Jump to content
Annons

Ventilation


pme (oregistrerad)

Recommended Posts

pme (oregistrerad)

Ventilation är ett gissel. Stör både lyssning och inspelning. Men vad finns det för bra produkter för att dämpa ljudet?

Jag har hittat en del för kontor. Det är stora burkar som hanterar mycket luft. Men det borde finns liknande men in mycket

mindre skala. Kan tänka mig två typer. Den ena är dämpning i kanalen, den andra är insug som är dämpat men med större yta.

Det borde finnas färdigt så man slipper bygga själv...

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

För att få ner ljudnivån så måste man uppfylla en del saker.

1. Kanalerna måste vara stora. Mängden luft som behövs bytas är den samma, med större kanaler så blir flödeshastigheten lägre och "visselljudet" lägre.

2. In och utluftsventilerna skall vara utformade för för att ge så lite brus som möjligt.

3. Om man skall avskärma ljud mellan rummen så skall man ha ljuddämpare i kanalerna.

Kolla på Lindab's hemsida efter ljuddämpare. Själv använde jag rektangulära. www.lindab.se

Det såg ut så här när jag installerade.

DSCN2083.jpg

Link to comment
Dela på andra sajter

pme (oregistrerad)

Jag kan tyvärr inte jacka in mig på trummorna på det viset.

Jag har hitta dessa:

0-11-625.jpg

De kanske kan göra lite nytta.

Men det är egentligen inte det jag letar efter. Jag vill ha bättre insug/utblås.

Redigerat av pme
Link to comment
Dela på andra sajter

Jag kan tyvärr inte jacka in mig på trummorna på det viset.

Jag har hitta dessa:

0-11-625.jpg

De kanske kan göra lite nytta.

Men det är egentligen inte det jag letar efter. Jag vill ha bättre insug/utblås.

Kul tråd! Det suger med ventilation som väsnas som en dammsugare, men det är kung med fräsch luft när man sitter och grejar! Var hittade du dessa flummiga skumgummi produkter? Kommer själv antagligen att hyra en lokal snart och med tanke på storleken på ventilations trummorna befarar jag det värsta redan nu 😲

Link to comment
Dela på andra sajter

Skumgummi prylarna du hittat ser rätt kul. De kan troligen göra i alla fall något för ljuddämpningen ut/in till rummet. Då slipper man i alla fall överhörningen mellan rummen. Dräemot så blir lufthastigeheten högre i hålen och därmed kommer det bli ett högre blås/väs/vindljud i ventilationen. Enda sättet att bli av med det är att stänga av ventilationen mens du spelar in och sedan starta den igen, innan du svimmar av syrebrist.

Har du någon bild på rummet och ventilationen? Det kan finnas andra lösningar, inte riktigt lika bra som att bygga om ventilationen, men gott nog ändå.

Link to comment
Dela på andra sajter

pme (oregistrerad)
Jag kan tyvärr inte jacka in mig på trummorna på det viset.

Jag har hitta dessa:

0-11-625.jpg

De kanske kan göra lite nytta.

Men det är egentligen inte det jag letar efter. Jag vill ha bättre insug/utblås.

Kul tråd! Det suger med ventilation som väsnas som en dammsugare, men det är kung med fräsch luft när man sitter och grejar! Var hittade du dessa flummiga skumgummi produkter? Kommer själv antagligen att hyra en lokal snart och med tanke på storleken på ventilations trummorna befarar jag det värsta redan nu 🙂

Bilden är från tilverkaren.

http://www.casamja.com

Link to comment
Dela på andra sajter

pme (oregistrerad)
Skumgummi prylarna du hittat ser rätt kul. De kan troligen göra i alla fall något för ljuddämpningen ut/in till rummet. Då slipper man i alla fall överhörningen mellan rummen. Dräemot så blir lufthastigeheten högre i hålen och därmed kommer det bli ett högre blås/väs/vindljud i ventilationen. Enda sättet att bli av med det är att stänga av ventilationen mens du spelar in och sedan starta den igen, innan du svimmar av syrebrist.

Har du någon bild på rummet och ventilationen? Det kan finnas andra lösningar, inte riktigt lika bra som att bygga om ventilationen, men gott nog ändå.

Det är bara ett hål i väggen. Runt 10cm med en kil som kan flyttas för reglera flödet.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 3 veckor senare...
pme (oregistrerad)

Nu har jag provat dessa 0-11-625.jpg

Och någon form av nytta gör de i alla fall. Akustikdämpingen är väl inte så stor som man skulle vilja. Men de drar ner luftflödet

vilket förmodligen är den viktigaste orsaken till lägre ljudnivå. Men man tycks behöva minst två i varje rör. En som

bromsar flödet och en som dämpar ljudet. För det blir ett litet vind ljud från hålen som Lee sa, men har man en yttre

så som inte har strypning så tar den bort en del av dessa ljud. Tycker nog att det är en ganska bra produkt även om

det kanske inte är för pro studios så det ett enkelt medel att dämpa hjälpligt i alla fall.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 1 månad senare...

Är det någon som provat dessa för att se hur överhörning mellan rum blir?

Jag har byggt ordning studion hemma, men ventilationen skyfflar ut och in alldeles för mycket ljud.

Det är inte fläktar som är problemet utan att ljudet flyttar sig mellan rummen i kanalen.

