Jump to content
Annons

Få ner ljudet riktigt ordentligt!


Save

Recommended Posts

Har en liten fråga...

Har flyttat in i ny replokal. Problemet är det att vi är 6 pers i bandet (sångare, 2 gitarrer, bas, piano o så ja på trummor) och att lokalen är allmänt liten. När jag nu i helgen riggade mina trummor o började spela lite så insåg vi att det här inte kommer gå. trummorna tog över exakt hela rummet. gitarren var tvungen att maxa sin förstärkare o pianisten hade inte mycket till chans, trots uppmickning. Min funderingar är alltså om det finns några smarta lösningar elr prylar (moongel? Dämpningsringar?) för att få ner ljudstyrkan, inte några eftertoner elr bi-ljud etc. utan själva ljudstyrkan i decibel. Behöver hjälp, annars kommer det sluta med 6 tinnitus-skadade ungdomar med krossade musikdrömmar.

Har inga exakta mått men lokalen är kanske 5 x 7 meter, dvs 35 kvm, och då ligger det i överkant.

Tack.

Save

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
Digitaltrummor. Tråkigt att spela på kanske men förträffligt sätt att hålla ner volymen o få ett hyfsat ljud samt spara på hörseln.

Blompinnar och fesiga slag. Billigare än plastelektriska moogtrummor. Ett bra sätt att öva på, spela löst som 17, men jobba fram samma sväng ändå.

Sen finns det ju hörproppar också som inte försämrar ljudet (påstås det) det blir bara svagare. Som ung trummis borde du kanske använda såna jämt med tanke på framtiden och barnbarbn som kanske tycker det är kul med en farfar som svarar på tilltal.

Link to comment
Dela på andra sajter

Tjena!

Jag jobbar som slagverkslärare på ett musikgymnasium, mer än HÄLFTEN av mina elever har tinnitus, vilket är riktigt skrämmande! Här kommer mina tre cent:

1. Använd ALLTID öronproppar! (Då menar jag ALLA i bandet, inte bara trummisen...) Tummregeln är att om man har billiga skräp proppar så låter det skräp. Investera i ett par OK, mellanklass proppar. Själv använde jag EAR ganska länge och Alpine proppar ett bra tag. Nu har jag formgjutna från Bellman och Symfon med olika filter. Lägg ned minst två-tre hundra kronor per skalle på proppar, så låter det ganska skapligt.

2. Lär dig spela efter vad rummet tillåter! De flesta av mina elever spelar ALLTID hårt, kantslag på alla virvelslag, svinhårt på kagge etc, vilket suger häströv! :rolleyes: Spela med lika mycket känsla och attityd som när du spelar hårt men panga inte på så mycket! De flesta trummiser suger på detta, men det är bara att lära sig. Förr eller senare hamnar du på en krog med stenväggar eller en lokal med klinkers i golvet där man inte kan spela så hårt. Ett till tips är: använd lättare stockar för att få ned volymen. Vic Firth American Classic Metal väger tretusen kilo och du får bara starkt ljud, ett par mesiga stockar väger mindre och ljudet blir automatiskt lägre.

3. Stäm trummorna så att du får mindre ton i dom. Om kaggen är ordentligt dämpad (ingen ton alls) så blir volymen mycket lägre. Det låter skit, ja det gör det, men volymen blir bra mycket lägre. Likadant med pukorna, testa till och med att ta bort underskinnen (låter skit och kartong...) men volymen blir lägre...

Det är världens bästa grej att lira trummor, men det är världens sämsta att ha tinnitus!

Skyddda öronen och Rock on!!!!! 😲

Link to comment
Dela på andra sajter

Tjena!

Jag jobbar som slagverkslärare på ett musikgymnasium, mer än HÄLFTEN av mina elever har tinnitus, vilket är riktigt skrämmande! Här kommer mina tre cent:

1. Använd ALLTID öronproppar! (Då menar jag ALLA i bandet, inte bara trummisen...) Tummregeln är att om man har billiga skräp proppar så låter det skräp. Investera i ett par OK, mellanklass proppar. Själv använde jag EAR ganska länge och Alpine proppar ett bra tag. Nu har jag formgjutna från Bellman och Symfon med olika filter. Lägg ned minst två-tre hundra kronor per skalle på proppar, så låter det ganska skapligt.

