hör jag skillnad på, men prövar ibland att spela in genom min focusrite mindprint mk1 o ibland genom mitt snorbilliga

Yamahabords preampar och visst kan jag höra en viss skillnad, men egentligen inte bättre eller sämre. Mindprinten går att få lite mjukare, men brusar en aning mer. Yamahabordet borde ju inte kunna jämföra sig alls, men det låter inte värst mycket sämre där heller, lite mindre diskant kanske o en aning "mindre", men det funkar i princip lika bra (eller dåligt )som de andra.

Så, Vilken preamp skall man upp i för att det skall låta väsentligt bättre (varmare, mjukare, klarare) än Digi 002, eller är min lyssning helt enkelt för rutten? (Fostex PM1 och SonyMDR 7509 hd lurar)

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Var är Claes? Han vet nog.

Vilken preamp skall man upp i för att få en väsentligt bättre skillnad mot en Digi 002 R?

Spelar in i princip allt genom mina digi 002 preampar, mestdels med ADK Hamburg, Violet Dolly, Sm57:a eller Samson C01.

Micarna hör jag skillnad på, men prövar ibland att spela in genom min focusrite mindprint mk1 o ibland genom mitt snorbilliga

Yamahabords preampar och visst kan jag höra en viss skillnad, men egentligen inte bättre eller sämre. Mindprinten går att få lite mjukare, men brusar en aning mer. Yamahabordet borde ju inte kunna jämföra sig alls, men det låter inte värst mycket sämre där heller, lite mindre diskant kanske o en aning "mindre", men det funkar i princip lika bra (eller dåligt )som de andra.

Så, Vilken preamp skall man upp i för att det skall låta väsentligt bättre (varmare, mjukare, klarare) än Digi 002, eller är min lyssning helt enkelt för rutten? (Fostex PM1 och SonyMDR 7509 hd lurar)

Link to comment
Dela på andra sajter

Frågan är också hur bra A/D-omvandlare du har i ljudkortet. Om de inte är tillräckligt bra, så är det inte säkert att du har någon större glädje av att byta preamp...

En av mina favoritpreamps är True Systems P-Solo, som är en väldigt ren preamp. Den ger en mycket bra transientrespons och släpper igenom alla detaljer som finns i micen, utan att lägga till egen färgning.

Vill du ha en mer färgande preamp, så kan du titta på t ex Summit Audio 2BA-221, som har möjlighet till rörfärgning, som höjer sig en bra bit över budgetalternativen.

En annan färgande preamp som kan vara trevlig, är Joemeek TwinQ, som inte använder rör för att färga, utan bl a kan lägga till en transformator på ingången, som färgar på ett snyggt sätt.

Link to comment
Dela på andra sajter

Tja A/D omvandlarna är digi 002 standard, har funderat på blackheart

moddningen (eller vad den heter) men det skulle man väl gjort innan

dollarn stack upp igen..

Men vad finns det för A/D alternativ till en 002:a? måste man byta D/A också,

o blir det strul med ny klocka o sånt..?

Funderade på TL Audio eller svenska Neveklonen, men har ingen lust att slänga ut mer pengar

om det bara blir minimalt bättre.. o trivs i PT miljön! Inte riktigt motiverat att köpa HD system

för en hemstudio..

Eller så skaffar jag ett liv o skiter i hur det låter, spelar in o slutar hänga på forum o noja.. Bra musik låter bra!

Link to comment
Dela på andra sajter

drloop (oregistrerad)

Det är inte stora skillnader på AD/DA.

Det gör större skillnader på att byta andra grejer i system än AD/DA.

(Nu menar jag för hemmastudiobruk, inte för finstudio).

Jag kan höra skillnad på preampar i mitt mycket billiga M-Audio 2496 ljudkort.

Så då borde du också göra det.

Och blir det ingen skillnad, ja då har du sparat pengar 😛

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...