Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat (redigerat)

hejhej

jag har vÀrldens konstigaste problem med guitarrig. jag har bara haft det i nÄgra dagar och det har fungerar skitbra. jag har kopplat det via en studioprojects vtb1 och skickar till datorn. men idag Àr det ett brus som ligger hela tiden nÀr gitarren Àr pÄ. SÄ fort jag drar ner volymen pÄ gitarren sÄ att man inte hör den slutar det att lÄta. det lÄter som en elektrisk störning trotts att allt Àr som det brukar. det lÄter hemskt!

jag tror inte att det Àr fel pÄ preampen sÄ jag undrar om ni tror att det kan vara fel pÄ linein-kabeln? brukar dom bli kÀnnsliga och sÄ och förstöra ljudet om man har haft dom ett tag??

i vĂ€rsta fall Ă€r det vĂ€l datorn!! 😎

edit: jag har förflyttat mig i hela rummet men ingen förbÀttring. inga lampor tÀnda. det enda som Àr pÄ Àr datorn, skÀrmen, preampen samt högtalarna som jag förövrigt har testat att stÀnga av, skÀrmen ocksÄ. jag tror jag blir galen! =//

Redigerat av kjuj
Annons
Postat

Skulle nog snarare tippa pÄ att det Àr nÄgot annat i huset/rummet som stör! Dimmer, tv, hÄrfön, tvÀttmaskin, CRT-skÀrm osv, finns oÀndliga möjligheter att skapa brus pÄ.

Postat
  Fertan sa:
Skulle nog snarare tippa pÄ att det Àr nÄgot annat i huset/rummet som stör! Dimmer, tv, hÄrfön, tvÀttmaskin, CRT-skÀrm osv, finns oÀndliga möjligheter att skapa brus pÄ.

Nej tyvÀrr, allt Àr avstÀngt. Ska det behöva vara sÄ hÀr? Och vad gör man?

Postat
  Fredrik Karlsson sa:
Vad har du för skÀrm/monitor?

Det Àr en plattskÀrm av mÀrket LG Flatron W2042S

Postat
  kjuj sa:
  Fredrik Karlsson sa:
Vad har du för skÀrm/monitor?

Det Àr en plattskÀrm av mÀrket LG Flatron W2042S

OK dÄ Àr det inte det som Àr problemet!

Postat
  slejnard sa:
Om det har funkat bra tidigare sÄ Àr det kanske gitarrsladden.Prova byt. Hur lÄter odistat ljud i guitarriggen?

Nej jag testade med en annan gitarrsladd och det Ă€r samma problem dĂ€r. Jag vet inte vad jag ska göra 😄

Odistade ljud lÄter nÄgot bÀttre men Àven dÀr hör man lite, dock inte alls sÄ mycket. ju mer dist ju vÀrre lÄter det.

Postat

Är det i standalone-lĂ€get eller som insert i ett DAW? Kan det vara sĂ„ att du har olika bitrates instĂ€llda hĂ€r och var?

Postat

Hmm...kanske singelcoilmickar? ( Den typ som Àr i strator) De kan brumma massor om det Àr mycket dist. PÄ min strata har jag 5 lÀgen och brukar anvÀnda lÀge 2 o 4 nÀr dist vrÀkes pÄ. Har du dÀremot humbucker-mickar ( typ Les-Paul) sÄ gÄr det att krÀma mer dist utan brus o brum. Vette fan nÀr det har funkat tidigare...Testa dig fram.

Postat
  suprapappa sa:
har du "noise reduction" pÄ i 1:a ingÄngsenheten i GR?....för mig gav den ett vidrigt litet surr

Nej det har jag inte, och trycker jag in den sÄ blir det lite bÀttre men ÀndÄ jÀttedÄligt.

Kan det vara sÄ ni som vet att sjÀlva linein kabeln Àr konstig och tar in ljud genom sig sÄ att sÀga? FrÄn datorn t ex?

Postat (redigerat)

HÀr har jag spelat in hur det lÄter. Ni fÄr jÀttegÀrna lyssna och sÀga vad ni tror.

De första 5 sekunderna Àr nÀr gitarren Àr kopplad utan att guitarrig Àr aktiverat, jag spelar inte.

