Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

HallĂ„, please explain 🙂

Det blev pÄ tok för mycket siffror, kan nÄgon förklara vad "Wolf interval" Àr för nÄgonting?

Ho-ho, ChrisB?

Annons
Postat (redigerat)

Vad sÀger man, varför i hela friden vill du veta det?

:-)

Vargintervallet Àr ett intervall mellan en ren kvint och en liten sext. Spelar man pÄ ett piano sÄ uppstÄr det inte dÀrför att pianot Àr tempererat.

Vargen uppstÄr nÀr man stÀmmer med ett system som heter Meantone (http://home.earthlink.net/~kgann/histune.html#hist2) pÄ engelska (medelton pÄ svenska), som gÄr ut pÄ att stÀmma i serie av rena kvinter. Men till skillnad frÄn en Pytagorisk stÀmmning dÀr det Àr faktiska helt rena kvinter sÄ stÀms Meantone med lite mindre kvinter och med lite större kvarter allt för att terserna ansÄgs viktiga (kom i slutet av 1400 talet och levde kvar bland orgelstÀmmare till slutet av 1800 talet)

Vargintervallet uppstÄr dÀrför att det inte gÄr att faktiskt stÀmma allt likadant. Och det heter sÄ för att sista intervallet "ylar" klangmÀssigt.

Sedan finns det en vargton http://en.wikipedia.org/wiki/Wolf_tone som Àr beslÀktad . . .

Redigerat av chrisB
Postat
Vad sÀger man, varför i hela friden vill du veta det?

:-)

Det Ă€r ju kul med skumma grejer 😉

Vargintervallet Àr ett intervall mellan en ren kvint och en liten sext. Spelar man pÄ ett piano sÄ uppstÄr det inte dÀrför att pianot Àr tempererat.

Vargen uppstÄr nÀr man stÀmmer med ett system som heter Meantone (http://home.earthlink.net/~kgann/histune.html#hist2) pÄ engelska , som gÄr ut pÄ att stÀmma i serie av rena kvinter. Men till skillnad frÄn en Pytagorisk stÀmmning dÀr det Àr faktiska helt rena kvinter sÄ stÀms MEantone med lite mindre kvinter och med lite större kvarter allt för att terserna ansÄgs viktiga (kom i slutet av 1400 talet och levde kvar bland orgelstÀmmare till slutet av 1800 talet)

Vargintervallet uppstÄr dÀrför att det inte gÄr att faktiskt stÀmma allt likadant. Och det heter sÄ för att sista intervallet "ylar" klangmÀssigt.

Sedan finns det en vargton http://en.wikipedia.org/wiki/Wolf_tone som Àr beslÀktad . . .

Wow, Jag ska lĂ„ta det dĂ€r smĂ€lta ett tag 😄

Tack iaf!

NĂ€r vi Ă€ndĂ„ Ă€r inne pĂ„ sĂ„nt hĂ€r sĂ„ kan jag en till: djĂ€vulsintervallet, nĂ„gonting som jag har lĂ€rt mig vara intervallet mellan grundton och liten kvint (om det nu Ă€r sĂ„ man sĂ€ger nĂ€r man sĂ€nker kvinten) typ G till Db. RĂ€tt kul att det blev förbjudet att spela det under medeltiden 😛.

Vad finns det mer för mystisk inom musikteorin? 🙂🙂

Postat

Hmm mer mystiskt frÄgar du . . allt med musik Àr mystiskt.

Om jag sÀger sÄhÀr dÄ: "alla" (de flesta) ackord innehÄller bÄde mörker och ljus. Att i de "flesta" ackord sÄ pÄgÄr det en kamp mellan ljus och mörker.

Moll Àr dur och dur Àr moll.

Tritonus intervallet typ (G till Db) Àr den exakta balanspunkten mellan den helige oktaven; dvs inte den "fina rena" kvinten.

Postat
Hmm mer mystiskt frÄgar du . . allt med musik Àr mystiskt.

Om jag sÀger sÄhÀr dÄ: "alla" (de flesta) ackord innehÄller bÄde mörker och ljus. Att i de "flesta" ackord sÄ pÄgÄr det en kamp mellan ljus och mörker.

Moll Àr dur och dur Àr moll.

Tritonus intervallet typ (G till Db) Àr den exakta balanspunkten mellan den helige oktaven; dvs inte den "fina rena" kvinten.

Allt Ă€r mystiskt och intressant 😉

🙂 Umm oj.. Hur menar du med ljus och mörker? Vilka ackord innehĂ„ller inte ljus och mörker?

Hehe lurigt 🙂

Tritonus intervallet ...

Vi brukade kalla det klitorisintervallet 🙂

😆😆

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vÄr community genom att registrera dig. Det Àr enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in hÀr.

Logga in nu
  • Senaste foruminlĂ€ggen

• Annons
  • Annons
  • Sorry, this is not supposed to be used in the sidebar. Please move to the block somewhere else.
  • Just nu inloggade (Visa hela listan)

• Inga registrerade medlemmar Ă€r inloggade just nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat nÄgra kakor pÄ din enhet för att du bÀttre ska kunna anvÀnda den hÀr sajten. LÀs vÄr kakpolicy och om hur du kan Àndra instÀllningar. Annars utgÄr vi frÄn att du Àr bekvÀm med att fortsÀtta.