Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Ska spela i studio för första gången nästa vecka, har ett medelmåttligt Tama sett till förfogande.

Tänkte nu byta ut skinnet på pukorna och undrar vad man ska ha för något. Vill inte köpa det allra dyraste men jag letar efter ett Beatles sound.

Dessutom undrar jag om hur man bäst gör för att byta skinn samt stämma trummorna. Gitarristerna i bandet spelar övergripande ett halvt steg nedstämt och jag undrar om man ska utgå något från det när man stämmer.

Annons
Postat (redigerat)
Ska spela i studio för första gången nästa vecka, har ett medelmåttligt Tama sett till förfogande.

Tänkte nu byta ut skinnet på pukorna och undrar vad man ska ha för något. Vill inte köpa det allra dyraste men jag letar efter ett Beatles sound.

Dessutom undrar jag om hur man bäst gör för att byta skinn samt stämma trummorna. Gitarristerna i bandet spelar övergripande ett halvt steg nedstämt och jag undrar om man ska utgå något från det när man stämmer.

Nu är jag ingen trumexpert, men jag vet att beatles, i alla fall på de senare inspelningarna, ofta experimenterade med upp- och nedpitchning av det inspelade materialet i efterhand. Så om det är det där lite dova puksoundet du är ute efter kan du ju testa att pitcha eller stämma ned pukorna några halvtoner. Jag har ingen koll på hur just Tama-pukor låter, det är möjligt att man måste byta skinn eller trummor, men det var bara nåt jag kom att tänka på.

Redigerat av FlyRider
Postat

Jag har aldrig bytt skinn eller stämmt för den delen. Vad är viktigt att tänka på?

Kan man utgå från någon annan ton från t.ex. gitarr för att stämma första pukan?

Postat

Nja, visa säger att man ska stämma pukorna i toner (hur man nu ska göra det vet jag inte), Men om du vill ha det lite mera dova slap soundet, kör på ett dubbel skin och coated ska det vara. Ex Evans g2 eller ec2 dyrare.

När det sedan gäller uppmikningen så behöver du kanske inte mica alla pukor osv, det räcker med 2 överhäng, 1 rumsmik, 1 kagge kanske någon extra bakom trumsettet ovan för dig (vid huvudet fast lite längre fram för pukorna) Du får mer av det classica trum ljudet då. 2 öberhäng och kagge kanske till och mer räcker. Testa er fram men sedan är det ju mixning som sakt.

Vad som gäller stämningen, så stäm dom ganska lågt (har inget med git att göra) för du dår mindre ton då. Och det blir dovare.

På youtube finns det en hel del filmer som du kan kolla.

Opps stavning

///

Postat

Det finns visa regler när man stämmer. Men det finner du enkel beskrivning om på youtube. Men sprejade, alltså coated är oftas lättare att stämma plus att du förmodligen kommer få det ljudet du är ute efter.

De brukar vara bättre på billigare trummset!.

Men vad är det för sett du har???

Postat

Kan ni ge ett bra exempel på sprayade pukskinn då? Funderar på Evans g2 eller liknande.

Jag har idag ett TAMA sett i hyffsad standard.

"Han gillar sitt "se när rynkorna försvinner från skinnet", men lyckas utelämna alla som vill stämma sprejade skinn på det sättet, så .. ta inte in den delen för den funkar bara under vissa omständigheter. "

Vad menar du för omständigheter? Menar du att han inte stämmer sprayade skinn eller vadå?

Postat (redigerat)

Tänk på att modern närmickning kanske inte alls funkar för att få lite Beatles-stuk? Kolla in Glyn Johnes-metoden, ta dig verkligen tid och läs hela den här länken och kolla in bilderna. Glyn Johns spelade in typ allt med Stones, Who och Zeppelin förr. Du kanske får bereda dig på att bråka lite med ljudteknikern i studion. Jag skulle i alla fall tvärvägrat att göra på nåt annat sätt än ala Glyn Johns med trummorna. Fyra bra mickar, sen är det bara att hitta rätt placering för dem.

http://www.blaxploitation.com/drums/

Föresten, var det inte vanliga sträva Remo-skinn som gällde på Ringos tid? Vår trummis har Tama Superstar, de låter skitbra på alla inspelningar, nästan skit samma om man har bara en enda mick eller ett helt gäng. Lycka till!

Redigerat av Guitar Nilsson
Postat
Kan ni ge ett bra exempel på sprayade pukskinn då? Funderar på Evans g2 eller liknande.

Jag har idag ett TAMA sett i hyffsad standard.

"Han gillar sitt "se när rynkorna försvinner från skinnet", men lyckas utelämna alla som vill stämma sprejade skinn på det sättet, så .. ta inte in den delen för den funkar bara under vissa omständigheter. "

Vad menar du för omständigheter? Menar du att han inte stämmer sprayade skinn eller vadå?

Är inte så bekant med Evans skinn idag. De var inget vidare tidigare men jag har förstått att de ryckt upp sig otroligt. Annars är Remo Ambassadör eller Emperor toppenbra sprejade skinn.

