Jump to content
Annons

Att spela in valthorn


everlastingrecords

Recommended Posts

Annons

Kondning, två stycken. En riktad mot klaffarna 50 cm ifrån. Tänk på klaffljudet och en bakifrån riktad mot hålet där dom kör in näven. Alternativt med bara en kondning där du balancerar mellan klaffarna och utblåset. Valthorn är väldigt mjukt instrument och brukar vara ganska lätt att få till.

Om det är en hel sektion som spelar så mika framifrån. Och samma här då med akustiken. Om den är bra så jobba på den.

Misstänker att du ska spela in en hel symfoni. Kör då med lite avstånd till allting. Det ska ju samspela!

Link to comment
Dela på andra sajter

Ett trick jag har sett, för att få loss den melankoliska fjärrklangen, är att 2-3 meter bakom hornisten sätta en blank platta från golvet och snett uppåt, typ 45 grader, och mika upp den plattan med. Idén är att mika upp ljudet från klockstycket som studsar mot den blanka plattan, och att blanda originalsignalen med den ambiensen.

Redigerat av Opus99
Link to comment
Dela på andra sajter

Ett trick jag har sett, för att få loss den melankoliska fjärrklangen, är att 2-3 meter bakom hornisten sätta en blank platta från golvet och snett uppåt, typ 45 grader, och mika upp den plattan med. Idén är att mika upp ljudet från klockstycket som studsar mot den blanka plattan, och att blanda originalsignalen med den ambiensen.

Åhfasen? Coolt! 😛

Link to comment
Dela på andra sajter

Har spelat in Valthorn massor av gånger! (Framförallt i orkestersammanhang!)

Även här hänger det på vad för slags sound man vill ha! rent akustiskt, ett stereopar (ORTF) några meter framför funkar nästan alltid!

Opus99 förslag kan säkert funka, och lika gärna som att ställa en skiva bakom kan man använda en lågabsorberande vägg eller ett hörn...

Är det en ensemble du skall spela in, så sätter man mycket sällan spotmickar! Undantaget är nästan alltid om det är ett solistiskt instrument, då får man lyssna hur instrumentet projiserar, och sätta en spot (stereo eller mono) någon meter framför (även horn solospottas framifrån!), riktigt var får man lyssna sig fram till!

Vad för mick man skall använda hänger på vad man har i micklådan, men en småmembransnjure är en bra utgångspunkt! Jag anväder inte sällan Neumann KM140, TLM103 eller DPA 4012..

/ptr

Link to comment
Dela på andra sajter

Tack för alla svar!!!

Jag kanske ska förklara situationen lite så blir det kanske ännu lättare att svara..

Jag ska spela in stråkar, blås och valthorn till en popmusikproduktion. Kanske även timapni, men det får vi se. Eftersom jag tänkt mig att spela in instrumentgrupperna separat så separerade jag även mina frågor här på forumet (det ligger en fråga om stråkar också ute).

I den amatörsymfoniorkester jag kanske ska samarbeta med finns det två som spelar valthorn. Jag vet inte nu om båda kommer att ställa upp. Men minst en, max två alltså.

Väldigt intressant med att mika upp plattan bakom!! Ska testa om jag kan.

Tyvärr sitter jag på en ganska begränsad mängd mikar och ingen av dem är väl toppklass.

1 st Röde Nt1

1 st JJlabs stormembran (kostar ca 800kr)

ett par SM 58

och en SM57

En AKG jag inte minns namnet på.

Har alltså ingen småmembranare. Vad tror ni? Kan det gå vägen? Eller är jag ute och cyklar?

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 3 månader senare...

Hej igen,

Nu har jag spelat in valthorn!!! Och bastrombon samtidigt. När bastrombonen spelar i det högre registret liknar klangen den från ett horn. Så vi fick till ett riktigt fint ljud, nästan som om det var en hel sektion som spelade.

Så hur gjorde vi. Jo, jag mikade upp dem med varsinn närmik (stormembrans), valthornet bakifrån lite snett mot klockan och bastrombonen framifrån snett neråt i klockan. Sedan hade jag ett stereopar småmembranare (Röde NT5) som stod 1,5-2 meter framför de båda musikerna och de satt på varsinn sida om mikparet i kanske 65-70 graders vinkel mellan varandra. Mikarna var i ORTF-position och på 1,90 meters höjd.

Bara med stereoparet blev det fantastiskt ljud! Det gick verkligen att höra vart i rummet de satt och spelade.

Ja, jag ville bara dela med mig av dagens upplevelse, det var fantastiskt roligt och givande. Och resultatet.. Det blev så vackert att man vill gråta.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...