Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Hej.

Har haft ett nybörjargitarrpaket ett tag nu

(Fender strata kopia och en Peavy Envoy 110 stÀrkare)

Har tröttnat lite pÄ ljudet jag kan fÄ ur av det och funderar pÄ att köpa nÄgot skoj.

Har haft ögonen pÄ en V-amp2 ett tag eftersom den Àr sÄ fruktansvÀrt billig och verkar som man fÄr rÀtt mycket skoj för slantarna. Men har lite frÄgor,

först o frÀmst, finns det nÄgot bÀttre alternativ för ungefÀr samma kostnad?

För tillfÀllet kan jag inte fÄ nÄgot bra distat ljud sÄ det vore ju roligt om man kunde fÄ, men Àven rena toner. Hur Àr ljudet i vamp2? brus osv?

Annons
Postat

Hej,

Vamp2 lÄter helt ok tycker jag men föreslÄr att du lÀgger slantarna pÄ en POD 2 frÄn Line6 som nu Àr ruggigt billig(1.995). Stor variation av förstÀrare och effekter och bra ljud.

/Jocke

Postat

En liten fÄnig sak som slog mig nu Àr att jag ju faktiskt inte vet hur man anvÀnder tex en V-amp2 / POD2.0 . Kopplar jag in gitarren i den och sen effekten till stÀrkaren?.

Vad krÀvs för ingÄngar pÄ stÀrkaren?

tack.

Postat (redigerat)

du kopplar frÄn gitarren till multieffektens input... sedan en telekabel (gitarrsladd) frÄn multieffektens output till din förstÀrkares input... Sen Àr det bara att rocka =)

edit: stavfel

Redigerat av addic59
Postat

Cool, Tack 😉

Hur Àr det med inspelning pÄ datorn osv?

Eller egentligen lite mer allmÀnt, kan man leka massa med dom pÄ datorn ocksÄ?

Postat

joda.... du pluggar bara in ltill datorn istÀllet för förstÀrkaren... du kanske borde ha nÄn mixer eller preamp att styra signalen in med... plus att du inte kan plugga en tele till datorn direkt... Eller det finns ju omvandlare iof men som sagt det Àr bra om man kan styra signalen nÄgorlunda bra.

Postat

en plugg som gör sÄ jag kan koppla ljudsladden frÄn datorn in i Vampen.

Förresten, vilket program Àr bÀst för att spela in pÄ datorn sen?

Postat

jaha.. en teleomvandlare kanske? Finns för ungefÀr 75 kr pÄ nÀrmsta musik eller ljud affÀr. Vad som Àr bÀst beror mycket pÄ eget tycke och vad du har för ÀndamÄl. Skulle vÀl rekomendera cubase sx serien. Duger kanon fin tycker jag.

Postat (redigerat)

NÀr jag ÀndÄ hÄller pÄ med en massa dumma frÄgor,

vad Àr det för ljudkabel som behövs Vamp - Dator?

Bara försĂ€kra mig om att jag inte skaffar mig fel 🙂

Dels för att spela in ljud pÄ datorn, och dels för att kunna föra över nya ljud till Vampen.

Tack.

Redigerat av wanner
Postat

hmm.. gillar inte redigt vamp.. har anvĂ€nt den vid inspelning, och den Ă€r fruktansvĂ€rt statisk och trĂ„kig.. sjĂ€lv fördrar jag POD.. mycket mer riv i den.. enligt mig iaf. 🙂

Postat (redigerat)

LÀste att jag behöver en

http://www.cablewholesale.com/specs/10i5-08804.htm för att föra över nya samples frĂ„n datorn till Vampen. Är vĂ€l ruskigt dyr en sĂ„n dĂ€r kabel antagligen 🙂

Men för att spela in pÄ datorn sÄ Àr det bara o koppla Vamp aux-ut till nÄn inport pÄ ljudkortet antar jag, mha en förminskare som du sÀger.

Redigerat av wanner
lizzydevine (oregistrerad)
Postat

anvÀnder en vamp pro... funkar kanon bÄde live och till inspelning...

har faktiskt fÄtt över alla presets frÄn pod 2:an in i vampen och det lÄter kanon...

inget plast inte... vill man ha lite extra riv vid inspelningar kan man ju alltid lÀgga pÄ pluggen Tube i inspelningsprogrammet.. men behövs knappast... för enligt mig lÄter vamp pro:n kanon...

