Jump to content
Annons

Att rendera en wavfil för att spara cpu


drloop (oregistrerad)

Recommended Posts

drloop (oregistrerad)
Nebula free har en bra plåt som jag brukar köra. Den är i mono Nebula 2 free men låter mycket trevligt.

Nebula är en riktigt CPU tjuv precis som de flesta konvolverande reverb är.

cpu tjuvar gillar vi icke alltså inte :rolleyes:

Jag brukar spela in reverbet, på så sätt får man ju det goa ljudet utan att behöva slösa en massa cpu.

Redigerat av Gizmozis
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
DieHard (oregistrerad)
Nebula free har en bra plåt som jag brukar köra. Den är i mono Nebula 2 free men låter mycket trevligt.

Nebula är en riktigt CPU tjuv precis som de flesta konvolverande reverb är.

cpu tjuvar gillar vi icke alltså inte :rolleyes:

Jag brukar spela in reverbet, på så sätt får man ju det goa ljudet utan att behöva slösa en massa cpu.

Är man helt säker på hur man vill det ska så är det det bästa att spela in reverbet eller andra processorhungriga pluggar. Gör själv det även med UAD-pluggar som inte räcker till.

Link to comment
Dela på andra sajter

Nebula free har en bra plåt som jag brukar köra. Den är i mono Nebula 2 free men låter mycket trevligt.

Nebula är en riktigt CPU tjuv precis som de flesta konvolverande reverb är.

cpu tjuvar gillar vi icke alltså inte :rolleyes:

Jag brukar spela in reverbet, på så sätt får man ju det goa ljudet utan att behöva slösa en massa cpu.

Hur gör man det och med vad ? :rolleyes:

Redigerat av Gizmozis
Link to comment
Dela på andra sajter

DieHard (oregistrerad)
Nebula free har en bra plåt som jag brukar köra. Den är i mono Nebula 2 free men låter mycket trevligt.

Nebula är en riktigt CPU tjuv precis som de flesta konvolverande reverb är.

cpu tjuvar gillar vi icke alltså inte 😄

Jag brukar spela in reverbet, på så sätt får man ju det goa ljudet utan att behöva slösa en massa cpu.

Hur gör man det och med vad ? 😮

Man bränner ned enbart audiofilen som man har effekten på helt enkelt. svårare än så är det inte.

Link to comment
Dela på andra sajter

creel (oregistrerad)
Nebula free har en bra plåt som jag brukar köra. Den är i mono Nebula 2 free men låter mycket trevligt.

Nebula är en riktigt CPU tjuv precis som de flesta konvolverande reverb är.

cpu tjuvar gillar vi icke alltså inte 😄

Jag brukar spela in reverbet, på så sätt får man ju det goa ljudet utan att behöva slösa en massa cpu.

Är man helt säker på hur man vill det ska så är det det bästa att spela in reverbet eller andra processorhungriga pluggar. Gör själv det även med UAD-pluggar som inte räcker till.

Vadå "det bästa"? Du menar att man spar prestanda? Det håller jag med om, men det låter ju inte bättre för att det är bouncat...

Link to comment
Dela på andra sajter

drloop (oregistrerad)
Nebula free har en bra plåt som jag brukar köra. Den är i mono Nebula 2 free men låter mycket trevligt.

Nebula är en riktigt CPU tjuv precis som de flesta konvolverande reverb är.

cpu tjuvar gillar vi icke alltså inte 😏

Jag brukar spela in reverbet, på så sätt får man ju det goa ljudet utan att behöva slösa en massa cpu.

Hur gör man det och med vad ? 🙂

Jag göra så att jag lägger ett reverb på till exempel sångkanalen.

Ställer reverbet på 100% vått och sedan gör du en nedbouncning av sångkanalen till ett nytt spår.

Då får man en kanal med reverb, sedan kan man ta bort reverbet på kanalen.

I Tracktion kan reverbet sitta kvar och när du stänger av reverbet så tar det ingen processorkraft.

Klicka på pluggen och tryck tangent "f" så stängs den av.

Link to comment
Dela på andra sajter

DieHard (oregistrerad)
Nebula free har en bra plåt som jag brukar köra. Den är i mono Nebula 2 free men låter mycket trevligt.

Nebula är en riktigt CPU tjuv precis som de flesta konvolverande reverb är.

cpu tjuvar gillar vi icke alltså inte 🙂

Jag brukar spela in reverbet, på så sätt får man ju det goa ljudet utan att behöva slösa en massa cpu.

Är man helt säker på hur man vill det ska så är det det bästa att spela in reverbet eller andra processorhungriga pluggar. Gör själv det även med UAD-pluggar som inte räcker till.

Vadå "det bästa"? Du menar att man spar prestanda? Det håller jag med om, men det låter ju inte bättre för att det är bouncat...

Ja menar att det är det bästa för att spara kraft och inte för att det skulle låta bättre för man bouncat till audio.

Link to comment
Dela på andra sajter

Nebula free har en bra plåt som jag brukar köra. Den är i mono Nebula 2 free men låter mycket trevligt.

