tAUG Postat 20 oktober 2008 Postat 20 oktober 2008 HallĂ„, please explain đ Det blev pĂ„ tok för mycket siffror, kan nĂ„gon förklara vad "Wolf interval" Ă€r för nĂ„gonting? Ho-ho, ChrisB?
chrisB Postat 20 oktober 2008 Postat 20 oktober 2008 (redigerat) Vad sÀger man, varför i hela friden vill du veta det? :-) Vargintervallet Àr ett intervall mellan en ren kvint och en liten sext. Spelar man pÄ ett piano sÄ uppstÄr det inte dÀrför att pianot Àr tempererat. Vargen uppstÄr nÀr man stÀmmer med ett system som heter Meantone (http://home.earthlink.net/~kgann/histune.html#hist2) pÄ engelska (medelton pÄ svenska), som gÄr ut pÄ att stÀmma i serie av rena kvinter. Men till skillnad frÄn en Pytagorisk stÀmmning dÀr det Àr faktiska helt rena kvinter sÄ stÀms Meantone med lite mindre kvinter och med lite större kvarter allt för att terserna ansÄgs viktiga (kom i slutet av 1400 talet och levde kvar bland orgelstÀmmare till slutet av 1800 talet) Vargintervallet uppstÄr dÀrför att det inte gÄr att faktiskt stÀmma allt likadant. Och det heter sÄ för att sista intervallet "ylar" klangmÀssigt. Sedan finns det en vargton http://en.wikipedia.org/wiki/Wolf_tone som Àr beslÀktad . . . Redigerat 20 oktober 2008 av chrisB
tAUG Postat 20 oktober 2008 TrĂ„dstartare Postat 20 oktober 2008 Vad sĂ€ger man, varför i hela friden vill du veta det?:-) Det Ă€r ju kul med skumma grejer đ Vargintervallet Ă€r ett intervall mellan en ren kvint och en liten sext. Spelar man pĂ„ ett piano sĂ„ uppstĂ„r det inte dĂ€rför att pianot Ă€r tempererat.Vargen uppstĂ„r nĂ€r man stĂ€mmer med ett system som heter Meantone (http://home.earthlink.net/~kgann/histune.html#hist2) pĂ„ engelska , som gĂ„r ut pĂ„ att stĂ€mma i serie av rena kvinter. Men till skillnad frĂ„n en Pytagorisk stĂ€mmning dĂ€r det Ă€r faktiska helt rena kvinter sĂ„ stĂ€ms MEantone med lite mindre kvinter och med lite större kvarter allt för att terserna ansĂ„gs viktiga (kom i slutet av 1400 talet och levde kvar bland orgelstĂ€mmare till slutet av 1800 talet) Vargintervallet uppstĂ„r dĂ€rför att det inte gĂ„r att faktiskt stĂ€mma allt likadant. Och det heter sĂ„ för att sista intervallet "ylar" klangmĂ€ssigt. Sedan finns det en vargton http://en.wikipedia.org/wiki/Wolf_tone som Ă€r beslĂ€ktad . . . Wow, Jag ska lĂ„ta det dĂ€r smĂ€lta ett tag đ Tack iaf! NĂ€r vi Ă€ndĂ„ Ă€r inne pĂ„ sĂ„nt hĂ€r sĂ„ kan jag en till: djĂ€vulsintervallet, nĂ„gonting som jag har lĂ€rt mig vara intervallet mellan grundton och liten kvint (om det nu Ă€r sĂ„ man sĂ€ger nĂ€r man sĂ€nker kvinten) typ G till Db. RĂ€tt kul att det blev förbjudet att spela det under medeltiden đ. Vad finns det mer för mystisk inom musikteorin? đđ
chrisB Postat 20 oktober 2008 Postat 20 oktober 2008 Hmm mer mystiskt frÄgar du . . allt med musik Àr mystiskt. Om jag sÀger sÄhÀr dÄ: "alla" (de flesta) ackord innehÄller bÄde mörker och ljus. Att i de "flesta" ackord sÄ pÄgÄr det en kamp mellan ljus och mörker. Moll Àr dur och dur Àr moll. Tritonus intervallet typ (G till Db) Àr den exakta balanspunkten mellan den helige oktaven; dvs inte den "fina rena" kvinten.
Opus99 Postat 20 oktober 2008 Postat 20 oktober 2008 Tritonus intervallet ... Vi brukade kalla det klitorisintervallet đ
tAUG Postat 20 oktober 2008 TrĂ„dstartare Postat 20 oktober 2008 Hmm mer mystiskt frĂ„gar du . . allt med musik Ă€r mystiskt. Om jag sĂ€ger sĂ„hĂ€r dĂ„: "alla" (de flesta) ackord innehĂ„ller bĂ„de mörker och ljus. Att i de "flesta" ackord sĂ„ pĂ„gĂ„r det en kamp mellan ljus och mörker. Moll Ă€r dur och dur Ă€r moll. Tritonus intervallet typ (G till Db) Ă€r den exakta balanspunkten mellan den helige oktaven; dvs inte den "fina rena" kvinten. Allt Ă€r mystiskt och intressant đ đ Umm oj.. Hur menar du med ljus och mörker? Vilka ackord innehĂ„ller inte ljus och mörker? Hehe lurigt đ Tritonus intervallet ... Vi brukade kalla det klitorisintervallet đ đđ
Recommended Posts
Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera
Du behöver vara medlem för att delta i communityn
Bli medlem (kostnadsfritt)
Bli medlem kostnadsfritt i vÄr community genom att registrera dig. Det Àr enkelt och kostar inget!
Bli medlem nu (kostnadsfritt)Logga in
Har du redan en inloggning?
Logga in nuLogga in hÀr.