2. Lär dig spela efter vad rummet tillåter! De flesta av mina elever spelar ALLTID hårt, kantslag på alla virvelslag, svinhårt på kagge etc, vilket suger häströv! 🙂 Spela med lika mycket känsla och attityd som när du spelar hårt men panga inte på så mycket! De flesta trummiser suger på detta, men det är bara att lära sig. Förr eller senare hamnar du på en krog med stenväggar eller en lokal med klinkers i golvet där man inte kan spela så hårt. Ett till tips är: använd lättare stockar för att få ned volymen. Vic Firth American Classic Metal väger tretusen kilo och du får bara starkt ljud, ett par mesiga stockar väger mindre och ljudet blir automatiskt lägre.

3. Stäm trummorna så att du får mindre ton i dom. Om kaggen är ordentligt dämpad (ingen ton alls) så blir volymen mycket lägre. Det låter skit, ja det gör det, men volymen blir bra mycket lägre. Likadant med pukorna, testa till och med att ta bort underskinnen (låter skit och kartong...) men volymen blir lägre...

Det är världens bästa grej att lira trummor, men det är världens sämsta att ha tinnitus!

Skyddda öronen och Rock on!!!!! 🙂

Då är ju frågan... Har du tinnitus? 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Finns ju sånna dära plexiglasburar att inhandla, kostar ju dock några tusingar men det kanske det är värt. eller så kastar du upp några gamla lakan på väggarna så ljudet inte studsar omkring, kan hjälpa mer än man tror.

Ja, det är alltid smart att akustikbehandla, men det antar jag att ni redan gjort?

Link to comment
Dela på andra sajter

Underbart med massor av svar så snabbt! 😆 för att förtydliga lite...

Digitaltrummor är inte tal om, har PRECIS (förra veckan) köpt nya PDP x7 trummor för mucho pengar...

använder personligen alltid EARS classic hörselskydd, tycker de funkar bra. I den här lokalen fick jag dock använda industri-versionen... vilket inte gjorde ljudet bättre direkt. Har tyvärr lite, bara lite som tur är, tinnitus från tiden innan jag insåg det förnuftiga med hörselskydd...

Har ganska fetta stockar så de där med att köpa lättare kan man ju testa.

Det där med att slå löst har jag inte riktigt greppat men ni har ju poäng i att det kan svänga utan att man spelar krigstrummor...

Har en dämpningskudde i kaggen så den är lite dämpad, men får väl ta o lägga in täcket i den oxå...

Det där med att akustikbehandla har jag inte heller riktigt förstått. Lokalen är en av kommunen uthyrd för att vara just replokaler så det är tyg på både tak och golv. Väggarna är däremot sämre. Så det räcker med vilket tyg som helst elr? och hjälper ett lakan så mycket? så några tips där vore inte helt fel 😉

Men hur är det med moongel och dämpningsringar? Hjälper de överhuvudtaget eller är det bara bullshit? Finns det något annat?

Underbart med kunniga människor, tack.

Save

Link to comment
Dela på andra sajter

och hjälper ett lakan så mycket?

nej inte ett skit

tjockare måste det vara

försök få tag i akustikplattor som brukar hänga i innertak

Nån aning om var man kan få tag i såna? och vad kan man använda istället om man nu inte få tag i några?

Link to comment
Dela på andra sajter

Tjena!

Jag jobbar som slagverkslärare på ett musikgymnasium, mer än HÄLFTEN av mina elever har tinnitus, vilket är riktigt skrämmande! Här kommer mina tre cent:

1. Använd ALLTID öronproppar! (Då menar jag ALLA i bandet, inte bara trummisen...) Tummregeln är att om man har billiga skräp proppar så låter det skräp. Investera i ett par OK, mellanklass proppar. Själv använde jag EAR ganska länge och Alpine proppar ett bra tag. Nu har jag formgjutna från Bellman och Symfon med olika filter. Lägg ned minst två-tre hundra kronor per skalle på proppar, så låter det ganska skapligt.