Och ja, 'rynkorna försvinner' funkar inte för sprejade skinn, och inte heller under situationer med dålig belysning (massor av studios som gillar att dämpa ner ljuset för att skapa stämning). Det funkar inte heller som en bra startpunkt för stora trummor (bastrummor och pukor över 14 tum). Det skulle nog bara vara en snabb idé som han la ut på videon.

Postat
Tänk på att modern närmickning kanske inte alls funkar för att få lite Beatles-stuk? Kolla in Glyn Johnes-metoden, ta dig verkligen tid och läs hela den här länken och kolla in bilderna. Glyn Johns spelade in typ allt med Stones, Who och Zeppelin förr. Du kanske får bereda dig på att bråka lite med ljudteknikern i studion. Jag skulle i alla fall tvärvägrat att göra på nåt annat sätt än ala Glyn Johns med trummorna. Fyra bra mickar, sen är det bara att hitta rätt placering för dem.

http://www.blaxploitation.com/drums/

Föresten, var det inte vanliga sträva Remo-skinn som gällde på Ringos tid? Vår trummis har Tama Superstar, de låter skitbra på alla inspelningar, nästan skit samma om man har bara en enda mick eller ett helt gäng. Lycka till!

Jepp, tror också det kommer bli det "svåra", att få en bra uppmickning.

Postat

Tack för många bra tips.

Rummet vi har valt för att spela in i är ganska kalt och det är betongväggar. Är det viktigt att få dit tyg eller liknande eller kan detta till och med bidra med ett coolt ljud. Någon som har erfarenhet?

Också.. Stora eller små trummpinnar när man spelar in?

Postat
Tack för många bra tips.

Rummet vi har valt för att spela in i är ganska kalt och det är betongväggar. Är det viktigt att få dit tyg eller liknande eller kan detta till och med bidra med ett coolt ljud. Någon som har erfarenhet?

Om rummet är hyffsat stort är det ofta snyggt med lite kala väggar (mer öppen rumsklang) när man spelar in trummor.

Appropå Beatles trummor: Kör med Ambassadör eller liknande på pukorna. Stäm dem gärna i intervaller som låter bra (lyssna på pukspelet i "with a little help from my friends"). Undvik att använda fler mickar än nödvändigt. Glyn Johns.metoden passar bra om man vill att trumsetet ska låta som en helhet. Närmicka bastrumma och virvel för att kunna lyfta fram dessa lite extra i mixen.

Postat
Tack för många bra tips.

Om rummet är hyffsat stort är det ofta snyggt med lite kala väggar (mer öppen rumsklang) när man spelar in trummor.

Appropå Beatles trummor: Kör med Ambassadör eller liknande på pukorna. Stäm dem gärna i intervaller som låter bra (lyssna på pukspelet i "with a little help from my friends"). Undvik att använda fler mickar än nödvändigt. Glyn Johns.metoden passar bra om man vill att trumsetet ska låta som en helhet. Närmicka bastrumma och virvel för att kunna lyfta fram dessa lite extra i mixen.

I ett betongrum kan det bli så att en frekvens förstärks extra mycket och nån av pukorna låter typ alldeles för mycket. Försök då stäm den lite högre eller lägre så kan den jobbiga "efterboomen" försvinna.

En del trummisar är lite rädda att skruva och stämma, var inte det, övning ger färdighet. Lite får man dra nästan varje gång man ska spela.

Postat
En del trummisar är lite rädda att skruva och stämma, var inte det, övning ger färdighet. Lite får man dra nästan varje gång man ska spela.

Det är en ofattbar mängd trummisar som inte är det minsta bekant med att stämma sitt instrument. Jag vart helt förbluffad när jag började träffa på många andra trummisar omkring mig. En av 20 kan stämma sitt instrument lika väl som en gitarrist kan stämma sig gitarr. Skrämmande.

I L.A. finns ju firmor med människor som far runt och livnär sig på att stämma trummor, helt enkelt för att många av de största namnen i branschen inte brytt sig om att lära sig det. Helt sjukt.

• 1 månad senare...
Postat

Det där med att trummisar inte kan stämma sitt instrument stämmer mycket bra tror jag, även på mig...

Men jag vill nog ändå påstå att det är bra mycket svårare att stämma ett trumset än att stämma en gitarr... hur många pianister kan stämma sitt piano?

Över och underskinn ska stämmas på ett snyggt sätt i förhållande till varandra, samt då det gäller pukorna stämma dessa så att de matchar varandra. Man ska även få samma ton om man slår runtom utefter kanterna på trummorna. Då man slår på ett ostämt trumskinn utefter kanterna nära sargen så har man ett virrvarr av övertoner att tampas med så det gäller att veta vilken ton man ska lyssna efter.

Om du aldrig har stämt trummor förut så tycker jag du kan göra ett försök, men lägg inte all din energi på att stämma trummor. Försök hitta någon som kan hjälpa dig med stämmandet så du kan lägga all energi på att göra en bra prestation på inspelningen istället.

Analogfreak (oregistrerad)
Postat
När det sedan gäller uppmikningen så behöver du kanske inte mica alla pukor osv, det räcker med 2 överhäng, 1 rumsmik, 1 kagge kanske någon extra bakom trumsettet ovan för dig (vid huvudet fast lite längre fram för pukorna) Du får mer av det classica trum ljudet då.

///

Ojojoj vad fasfel du får om du gör så...

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.