Jump to content
Annons

Märkligt ljud i Samplitude


freddan1991 (oregistrerad)

Recommended Posts

freddan1991 (oregistrerad)

Hejsan allesammans!

Jag har nyligen börjat använda Samplitude 9 får hårdiskinspelning, men jag har råkat ut för ett ganska märkligt ljud.

När jag startat Samplitude och ASIO 4all (eftersom mitt ljudkort inte har ASIO tror ja) och markerar "R"(för record) så börjar detta märkliga ljud, och det växer i styrka och hastighet mellan slagen hela tiden. Ljudet består alltså av massor av slag i tonen A som går snabbare och snabbare och växer i volym. Jag måste då trycka bort REC eller muta kanalen för att det ska bli tyst. Jag har testat att koppla ur alla hårdvaror från ljudkortet och mutat alla ingångar till det, men ljudet finns kvar.

Är det någon som har råkat ut för samma problem eller vet hur man löser det?

Jag har även noterat att om man ändrar "Buffer Size" i Asio så förandras oljudet, men dock försvinner det inte helt.

Jag är ganska färsk inom hårdiskinspelning så svar för en 3-åring passar perfekt;)

MVH. Freddie

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
drloop (oregistrerad)

Låter som rundgång.

Antingen en återkoppling i lljudkortet.

Alt om det är en laptop så kan det vara inbyggda micken.

Hur du rättar till vet jag inte. det får du lura ut själv.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 1 månad senare...
Hejsan allesammans!

Jag har nyligen börjat använda Samplitude 9 får hårdiskinspelning, men jag har råkat ut för ett ganska märkligt ljud.

När jag startat Samplitude och ASIO 4all (eftersom mitt ljudkort inte har ASIO tror ja) och markerar "R"(för record) så börjar detta märkliga ljud, och det växer i styrka och hastighet mellan slagen hela tiden. Ljudet består alltså av massor av slag i tonen A som går snabbare och snabbare och växer i volym. Jag måste då trycka bort REC eller muta kanalen för att det ska bli tyst. Jag har testat att koppla ur alla hårdvaror från ljudkortet och mutat alla ingångar till det, men ljudet finns kvar.

Är det någon som har råkat ut för samma problem eller vet hur man löser det?

Jag har även noterat att om man ändrar "Buffer Size" i Asio så förandras oljudet, men dock försvinner det inte helt.

Jag är ganska färsk inom hårdiskinspelning så svar för en 3-åring passar perfekt;)

MVH. Freddie

Hmm, om du inte fått bukt med problemet redan, kan du titta på ASIO in och ut på spåret du "Rec"ar, detta hittar du på spårets track options där in/utgångarna är specade för det specifika spåret.

rundgången kan bero på flera faktorer, att du skickar och tar emot ljud från samma ASIO drivrutin tex in asio 1 ut asio 1, du kan även kolla i preferences om ASIO, MME osv och vilken som är iklickad, ASIO ska vara ifylld om du kör ASIO.

om du öppnar mixern kan du se också högst upp på spåret vilken ASIO som går in på spåret och längst ner ser du vart spåret skickas (alltså vilken ASIO den går till, står Str Master så är det oftast ASIO 1 och 2 som används).

lägg gärna upp en bild på mixer så kan man titta och se hur det ser ut.

Jag personligen tror att någon slags ASIO rutin som spökar för dig.

/Nyberg

p.s. Vilket ljudkort har du?

Redigerat av Nyberg
Link to comment
Dela på andra sajter

kallelooping (oregistrerad)

Jag använder Samplitude 8.3 SE (väldigt lik Samplitude 9) och har använt 3 olika typer av ljudkort med det programmet.

Jag har inte haft de problem du beskriver.

Är det bara med Asio4All som du får dessa problem ?

Inte när du väljer WDM (option/system/audio).

/Kalle

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...