5-10 sekunder Àr nÀr guitarrig Àr aktiverat med ljudet 80s Lead (018 Metal och sedan 009 80s Lead) inget spelande hÀr heller.

10-15 sekunder Àr nÀr jag spelar nÄgra toner pÄ samma ljud pÄ guitar rig och ja ni hör ju sjÀlva, det lÄter förjÀvligt!

http://rcpt.yousendit.com/617860051/86ae78...90bb421d8485389

Börjar bli riktigt otrolig, kÀnns ju som ett allvarligt fel

Redigerat av kjuj
Postat
  kjuj sa:
HÀr har jag spelat in hur det lÄter. Ni fÄr jÀttegÀrna lyssna och sÀga vad ni tror.

De första 5 sekunderna Àr nÀr gitarren Àr kopplad utan att guitarrig Àr aktiverat, jag spelar inte.

5-10 sekunder Àr nÀr guitarrig Àr aktiverat med ljudet 80s Lead (018 Metal och sedan 009 80s Lead) inget spelande hÀr heller.

10-15 sekunder Àr nÀr jag spelar nÄgra toner pÄ samma ljud pÄ guitar rig och ja ni hör ju sjÀlva, det lÄter förjÀvligt!

Lyssnade nu. LĂ„ter som singelcoilmickar och för mycket dist. Om du har 5 lĂ€gen sĂ„ sĂ€tt den nĂ€st lĂ€ngst ner eller nĂ€st lĂ€ngst upp. Om du har tre lĂ€gen sĂ„ prova att "lĂ„sa" med en tĂ€ndsticka mellan tvĂ„ lĂ€gen. Är monitorlistening itryckt dĂ„? Visst lĂ„ter det mindre om du vrider gitarren frĂ„n datorn? Kan vara för lĂ„g signal in till den Ă„xĂ„....

Postat
  slejnard sa:
  kjuj sa:

Lyssnade nu. LĂ„ter som singelcoilmickar och för mycket dist. Om du har 5 lĂ€gen sĂ„ sĂ€tt den nĂ€st lĂ€ngst ner eller nĂ€st lĂ€ngst upp. Om du har tre lĂ€gen sĂ„ prova att "lĂ„sa" med en tĂ€ndsticka mellan tvĂ„ lĂ€gen. Är monitorlistening itryckt dĂ„? Visst lĂ„ter det mindre om du vrider gitarren frĂ„n datorn? Kan vara för lĂ„g signal in till den Ă„xĂ„....

Jag önskar att det du sa stÀmmer men det gör inte det tyvÀrr. För det första Àr det en Gibson med humbucker-mickar sÄ det finns alltsÄ bara tre lÀgen.

Och ljudet Àr lika dÄligt Àven om jag vrider gitarren frÄn datorn eller var jag Àn vÀnder den eller stÄr.

SÄ det stÀmmer inte och det konstigaste Àr ju som sagt att det inte var nÄgra problem dagen innan.

Har nÄgon hÀr nÄgon erfarenhet av att linein-sladden tar in ljud pÄ fel sÀtt om det Àr fel pÄ den?

Postat

1: Kolla att volymen pÄ preampen Àr lagom, att volymen pÄ guran Àr uppdragen, och att involymen pÄ ljudkortet/DAW Àr lagom, sÄ att du fÄr en vettig insignal (och inte för lÄg som sedan ska förstÀrkas till tusen av Guitarrig).

2: Prova att skippa preampen (kan vara trasigt rör eller nÄtt annat fel pÄ den). Koppla helt enkelt in guran direkt in i ljudkortet (med ev minitelekonverter, kostar ett par tior).

3: LÄter det likadant om du sÀtter fingret pÄ pluginkontakten och metallen pÄ kablen samtidigt, precis dÀr kabeln gÄr in pÄ guran? Om det blir tyst dÄ sÄ Àr det nog nÄtt problem med jord eller dÄligt avskÀrmad elektronik (nÄtt av det antar jag, Àr ingen elektriker. Hade dock det problemet pÄ min Gibson SG, sÄ jag drog helt enkelt en liten sladd frÄn en strÀng i Bigsbystallet till plugin. Inte vÀrldens elegantaste lösning, men gjorde saken bÀttre. Antagligen borde jag vÀl avskÀrma elektroniken bÀttre istÀllet, men detta funkade). Du kan ju Àven testa med en annan gura...

