Jump to content
Annons

ASIO4all eller ljudkortets ASIO drivrutin?


Knorrrr

Recommended Posts

Hej...

Jag har ett M-audio Delta 1010LT och producerar mest i FL. NÀr jag installerade senaste FL, sÄ fick jag Àven med ASIO4all och installerade det.. Har inte riktigt koll pÄ vad det egentligen gör. Men om jag förstÄtt rÀtt sÄ Àr det bra för att sÀnka latency för de som inte redan har ASIO drivrutiner pÄ datorn..(?)

FrÄgan Àr om jag ska köra FL genom M-Audios ASIO drivrutin eller ASIO4all? Antar att det Àr bÀst med Ljudkortets egna drivrutiner, men kÀnner att jag vill dubbelkolla lite, sÄ att jag inte gÄr miste om nÄgot som potentiellt skulle kunna sÀnka min latency ytterligare...

Fridens/Knorrrr

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Annons

Om du anvÀnder ASIO4ALL i stÀllet för ljudkortets dedikerade ASIO-drivrutin, sÄ riskerar du att gÄ miste om eventuella specialfunktioner i ljudkortet, sÄ jag skulle inte rekommendera det.

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Beror helt och hÄllet pÄ vilket ljudkort man anvÀnder. Vissa ljudkort har ju riktigt dÄliga asio drivrutiner som t.e.x mitt eget DSP24 Value...man kan i vissa fall fÄ bÀttre latency med asio4all...

Sedan funkar det inge vidare om man spelar upp/in flera spÄr samtidigt. Asio4all Àr tÀnkt mest för att spela in t.e.x en mjukvarusynth.

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

DieHard (oregistrerad)

Man kan inte sÀnka latensen ytterligare med tredje parts asio. Asio4all Àr enbart till för dem som anvÀnder datorns redan inbyggda kort som saknar asiodrivrutiner. Asiodrivrutiner som följer med ett kort Àr anpassade för deras kort.

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Man kan inte sÀnka latensen ytterligare med tredje parts asio. Asio4all Àr enbart till för dem som anvÀnder datorns redan inbyggda kort som saknar asiodrivrutiner. Asiodrivrutiner som följer med ett kort Àr anpassade för deras kort.

Du det kan man visst göra, om man som jag sade har riktigt kassa drivrutiner till sitt ljudkort...

Jag fÄr bÀttre latency... Men det Àr nog ganska sÀllsynt iofs..att man har sÄ dÄliga drivrutiner som jag har till

mitt ljudkort...

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Det e vĂ€l bara att testa? 🙂 SjĂ€lv fick jag bĂ€ttre resultat, alltsĂ„ lĂ€gre latency, med drivrutinerna frĂ„n mitt ljudkort Emu0404-Usb Ă€n Asio4all.

Just try it man. 😉

Redigerat av Memphis
Link to comment
Dela pÄ andra sajter

DieHard (oregistrerad)
Man kan inte sÀnka latensen ytterligare med tredje parts asio. Asio4all Àr enbart till för dem som anvÀnder datorns redan inbyggda kort som saknar asiodrivrutiner. Asiodrivrutiner som följer med ett kort Àr anpassade för deras kort.

Du det kan man visst göra, om man som jag sade har riktigt kassa drivrutiner till sitt ljudkort...

Jag fÄr bÀttre latency... Men det Àr nog ganska sÀllsynt iofs..att man har sÄ dÄliga drivrutiner som jag har till

mitt ljudkort...

Om man köper ett ljudkort med sĂ„ kassa drivrutiner Ă€r det bara slĂ€nga det pĂ„ skroten och köpa nĂ„t bĂ€ttre. 😉 Det Ă€r ett minimumkrav pĂ„ ett kort.

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Man kan inte sÀnka latensen ytterligare med tredje parts asio. Asio4all Àr enbart till för dem som anvÀnder datorns redan inbyggda kort som saknar asiodrivrutiner. Asiodrivrutiner som följer med ett kort Àr anpassade för deras kort.

Du det kan man visst göra, om man som jag sade har riktigt kassa drivrutiner till sitt ljudkort...

Jag fÄr bÀttre latency... Men det Àr nog ganska sÀllsynt iofs..att man har sÄ dÄliga drivrutiner som jag har till

mitt ljudkort...

Om man köper ett ljudkort med sĂ„ kassa drivrutiner Ă€r det bara slĂ€nga det pĂ„ skroten och köpa nĂ„t bĂ€ttre. 😉 Det Ă€r ett minimumkrav pĂ„ ett kort.

Om jag inte minst helt fel var det faktiskt Studio som rankade det hÀr ljudkortet som det mest prisvÀrda ljudkortet....

Hoontech gick ju i konkurs..köptes upp av ESI, som slÀngde ihop ett par halvbra drivrutiner med mÄnga funktioner

som fanns med dom gammla drivrutinerna avaktiverade...Jag kör ÀndÄ med ESI drivrutinerna dÄ de gammla hoontech drivrutinerna

som förvisso har bÀttre asio drivrutiner ger mig bsod regelbundet..

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Tack! 🙂 DĂ„ ska jag nog köra med de gamla drivrutinerna.. Antar att jag borde avinstallera ASIO4all dĂ„, om jag Ă€ndĂ„ inte ska anvĂ€nda det...

Är riktigt nöjd med mitt Delta 1010LT by the vĂ€g!

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vÄr community genom att registrera dig. Det Àr enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in hÀr.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...