Postat (redigerat)

wanner,

Vad har du för ljudkort? Kablaget ser ut som en "gameport-midi adapter", sÄ jag antar att du programmerar (inte för över nÄgra ljud) dvs stÀller in vampen över midi. En sÄdan adapter fick jag med ett ljudkort en gÄng i tiden sÄ om ditt ljudkort har midi sÄ kanske du ocksÄ har (hade) en adapter? Annars borde en gameport-midikabel inte kosta mer Àn en hundring.

Aux brukar ju vara ingĂ„ng, sĂ„ det Ă€r nog inte lĂ€mpligt. Finns det inte vanlig "line out"? Isf behöver du en tele - minitelekabel (beroende pĂ„ vilket ljudkort iofs 😉). Om du har balanserade ingĂ„ngar pĂ„ ljudkortet sĂ„ kanske TSR/balanserat kablage Ă€r bĂ€ttre.

Tips http://www.v-amp.com

Mvh,

Fredrik

Redigerat av freddo
Postat (redigerat)

Har problem med inspelning, nÄn som har lite heta tips.

Laddade hem KXproject drivers, och har Cubase.

Fattar inte riktigt vilka instÀllningar jag ska göra.

För tillfÀllet kan jag spela in.

jag har kopplat in min Vamp2 till linein pÄ ljudkortet, sÄ jag hör nÀr jag spelar.

Testade lite snabbt att spela in i ljudinspelaren för windows, men det blev bara jÀttedÄligt och man hörde knappt nÄt. I Cubase spelar den inte in nÄnting.

edit: Ett SB Live 5.1 har jag, kanske inte bÀsta för inspelning med det borde vÀl iallafall fungera?

Redigerat av wanner
Postat

Förresten, Àr Audigy2 nÄge bÀttre Àn Live5.1 pÄ att spela in?

Har ett sÄnt ocksÄ nÀmligen.

Postat

Tack,

testade det dĂ€r men det funkar Ă€ndĂ„ inte 😏

Kan man inte skrota KX drivers och köra pÄ vanliga creative men installera nÄgot stöd?

Postat

Köpte en V-amp 2:a sÄg jag.. Den Àr riktigt bra pÄ de akustiska ljuden, men skall du sedan ha pÄ dist och sÄnt tycker jag inte att den rÀcker till.. Passa pÄ att innan öppna köpet gÄr ut pÄ V-ampen, att testa POD 2.0 ordentligt.. (om du nu Àr ute efter dist-ljud nÄgonstans i din ljudbild.. )

Bara ett tips frĂ„n en besviken V-amp:are.. 😏

Postat (redigerat)

Om man skruvar och har sig tycker jag att distljuden kan bli riktigt bra.

Och för de 800:- som man fÄr över kan man ju köpa nÄgot annat godis.

Men visst sÄ borde man vÀl iaf testa Pod2.

Redigerat av wanner
Postat

Har funderat lite pÄ det dÀr med balanserade ut/ingÄngar.

PhonesutgÄngen Àr ju unbalanced medans lineout Àr balanced.

Kan man koppla unbalanced frÄn Lineout ocksÄ? (vet ej vad min omkopplare Àr)

finns det unbalanced och balanced stereokablar?

Är det bĂ€ttre att koppla en gitarrsladd frĂ„n Vampen till en förminskare och sedan in i ljudkortet istĂ€llet för att som nu nĂ€r jag har kopplat en förminskare direkt i Vampen och sen en vanlig stereosladd dĂ€rifrĂ„n in i ljudkortet.

NÄn som vet om SBLive har balanced ingÄngar?

Och hur det Àr med Audigy2.

Tack.

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vÄr community genom att registrera dig. Det Àr enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in hÀr.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat nÄgra kakor pÄ din enhet för att du bÀttre ska kunna anvÀnda den hÀr sajten. LÀs vÄr kakpolicy och om hur du kan Àndra instÀllningar. Annars utgÄr vi frÄn att du Àr bekvÀm med att fortsÀtta.