Lycka till!

Postat (redigerat)

Hej, jag har nu testat igen men inget fungerar.

Det senaste jag gjorde var att koppla in allt som det ska vara, sedan drog jag ner gainen pÄ preampen i bott och likasÄ med dess output sÄ att den med andra ord inte borde ha skickat ivÀg nÄgonting.

Jag satte pÄ GuitarRig med ljudet Pink Numb Lead som Àr nummer 013 pÄ 015 Classic Rock och det mÀrkliga var dÄ att det lÄter vÀldigt konstigt Àven dÄ. Ett slags elakt ljud. SÄ jag tror absolut inte att gitarren Àr delaktig i detta.

Jag spelade in det för att ni skulle kunna lyssna och jÀmföra med hur erat guitarrig lÄter med samma ljud nÀr eran preamp eller di-box eller vad ni nu anvÀnder Àr kopplad till datorn utan att skicka ivÀg nÄtt.

PÄ filens första fem sekunder anvÀnde jag ocksÄ Pink Numb Lead men kopplade ur lineinkabeln ur datorn sÄ den inte tog upp nÄtt. DÄ hör man ett litet brus men det tror jag ska vara sÄ. Det tillhör vÀl sjÀlva stÀrkaren i programmet. Efter fem sekunder Àr lineinkabeln inkopplad mellan preamp och datorn och preampen borde alltsÄ inte skicka ivÀg nÄgon signal alls.

Lyssna hÀr: http://www.yousendit.com/download/Y2ovRkJWeWE0b0JjR0E9PQ

Vad tror ni? Jag tycker att det hÀr bara blir konstigare och konstigare. Det hÀnger liksom inte ihop.

Förresten om jag lyssnar pÄ ljudet som jag bifogade utan att lÄta guitar rig vara inkopplat sÄ hörs knappt nÄgot brus alls Àven nÀr jag har pÄ högsta pÄ monitorerna. Fast det finns ju ÀndÄ dÀr lite tyst och det Àr vÀl det som förstÀrks nÀr guitarrig anvÀnds pÄ nÄtt sÀtt.

Redigerat av kjuj
Postat
  kjuj sa:
Hej, jag har nu testat igen men inget fungerar.

Det senaste jag gjorde var att koppla in allt som det ska vara, sedan drog jag ner gainen pÄ preampen i bott och likasÄ med dess output sÄ att den med andra ord inte borde ha skickat ivÀg nÄgonting.

Jag satte pÄ GuitarRig med ljudet Pink Numb Lead som Àr nummer 013 pÄ 015 Classic Rock och det mÀrkliga var dÄ att det lÄter vÀldigt konstigt Àven dÄ. Ett slags elakt ljud. SÄ jag tror absolut inte att gitarren Àr delaktig i detta.

Jag spelade in det för att ni skulle kunna lyssna och jÀmföra med hur erat guitarrig lÄter med samma ljud nÀr eran preamp eller di-box eller vad ni nu anvÀnder Àr kopplad till datorn utan att skicka ivÀg nÄtt.

PÄ filens första fem sekunder anvÀnde jag ocksÄ Pink Numb Lead men kopplade ur lineinkabeln ur datorn sÄ den inte tog upp nÄtt. DÄ hör man ett litet brus men det tror jag ska vara sÄ. Det tillhör vÀl sjÀlva stÀrkaren i programmet. Efter fem sekunder Àr lineinkabeln inkopplad mellan preamp och datorn och preampen borde alltsÄ inte skicka ivÀg nÄgon signal alls.

Lyssna hÀr: http://www.yousendit.com/download/Y2ovRkJWeWE0b0JjR0E9PQ

Vad tror ni? Jag tycker att det hÀr bara blir konstigare och konstigare. Det hÀnger liksom inte ihop.