Link to comment
Dela på andra sajter

För att få ner ljudnivån så måste man uppfylla en del saker.

1. Kanalerna måste vara stora. Mängden luft som behövs bytas är den samma, med större kanaler så blir flödeshastigheten lägre och "visselljudet" lägre.

2. In och utluftsventilerna skall vara utformade för för att ge så lite brus som möjligt.

3. Om man skall avskärma ljud mellan rummen så skall man ha ljuddämpare i kanalerna.

Kolla på Lindab's hemsida efter ljuddämpare. Själv använde jag rektangulära. www.lindab.se

Det såg ut så här när jag installerade.

Hur mycket gick de ljuddämparna loss på, och är de tillräckligt bra? Jag funderar på att bygga egna ljudfällor, men det är ganska mycket jobb och de kommer att ta stor plats så att köpa färdiga känns väldigt intressant om priset inte är på tok för högt...

Link to comment
Dela på andra sajter

För att få ner ljudnivån så måste man uppfylla en del saker.

1. Kanalerna måste vara stora. Mängden luft som behövs bytas är den samma, med större kanaler så blir flödeshastigheten lägre och "visselljudet" lägre.

2. In och utluftsventilerna skall vara utformade för för att ge så lite brus som möjligt.

3. Om man skall avskärma ljud mellan rummen så skall man ha ljuddämpare i kanalerna.

Kolla på Lindab's hemsida efter ljuddämpare. Själv använde jag rektangulära. www.lindab.se

Det såg ut så här när jag installerade.

Hur mycket gick de ljuddämparna loss på, och är de tillräckligt bra? Jag funderar på att bygga egna ljudfällor, men det är ganska mycket jobb och de kommer att ta stor plats så att köpa färdiga känns väldigt intressant om priset inte är på tok för högt...

Jag köpte loss hela ventilation inklusive fläktaggregat från en fläktfirma och de gjorde även installationen. Totalt sett tror jag det gick på 20kkr.

Idag hade jag nog satt ventilationen själv, men när bristen på tid är den trånga sektorn så är det ibland bra att ta till proffsen.

Link to comment
Dela på andra sajter

Är det någon som provat dessa för att se hur överhörning mellan rum blir?

Jag har byggt ordning studion hemma, men ventilationen skyfflar ut och in alldeles för mycket ljud.

Det är inte fläktar som är problemet utan att ljudet flyttar sig mellan rummen i kanalen.

Det måste nog till lite kraftigare prylar för att dämpa överhörningen är jag rädd för, liknande de större dämparna ovan.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag köpte loss hela ventilation inklusive fläktaggregat från en fläktfirma och de gjorde även installationen. Totalt sett tror jag det gick på 20kkr.

Idag hade jag nog satt ventilationen själv, men när bristen på tid är den trånga sektorn så är det ibland bra att ta till proffsen.

Okej, då blir det hemmabygge för min del. Egentligen är väl tiden också en trång sektor här, men ekonomin är ännu trängre... Har dock ingen deadline då bygget måste vara färdigt! :rolleyes:

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag köpte loss hela ventilation inklusive fläktaggregat från en fläktfirma och de gjorde även installationen. Totalt sett tror jag det gick på 20kkr.

Idag hade jag nog satt ventilationen själv, men när bristen på tid är den trånga sektorn så är det ibland bra att ta till proffsen.

Okej, då blir det hemmabygge för min del. Egentligen är väl tiden också en trång sektor här, men ekonomin är ännu trängre... Har dock ingen deadline då bygget måste vara färdigt! :rolleyes:

Här har jag dock en idé hur man skulle kunna göra det utan att ruinera sig. Hoppas du är bra på att sy... 😛

Link to comment
Dela på andra sajter

Tror ni en sån här skulle fixa överhörningen?

http://k-rauta.se/vvs_8758.htm

Det handlar om sång och akustisk gitarr. Vill inte att det ska höras ut ur rummet. Jag har fixat 3 lager gips, ull och två gips,

så väggarna släpper igenom ytterst lite. Det känns trist om det ska vara ogjort för att jag inte får till ventilationen.

Det är utluftröret dom måste tystas för överhörning. Det sitter en fläkt på utsidan av röret som suger ut luften, och den är inget problem för ljudet.

Det som är ett problem är just att när jag spelar och sjunger i studion så går det genom ventilationen ut i ett annat rum.

Spelar det någon roll var på röret man placerar en sån dämpare? Jag tönkte jag bara skulle koppla på den i början av röret inne i studion.

Så att den sitter först, sedan 3 meter rör. Luften kommer alltså först sugas genom dämparen. Är det ok?

Link to comment
Dela på andra sajter

Här har jag dock en idé hur man skulle kunna göra det utan att ruinera sig. Hoppas du är bra på att sy... 🙂

Ja att sy är inga problem. Har dock ingen tillgång till symaskin i dagsläget, men frugan är på jakt efter en... 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

Här har jag dock en idé hur man skulle kunna göra det utan att ruinera sig. Hoppas du är bra på att sy... 🙂

Ja att sy är inga problem. Har dock ingen tillgång till symaskin i dagsläget, men frugan är på jakt efter en... 😉

Häftklammer fungerar nog lika bra och det kan jag hantera... 😄

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...