Nebula är en riktigt CPU tjuv precis som de flesta konvolverande reverb är.

cpu tjuvar gillar vi icke alltså inte 🙂

Jag brukar spela in reverbet, på så sätt får man ju det goa ljudet utan att behöva slösa en massa cpu.

Hur gör man det och med vad ? :rolleyes:

Jag göra så att jag lägger ett reverb på till exempel sångkanalen.

Ställer reverbet på 100% vått och sedan gör du en nedbouncning av sångkanalen till ett nytt spår.

Då får man en kanal med reverb, sedan kan man ta bort reverbet på kanalen.

I Tracktion kan reverbet sitta kvar och när du stänger av reverbet så tar det ingen processorkraft.

Klicka på pluggen och tryck tangent "f" så stängs den av.

Ok tack så mycket för det svaret. så jag kan tex spela in sång på ett spår ha 100 % vått effekt och flytta till ett nytt spår och sen ta bort sång inspelningen men ändå ha kvar effekten reverbet även om jag stänger av själva reverb pluginet och stänger av tracktion3 ? Har jag fattat rätt ? 😛

Link to comment
Dela på andra sajter

drloop (oregistrerad)

Nej det blev fel.

Du har redan spelat in sång.

När du fått till sången och skall mixa så lägger du reverbet som insert med 100% wet på sångkanalen.

Markera kanalen om det inte redan är gjort och i mitten av skärmen finns en knapp "render track", tror jag den heter.

Tryck på den och välj "render to specific file" och välj "add channel"(tror jag igen).

Tada! Ett reverb dyker upp som ett audiospår.

Redigerat av drloop
Link to comment
Dela på andra sajter

DieHard (oregistrerad)
Nej det blev fel.

Du har redan spelat in sång.

När du fått till sången och skall mixa så lägger du reverbet som insert med 100% wet på sångkanalen.

Markera kanalen om det inte redan är gjort och i mitten av skärmen finns en knapp "render track", tror jag den heter.

Tryck på den och välj "render to specific file" och välj "add channel"(tror jag igen).

Tada! Ett reverb dyker upp som ett audiospår.

Ehh..jag hoppas du menar 100% wet på send och inte insert?

Link to comment
Dela på andra sajter

drloop (oregistrerad)
Nej det blev fel.

Du har redan spelat in sång.

När du fått till sången och skall mixa så lägger du reverbet som insert med 100% wet på sångkanalen.

Markera kanalen om det inte redan är gjort och i mitten av skärmen finns en knapp "render track", tror jag den heter.

Tryck på den och välj "render to specific file" och välj "add channel"(tror jag igen).

Tada! Ett reverb dyker upp som ett audiospår.

Ehh..jag hoppas du menar 100% wet på send och inte insert?

Nej 100% på insert.

Link to comment
Dela på andra sajter

ok och där spelar jag in ett nytt sångspår igen med ett reverb som redan finns på spåret och kan ha själva huvudeffekten avstängd och även stänga ner programmet och sätta på det igen och där är effekten fortfarande på det nya spåret 😄

Link to comment
Dela på andra sajter

drloop (oregistrerad)
ok och där spelar jag in ett nytt sångspår igen med ett reverb som redan finns på spåret och kan ha själva huvudeffekten avstängd och även stänga ner programmet och sätta på det igen och där är effekten fortfarande på det nya spåret 😆

Ja om du sparar projektet innan du stänger ned det 😄

För att förtydliga: Du kör alltså två spår. Den torra sången och den våta reverbkanalen.

Balansera hur mycket reverb genom att höja och sänka reverbkanalen.

Link to comment
Dela på andra sajter

ok och där spelar jag in ett nytt sångspår igen med ett reverb som redan finns på spåret och kan ha själva huvudeffekten avstängd och även stänga ner programmet och sätta på det igen och där är effekten fortfarande på det nya spåret 😄

Ja om du sparar projektet innan du stänger ned det 😄

För att förtydliga: Du kör alltså två spår. Den torra sången och den våta reverbkanalen.

Balansera hur mycket reverb genom att höja och sänka reverbkanalen.

okej vad bra tips alltså 😄 tack så mycket för den bra och tydliga informationen 😄

Link to comment
Dela på andra sajter

drloop (oregistrerad)
Jag brukar spela in reverbet, på så sätt får man ju det goa ljudet utan att behöva slösa en massa cpu.

?

Ett reverb låter ju inget i sig.

Nej men du kan ju spela in bara reverbet (på en sångkanal tex) genom att sätta effetkten på 100% "wet", då får man inte med direktljud.

Ibland spelar man in reverb för att vända på det och ha ett baklängesreverb. Ett gammalt fiffigt studiotrick.

Redigerat av drloop
Link to comment
Dela på andra sajter

Jag ska som sagt börja använda east west gold complete,men den ligger fortfarande i kartongen men den ska ha hall of fame reverbet och det lär väl dra en massa cpu så man får väl använda det med motta antar jag om man ska köra annat också 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...