Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

NÄgon som Àger/har testat en Alesis ION eller Micron ?

Funderar pÄ att införskaffa en ION, och har lyssnat pÄ de mesta i demovÀg jag kunnat komma över, men det Àr ju vÀldigt sparsmakat med ljudexempel som passar in pÄ det jag kommer anvÀnda den till...(70-tals hÄrdrock, new age, prog osv.)

Lite vilsen pÄ vilken synth som skulle passa till ÀndamÄlet, men Àr i första hand intresserad av att veta hur ION sköter sig i handhavande?

Kom gÀrna med Äsikter alla ni som provat/Àger nÄgon av dem!

ps. Àr korg ms2000 verkligen sÄ usel som dess presets ger sken av, eller mÄste man programmera sjÀlv för att fÄ nÄgot vÀrt att ha? ds.

Annons
Postat

Har tyvÀrr aldrig testat nÄn Ion/Micron. Det finns dock flera nöjda Àgare pÄ harmony-central's synthforum...

ps. Àr korg ms2000 verkligen sÄ usel som dess presets ger sken av, eller mÄste man programmera sjÀlv för att fÄ nÄgot vÀrt att ha? ds.

Har lekt lite med en MS2000 vid ett par tillfÀllen och jag tyckte inte alls att den var usel. Gick att skruva fram rÀtt sÄ mycket kul med den...

Postat

MS2000 Àr kungen för att göra knasiga effektljud. För basar lÄter den ocksÄ schysst, men för leads Àr den en riktig sopa tycker jag. Plus att vocodern Àr grym.

Alesis ION har jag kanske kört en timme med, och jag mÄste sÀga att Àr man ute efter stora feta cheeziga leads sÄ Àr den kanon. Den har ett vÀldigt mysigt och varmt sound för att vara en VA.

DÀremot kan jag nog sÀga att jag tror att man kommer tröttna fort pÄ fanskapet om man vill ha en flexibel synth, jag upplevde att den har ett vÀldigt karakteristiskt sound.

Postat

"ps. Àr korg ms2000 verkligen sÄ usel som dess presets ger sken av, eller mÄste man programmera sjÀlv för att fÄ nÄgot vÀrt att ha? ds."

Köper du Va syntar, för presetsen tror jag du missuppfattat det hela lite...

Gentle Giant (oregistrerad)
Postat

ION Àr underbar (sÄg att du skickat ett mail till mig jag svarar pÄ det snart ..sorry atty jag Àrlite sen)

Jag kör min ION till lead och den Àr perfa till progg och symfonirock som YES, Dream Theater, Rush osv.

Mitt favvo ljud heter "Tom Sawyer" och Àr identiskt med rushlÄten, annars finns alla gamla analoga goingar minimoog osv.

Du bör ha ett delay och reverb som du kan putsa ljuden med, jag kör med ett TC M 300.

De förprog ljuden Àr sÄ pass bra att jag faktiskt aldtig har behövt att göra egna, dÀremot Àr det ganska gott att vrida pÄ rattarna och improvisera under solona.

Jag har aldrig spelat pÄ en bÀttre leadsynth.

TÀnk pÄ att det Àr just lead som den Àr bra pÄ ...du blir besviken om du har tÀnkt att köra strÄkar, pianon mm.

Jag komibinerar min med en Nord Electro och Jv2080, sedan Àr allt komplett. I hemstudion kör jag Korg Triton.

Bor du i Linköping sÄ fÄr du gÀrna komma pÄ testa!

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vÄr community genom att registrera dig. Det Àr enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in hÀr.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat nÄgra kakor pÄ din enhet för att du bÀttre ska kunna anvÀnda den hÀr sajten. LÀs vÄr kakpolicy och om hur du kan Àndra instÀllningar. Annars utgÄr vi frÄn att du Àr bekvÀm med att fortsÀtta.