Förresten om jag lyssnar pÄ ljudet som jag bifogade utan att lÄta guitar rig vara inkopplat sÄ hörs knappt nÄgot brus alls Àven nÀr jag har pÄ högsta pÄ monitorerna. Fast det finns ju ÀndÄ dÀr lite tyst och det Àr vÀl det som förstÀrks nÀr guitarrig anvÀnds pÄ nÄtt sÀtt.

Ingen?

Jag har försökt flera timmar men inget hjÀlper! Och det mest frustrerande Àr att det har fungerat!!!

Jag Ă€r evigt tacksam om nĂ„gon lyckas komma med en idĂ© som gör att jag lyckas fĂ„ ett bra ljud, om det nu ens existerar 😄

Postat (redigerat)

Jag började nyligen spela in gitarr fast me förstÀrkare och helt plötsligt efter ett tag började det brusa sÄdÀr. Fattade inte men sÄ mÀrkte nÀr jag bytte mikrofonlÀge me den lilla spaken sÄ försvann bruset. AlltsÄ bara glapp i den, men jag antar att du rört i den massa vid det hÀr laget? Eller kanske glapp i nÄgon potentiometer? Har du testat byta gitarr?

Redigerat av Memphis
Postat
  Memphis sa:
Jag började nyligen spela in gitarr fast me förstÀrkare och helt plötsligt efter ett tag började det brusa sÄdÀr. Fattade inte men sÄ mÀrkte nÀr jag bytte mikrofonlÀge me den lilla spaken sÄ försvann bruset. AlltsÄ bara glapp i den, men jag antar att du rört i den massa vid det hÀr laget? Eller kanske glapp i nÄgon potentiometer? Har du testat byta gitarr?

Ja jag har testat tvÄ olika gitarrer men det Àr samma grej. Lyssna pÄ den senaste filen sÄ kan du höra ett dÄligt ljud trotts att gitarren Àr nerskruvad vilket fÄr mig att pÄ allvar fÄr mig att tro att det absolut inte har med gitarrerna att göra. De fem första sekunderna Àr ingen lineinkabel ens kopplad till datorn och dÄ lÄter det som det ska tro jag. Bara ett brus som jag tror ska höra till programet, men efter fem sekunder Àr lineinkabeln inkopplad och kopplad till preampen som inte borde ge i frÄn sig nÄgon signal. SÄ nÄtt hÀnder pÄ vÀgen dÀr?

Finns det nÄgon line-in kabel som ni rekommenderar som inte Àr kÀnnslig för sÄnt hÀr, om det nu ens har med det att göra.

Postat (redigerat)

Det lÄter onekligen som ett jordfel... Har du testat fasvÀnda vtb1:an? Det finns ju en knapp pÄ framsidan "pol rev"..?

EDIT: Testa Àven att byta gitarrkabel.

Redigerat av masterpudas
Postat (redigerat)
  masterpudas sa:
Det lÄter onekligen som ett jordfel... Har du testat fasvÀnda vtb1:an? Det finns ju en knapp pÄ framsidan "pol rev"..?

EDIT: Testa Àven att byta gitarrkabel.

Vad Ă€r ett jordfel egentligen? Jag kan INGET om sĂ„nt hĂ€r och Ă€r allmĂ€nt oteknisk 😄

Jag har anvÀnt en annan gitarrkabel men det blir samma dÄ ocksÄ, tycker det Àr mÀrkligt om det vore fel pÄ bÄda men det kanske Àr en viss sort man ska ha? Vad gör den dÀr pol rev egentligen förresten? Jag har testat den men det hjÀlper inte heller.

Hopplöst Àr vad detta Àr! Jag blir ledsen och börjar snart grÄta tror jag...nej nu ska vi inte överdriva men det Àr jÀkligt trÄkigt detta.

Edit: förresten om det nu Àr problem med gitarrkabeln sÄ borde det vÀl inte bli sÄ dÄligt ljud Àven preampen inte tar upp nÄgot ljud frÄn gitarren?

Redigerat av kjuj

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vÄr community genom att registrera dig. Det Àr enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in hÀr.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat nÄgra kakor pÄ din enhet för att du bÀttre ska kunna anvÀnda den hÀr sajten. LÀs vÄr kakpolicy och om hur du kan Àndra instÀllningar. Annars utgÄr vi frÄn att du Àr bekvÀm med att fortsÀtta.