Jump to content
Annons

kabelfråga! behövs expertis...

Recommended Posts

ub_beast (oregistrerad)
Postat

Hej,

Jag har hittat ett par gamla hörlurar av märke VST110 Auditek. Det roliga med dessa är att de har ett inbyggt headset som jag gärna skulle vilja testa. Problemet är att kabeln är för stor för vanliga 6,3mm-uttag. De ser likadana ut men är lite för stora för mixerbordet. Har någon en aning om vad detta kan vara för något och om det finns något sätt att lösa det på?

mvh Oskar Edvinsson

Annons
Postat

Vet inte vad det är för kontaktdon (antar att det är det du menar och inte själva kabeln?) men däremot kan du ju inte bara plugga dem i hörlursutgången om du ska använda som headset, då måste ju headsetmiken ut på en mikingång... antar att det är nån specialare som du behöver en dosa eller liknande till, annars bör du kunna kapa kabeln och ersätta med 6,3mm + XLR eller så, men det kan ju då vara svårt att veta vad som är vad.

ub_beast (oregistrerad)
Postat

Ja, visst är det kontakdonen jag menar. kapa och ersätta ska jag såklart testa (det borde jag kunnat lista ut 🙂 ). Men vad menar du med: "men det kan ju då vara svårt att veta vad som är vad." och vad för sorts dosa menar du?

Ursäkta min totala okunskap, men man börjar ju någonstans 😏

tack för svaret förresten!

/oskar

Postat

Du kommer ju ha dels 2 ledare och skärm för själva hörlursdelen och sen lite beroende på så kommer du ha 1-2 ledare till för micken, det kan vara svårt att veta vilken ledare som är vad om det inte framgår av färgerna.

Dosan jag menar är att det förmodligen finns en dosa som hör till där du kopplar in headsetet med den överväxta telekontakten. Är det tex till ett comm-system så motsvarar nog ditt kontaktdon en 4-polig XLR som ofta används.

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.