2. Lär dig spela efter vad rummet tillåter! De flesta av mina elever spelar ALLTID hårt, kantslag på alla virvelslag, svinhårt på kagge etc, vilket suger häströv! 🙂 Spela med lika mycket känsla och attityd som när du spelar hårt men panga inte på så mycket! De flesta trummiser suger på detta, men det är bara att lära sig. Förr eller senare hamnar du på en krog med stenväggar eller en lokal med klinkers i golvet där man inte kan spela så hårt. Ett till tips är: använd lättare stockar för att få ned volymen. Vic Firth American Classic Metal väger tretusen kilo och du får bara starkt ljud, ett par mesiga stockar väger mindre och ljudet blir automatiskt lägre.

3. Stäm trummorna så att du får mindre ton i dom. Om kaggen är ordentligt dämpad (ingen ton alls) så blir volymen mycket lägre. Det låter skit, ja det gör det, men volymen blir bra mycket lägre. Likadant med pukorna, testa till och med att ta bort underskinnen (låter skit och kartong...) men volymen blir lägre...

Det är världens bästa grej att lira trummor, men det är världens sämsta att ha tinnitus!

Skyddda öronen och Rock on!!!!! 😛

Då är ju frågan... Har du tinnitus? 🙂

Nope, inget pip i mina öron, har spelat trummor sedan jag var nio tror jag, e en bit över trettio nu. Har alltid haft proppar! Annars hade jag varit stendöv, deprimerad och gjort något helt annat idag tror jag. Har en hel drös kollegor som har enorma problem med tinnitus, det är ingen lek alls, blä för hörselskador!

Link to comment
Dela på andra sajter

Det finns damp plattor som man laggger pa pukorna som dampar skit mycket, samt till cymbaler. Arnars kan du ju fylla dom med kuddar och grejer.

var köper man sådana? låter som en grej värt att prova.. kan man också få en länk kanske 🙂

Btw, är täcken tjocka nog för att funka på väggarna som akustikbehandling?

Link to comment
Dela på andra sajter

och hjälper ett lakan så mycket?

nej inte ett skit

tjockare måste det vara

försök få tag i akustikplattor som brukar hänga i innertak

Nån aning om var man kan få tag i såna? och vad kan man använda istället om man nu inte få tag i några?

återvinning för byggmaterial

annars funkar gamla sunkiga madrasser också

och äkta mattor

Link to comment
Dela på andra sajter

och hjälper ett lakan så mycket?

nej inte ett skit

tjockare måste det vara

försök få tag i akustikplattor som brukar hänga i innertak

Nån aning om var man kan få tag i såna? och vad kan man använda istället om man nu inte få tag i några?

återvinning för byggmaterial

annars funkar gamla sunkiga madrasser också

och äkta mattor

Kung, hittade en stor, äcklig madrass hemma som verkar perfekt. men är täcken okej?

Link to comment
Dela på andra sajter

Det finns damp plattor som man laggger pa pukorna som dampar skit mycket, samt till cymbaler. Arnars kan du ju fylla dom med kuddar och grejer.

var köper man sådana? låter som en grej värt att prova.. kan man också få en länk kanske 😎

Btw, är täcken tjocka nog för att funka på väggarna som akustikbehandling?

Akustidk behandlig nja, alltså. Du kommer ju dämpa ljudet mycket, det kommer förmodligen bli mycket bättre ljud men testa er fram, vet inte hur ni har det nu som sakt.

Du kan köpa det på Slagverkskompaniet. I den oranga spalten till vänster, accesosiarer-dämpning.

Link to comment
Dela på andra sajter

underbart! Satte upp en del madrasser o täcken o mattor idag o det gjorde underverk 😮

Men bara EN fråga till, sen tror jag att jag är nöjd 😏

Funkar Moongel och dämpningsringar för att få ner ljudstyrkan?

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...