Jump to content
Annons

ART MPA GOLD vs presonus eureka


UKboy

Recommended Posts

hejsan, har i tanke på att köpa ett ljudkort från presonus som heter firestudio project.

men jag kommer att behöva en bra preamp till inspelning av sång/guitarr m.m

ART MPA GOLD

presonus eureka

dessa två har jag funderat på att välja mellan, de är i samma prisklass och verkar störtsköna prylar. har läst massa recensioner och de har sina fördelar, men också sina nackdelar.

jag undrar iaf om ni vet något om dessa, eller har egna erfarenheter?

jag vill ha värme och brilians i min sång för den pris klassen (5-6 tusen).

ART MPA GOLD verkar vara ett gott val, då man även kan byta ut de billiga kina tuber som finns, mot ett par riktigt bra. någon som vet exakt något om hur man byter ut tuber och vad för typ av tuber man behöver till just ART MPA GOLD?

presonus eureka är en vocal "amp" kan man nog säga, med inbyggd compressor och eq, frågan är kan det ge det varma ljudet som å en art mpa gold?

vore tacksam om ni kunde dela med lite av era erfarenheter.

/UK boy

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Om du har råd och möjlighet spana in denna http://www.4sound.se/ProductDetails.aspx?m...rticleId=496982

Satt och läste lite om den idag(kanske blir ett köp senare) och kollade lite recensioner. Verkar riktigt bra och flexibel. Du kan både få 100% rör och 100% transistor med massa inställningsmöjligheter för att hitta rätt sound. Plus att du inte behöver oroa dig för billiga prylar inuti. Verkar ruskigt prisvärd!

Kolla youtube så hittar du lite info.

Link to comment
Dela på andra sajter

Om du har råd och möjlighet spana in denna http://www.4sound.se/ProductDetails.aspx?m...rticleId=496982

Satt och läste lite om den idag(kanske blir ett köp senare) och kollade lite recensioner. Verkar riktigt bra och flexibel. Du kan både få 100% rör och 100% transistor med massa inställningsmöjligheter för att hitta rätt sound. Plus att du inte behöver oroa dig för billiga prylar inuti. Verkar ruskigt prisvärd!

Kolla youtube så hittar du lite info.

hejsan tack för ditt tips, jo jag har tittat på denna preamp och den verkar helt klart bättre än de jag tog upp. det skiljer sig 2 tusen bara. så det kan man spara undan.

anledningen till att jag kollade in presonus eurka och ART gold, är för att de är i rack format, så det blir "snyggare" på ett sätt i studion. vet inte om jag tänker fel nu men denna Universal Audio - 710 Twin-Finity är bara i halvrack om jag inte har fel? eller helt egen design om man ser på bilden.

den ska vara så pass bra att man kan shape sitt eget inspelade sound?

/j

Link to comment
Dela på andra sajter

Om du har råd och möjlighet spana in denna http://www.4sound.se/ProductDetails.aspx?m...rticleId=496982

Satt och läste lite om den idag(kanske blir ett köp senare) och kollade lite recensioner. Verkar riktigt bra och flexibel. Du kan både få 100% rör och 100% transistor med massa inställningsmöjligheter för att hitta rätt sound. Plus att du inte behöver oroa dig för billiga prylar inuti. Verkar ruskigt prisvärd!

Kolla youtube så hittar du lite info.

Universal Audio - 710 Twin-Finity är bara i halvrack om jag inte har fel? eller helt egen design om man ser på bilden.

/j

Den är halvrack, det medföljer ett kit som man kan skruva dit så att man kan sätta den i ett helrack.

Link to comment
Dela på andra sajter

vet inte om jag tänker fel nu men denna Universal Audio - 710 Twin-Finity är bara i halvrack om jag inte har fel? eller helt egen design om man ser på bilden.

den ska vara så pass bra att man kan shape sitt eget inspelade sound?

/j

Som Apep nämner följer det med ett kit som gör att den går att skruva dit i ett rack, det går tom att ha 2st enheter bredvid varandra för att fylla ut hela bredden. Om du nu skulle behöva en till 😄

Och ja! Du kan forma ljudet i stort sett hur du vill tills du hittar det som passar dig och din röst. Sånt är ju svinkul. Skulle kunna stå en hel dag och bara leka med att forma ljudet.

Det som jag personligen tycker gör den prisvärd är att du inte lär växa ur den direkt och att den inte är begränsad på samma sätt som andra enheter. Nu har jag absolut inte jämfört någon lyssning mot andra men iomed att den är så flexibel ljudmässigt känns det som att den bör passa som en 1'a preamp.

ps. Sen är det ju alltid lite ballt och säga att man har en Universal Audio preamp. Skulle värma gott i mig iaf 😄 .ds

Redigerat av Pesek
Link to comment
Dela på andra sajter

vet inte om jag tänker fel nu men denna Universal Audio - 710 Twin-Finity är bara i halvrack om jag inte har fel? eller helt egen design om man ser på bilden.

den ska vara så pass bra att man kan shape sitt eget inspelade sound?

/j

Som Apep nämner följer det med ett kit som gör att den går att skruva dit i ett rack, det går tom att ha 2st enheter bredvid varandra för att fylla ut hela bredden. Om du nu skulle behöva en till 😄

Och ja! Du kan forma ljudet i stort sett hur du vill tills du hittar det som passar dig och din röst. Sånt är ju svinkul. Skulle kunna stå en hel dag och bara leka med att forma ljudet.

Det som jag personligen tycker gör den prisvärd är att du inte lär växa ur den direkt och att den inte är begränsad på samma sätt som andra enheter. Nu har jag absolut inte jämfört någon lyssning mot andra men iomed att den är så flexibel ljudmässigt känns det som att den bör passa som en 1'a preamp.

ps. Sen är det ju alltid lite ballt och säga att man har en Universal Audio preamp. Skulle värma gott i mig iaf 😄 .ds

du har nog en poäng i det, men jag vill fortfarande få mer information om just art mpa gold och presonus eureka... någon som har något att berätta om just det?

tack för det bra tipset om just att sätta dit i ett rak etc. det är ju underbart smidigt.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag köpte nyligen en presonus eureka och jag är helnöjd med den 🙂 Får exakt ett sånt sound jag letat efter ett tag!

/ Douglas

är den lätt och hantera? kan du berätta något mer utöver det?

tacksam för svar, och tack för din åsikt.

Link to comment
Dela på andra sajter

jadu, jag har inte haft den så jätte länge men jag börjar kunna hantera den rätt bra nu 🙂

Man får med en manual där det står hur man ska ställa in kompressor och EQ till vocals, gitarr, el gitarr, trummor MM

Jag tycker kompressorn och EQ'n är mycket bra och användbara 😄

Så mycket mer än så kan jag nog inte berätta! Men jag rekomenderar den starkt,

Har inte testat den andra eller nått men tycker eureka är mycket bra.

Mvh Douglas

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...