Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat (redigerat)

Jag har dammat av ett gammalt bandeko av märket Dynacord (Echocord Mini) som jag fått lånat av en kompis på obestämd tid. När jag testade det så lät det oerhört svagt. Knappt hörbart. Mest brus.

Problemet kan vara kontakterna. På fronten sitter två st 3-poliga DIN-kontakter. Men jag har en gammal mick till en rullbandare med en sådan kontakt samt att det medföljde en sladd med trepolig DIN på ena sidan och tele i andra, så det ska förhoppningsvis vara lugnt. Det är alltså ingångar på framsidan om jag förstått saken rätt. (vet dock inte om dessa två ingångar skiljer sig åt)

Värre är det på baksidan (se bild 1). Där sitter två stycken utgångar (inte heller här förstår jag vad som skiljer dem åt) som består av 5-poliga DIN kontakter (DIN 415 24, se bild 2).

Dessa var vanliga förr i audiosammanhang och jag känner igen dem från min farsas stereo, men nuförtiden är det dock svårt att koppla in dessa kontakter i sitt ljudkort (undra om de kan sända MIDI 😎 )

Jag hittade en gammal sladd med 5 pol DIN i ena ändan och (stereo)tele i den andra, och det var den sladden jag använde mig av när jag testade ekoapparaten. Utan vidare resultat, som sagt.

Jag öppnade kontakterna i sladden och såg att det enbart var två (av fem) små sladdar anslutna till telekontakten (grön och röd). Jag förstår inte hur alla dessa fem sladdar från DIN-kontakten ska anslutas till telen. Och det är väl bättre att använda sig av XLR? Jag har ju ingen stereotele ingång på ljudkortet...

Jag har letat runt en hel del på nätet och ja, jag har läst tidigare trådar i ämnet (om mikrofoner och rullbandare) och kan tyvärr inte säga att jag blev klokare av det.

Det enda som verkade vara hyfsat tydligt var en dansk (!) bild (se bild 3), men den verkade inte riktigt stämma. Och delade dessutom upp sig i TVÅ XLR...

fem stycken trådar från en fempolig DIN, vit, röd, vit, grön + skärm ska alltså bli till XLR eller tele.

Vem klarar biffen?

post-4675-1226966872_thumb.jpg

post-4675-1226966908_thumb.gif

post-4675-1226966932.jpg

Redigerat av LejonLeo
Annons
Postat

... och efter att ha skrivit allt det här fick jag såklart igång bandmaskinjäveln...

Detta tack vare en annan adapter; DIN till två stycken phono-honor som låg och skräpade i en låda. Det låter dock bara ur ena högtalaren, men jag antar att det beror på att det helt enkelt är i mono.

Ljudet kunde dock vara bättre. Väldigt mycket brus och allting jag spelat in ligger kvar så till slut är det bara en enda tjock sörja av allting. Jag har testat att vrida på alla rattar som finns (det är inte så många) men hur jag än gör så försvinner inte "mattan". Det går inte att ändra hastigheten heller. Kan det vara så att "raderar huvudet" är sönder därinne? Och att tapen behövs rengöras och/eller avmagnetiseras?

de olika utgångarna på baksidan hade bara olika styrka som jag förstod det

de olika ingångarna på framsidan märkte jag ingen skillnad av.

och såhär ser den alltså ut:

(bifogar även en bedrövlig ljudfil, men vet inte om den går att öppna)

post-4675-1226969809_thumb.jpg

Dynacord_Demo_.mp3

• 1 år senare...
Postat

Vill bara påminna om att situationen är fullständigt oförändrad anno 2010. Enda skillnaden är att nu har jag rengjort alla tonhuvuderna (det är bar 3 st, man ändrar position på ena tonhuvudet med skjutreglaget på framsidan istället för att ha flera olika tonhuvuden på olika ställen. Ganska smart om ni frågar mig. Fast man tappar såklart möjligheten att kombinera olika tonhuvuden a la Roland Space echo

Men som sagt, problemet kvarstår. Det låter skit. Jag fattar inte vad det är. Jag har bytt band. Till och med vänt på bandet för att kolla så att det inte satt åt fel håll. Hördes knappt någon skillnad. Fast gick det inte att påverka oväsendet med vare sig skjutreglage eller andra rattar vilket måste innebära att bandet satt rätt från början.

Jag har även testat att sträcka bandet lite extra då jag tänkte att det kanske inte låg an ordentligt mot något av tonhuvuderna ("raderarhuvet" förmodligen)

Ingen förändring.

Samma skit. Vad göra? Någon som vet?

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.