Jump to content
Annons

Ljuddämpa ett källarrum.


Tophe

Recommended Posts

Jag har min studio i källaren i vår lägenhet. Nu har vi börjat fundera på att göra om ett litet förråd till inspelningsrum.

Rummet angränsar inte till någon yttervägg. Taket däremot går upp till en grannes lägenhet. Man kan ibland höra fotsteg och

knarrande dörrar igenom.

post-2831-1225056225_thumb.jpg

Det är ett ganska litet rum. ca 260cm långt och 130 brett.

På vänstra väggen sitter det två rejält isolerade rör, tror det kan vara avloppsrör.

De är ca 30 cm tjocka. Väggen rakt fram är en enkel gipsskiva in till ett annat förråd.

Den högra väggen går in till musikrummet där datorn finns. Det är en vanlig innervägg med gipsskivor

på båda sidor, reglar och nån slags glasfiber. Den ljudisolerar ganska taskigt.

Den vänstra väggern är en betongvägg som går till byggnadens källare.

Rören susar tyst. Man hör det om man lägger örat emot.

Det jag har tänkt är att sätta isolering och gipsskivor, alternativt bara gips på väggen rakt fram.

Sedan bygga nån liten bur för de stora rören till vänster. Kanske bygga in dem med spånskivor eller nåt.

Bara för att få bort allt sus. Sedan tjock ljudisolering i taket, ovanför rören - för att släcka efterklang och

få bort lite ljud uppifrån. Sedan ganska tjock ljudisolering på högra väggen och något som bara absorberar till vänster.

Bakom mig är en dörr ut i vår verkstad och därifrån går man sedan ut i kontrollrummet.

Därifrån kommer mycket lite ljud och jag tror det räcker med absorbenter på den väggen.

Tjock matta på golvet...

Vad tror ni? Vilka material och hur skulle ni ha gjort.

Jag vill helt enkelt att så lite som möjligt ska höras in i rummet, helst även ut, så jag kan spela in på kvällen.

Sedan att akustiken är torr och bra för inspelning.

Jättetacksam för tips!

Redigerat av Tophe
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Bifogar en ljudfil också, om det kan vara till hjälp.

studioljud.mp3

Ställde in min Studio Project B1, med shockmount på ett mikstativ rakt på betonggolvet.

Först är det 10 sekunder där jag totalmaxat preampen i min E-MU 1820. Då är det så högt att

man hör när någon gnider händerna två rum bort.

Sedan är det 10 sekunder där preampen är inställd aningen högre än vad jag brukar ha på sång.

Bruset tror jag kommer från datorn som finns i rummet brevid. Troligtvis genom väggen, golvet och eventuellt rören i taket.

Rören går nämligen i taket, genom ett förråd och sedan ut i kontrollrummet och ner i golvet, bakom datorn.

Link to comment
Dela på andra sajter

Ok.. inga synpunkter ännu.

Jag har läst och funderat en del ytterligare. Det viktigaste för mig är att det inte ska läcka så mycket ljud ut.

Då jag enbart kommer spela in akustiska instrument (gitarr, flöjt fiol, cello etc) och sång så behöver jag ju inte oroa mig så

mycket för basfrekvenser.

Den senaste idén är att sätta en innervägg till höger bestående av två 13mm tjocka gipsskivor som går en några grader snett in i rummet.

Alltså så att rummet smalnar av inåt, nån decimeter högst. Då borde väl den väggen förhindra att en hel del ljud tar sig ut genom den tunna

väggen.

En likadan lösning för den inre kortsidan och sedan något liknande för taket.

Vad tror ni om det?

Ska jag slänga in nån slags isolering emellan också?

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...