Jump to content
Annons

Förslag på enkelt akustikfix mottages!


AndreasA (oregistrerad)

Recommended Posts

AndreasA (oregistrerad)

Hej!

Har i veckan köpt mig ett par studiomonitorer, ljudkort, mick med mera. Är nöjd med grejerna men placeringen är långt ifrån optimal. Bor hemma hos morsan och ommöblering är det tydligen inte tal om. 😉

dsc4746mw3.th.jpg

Min fråga är vad ni kunniga skulle göra åt min lilla musikhörna. Jag funderar på att bygga två enkla absorbenter att ha bakom monitorerna och sedan hitta på nån form av hörnabsorbent till att börja med.

Är det knasigt att ha skärmarna som dom står, borde jag trycka upp dom mot väggen?

Bör jag oroa mig över resonans under bordet?

Tack på förhand, alla tips och förslag är välkomna!

mvh

/Andreas

Redigerat av Gäst
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

....sen efter Claes varit inne med sin fantastiskt diplomatiska förmåga och välkomnande armar i akustikens värld...

....så kommer Cruncharn, Vallhagen och Lee och sparkar dig i arslet så att det kommer in en basfälla i hörnet där till höger!!! 🙂

In med kuddar eller bygg en efter alla de ritningar som finns här på forumet!

Efter detta så kommer Gilbert och ber dig göra en mätning för att sedan rätta till våra uttalanden som ofta är helt uppåt väggarna...

...i alla fall mina!

Kul att du köpt grejjer!

Vad glad du kommer bli när du får lite hyfs på ljudet nere i låga mellanregistret.

Take care!

Ps. Sätt upp någon form av lite tjockare tyg till höger om din mixningsplats så bör stereobilden bli lite bättre balans i!

/Cruncharn'

Link to comment
Dela på andra sajter

AndreasA (oregistrerad)

Tack för svaren. Hittar inget lämpligt att mäta med men det handlar om ett ganska stort vardagsrum som ser ut något i den här stilen:

namnlslh0.th.jpgthpix.gif

Det är främst min högra sida och väggen bakom monitorerna som är katastrof. I övrigt är rummet ganska mjukt och ombonat 😄

Jag ska sätta mig ner och tänka ut en bra lösning för hörnet till att börja med. Återkommer med ett förslag som ni får tycka till om sen!

En fråga bara; Jag läste i Claes' länk att en variant är att trycka upp monitorerna mot en absorbent mot väggen. Är det någon som har en bild eller beskrivning på hur en sådan lösning kan se ut?

mvh

/Andreas

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej!

Har i veckan köpt mig ett par studiomonitorer, ljudkort, mick med mera. Är nöjd med grejerna men placeringen är långt ifrån optimal. Bor hemma hos morsan och ommöblering är det tydligen inte tal om. 😄

dsc4746mw3.th.jpg

Min fråga är vad ni kunniga skulle göra åt min lilla musikhörna. Jag funderar på att bygga två enkla absorbenter att ha bakom monitorerna och sedan hitta på nån form av hörnabsorbent till att börja med.

Är det knasigt att ha skärmarna som dom står, borde jag trycka upp dom mot väggen?

Bör jag oroa mig över resonans under bordet?

Tack på förhand, alla tips och förslag är välkomna!

mvh

/Andreas

Har du biblar under monitorerna=)?

Link to comment
Dela på andra sajter

Lite av "devils advocate" men jag tror inte du behöver trixa med en massa akustik förbättringar. Eftersom du sitter i vardagsrummet lär det knappast bli aktuellt med några inspelningar av trummor odyl och några större förändringar antar jag inte uppskattas av din kära mor.

Det enda jag skulle göra är att fixa lite dämpning om du skall spela in sång eller akustisk gitarr, men det kan du lätt fixa temporärt med en sovsäck och en enkel klädställning.

Använd hemmets lugna vrå till att komponera och spela in sång och akustisk gura samt "slaskmixning". Hitta sedan en lämplig billig studio nära dig för mer anvancerade inspelningar (trmmor odyl) och för att slutmixa. Vill du inte lämna hemmet, skaffa ett par bra hörlurar, det hjälper och checka dina mixar på så många olika anläggningar du kan (dvs stereon, bilen, i ipoden, osv).

Har du lust att fixa bättre akustik får du leta vidare, finns det lediga lokaler i närheten, har du tomt och kan fixa en billig friggebod (upp till 15m2 nu för tiden) eller har du ett garage du kan bygga om?

Redigerat av depulse
Link to comment
Dela på andra sajter

Tack för svaren. Hittar inget lämpligt att mäta med men det handlar om ett ganska stort vardagsrum som ser ut något i den här stilen:

namnlslh0.th.jpgthpix.gif

Det är främst min högra sida och väggen bakom monitorerna som är katastrof. I övrigt är rummet ganska mjukt och ombonat 😛

Jag ska sätta mig ner och tänka ut en bra lösning för hörnet till att börja med. Återkommer med ett förslag som ni får tycka till om sen!

En fråga bara; Jag läste i Claes' länk att en variant är att trycka upp monitorerna mot en absorbent mot väggen. Är det någon som har en bild eller beskrivning på hur en sådan lösning kan se ut?

mvh

/Andreas

Typ så här uppifrån:

post-393-1223649768.jpg

- men som sagt: passa dig för varma kylflänsar på baksidan av monitorn...

Link to comment
Dela på andra sajter

AndreasA (oregistrerad)

Kim:

Haha, jo visst har jag fyra biblar hemma 😛 Det är nån uppslagsbok tills jag kommer på nåt bättre att ställa dom på.

Depulse:

Lite märklig attityd i ditt svar även om jag förstår vart du vill komma. Klart man ska sträva efter att ha så bra ljud som möjligt och inte ge upp helt och hållet bara för att man inte har det perfekta rummet att utgå ifrån 😛 Två "tavelabsorbenter" och nån form av hörnfix är ju inget stort ingrepp direkt, och ger det bara en liten förbättring så är det värt det anser jag.

Link to comment
Dela på andra sajter

Visst, ungefär som om jag skulle säga till Martin tabell att sluta måla om friggeboden och istället sätta sig i hammocken och njuta av solen ☺️

Hur som helst, visst, lite fix med enkla medel kan förbättra ljudet, men jag har svårt att tro att AndreasA kan fixa till det bra nog utan att reta gallfeber på sin mamma. Skall ordentliga basfällor och akustik skärmar upp så tar det plats och ser inte så vardagsrumsaktigt ut.

Jag skulle stoppa in något i hörnet plus sätta upp några akustik plattor på tunna trä-plattor som kan hängas upp som tavlor vid behov.

Link to comment
Dela på andra sajter

Kim:

Haha, jo visst har jag fyra biblar hemma 😄 Det är nån uppslagsbok tills jag kommer på nåt bättre att ställa dom på.

Depulse:

Lite märklig attityd i ditt svar även om jag förstår vart du vill komma. Klart man ska sträva efter att ha så bra ljud som möjligt och inte ge upp helt och hållet bara för att man inte har det perfekta rummet att utgå ifrån 🙂 Två "tavelabsorbenter" och nån form av hörnfix är ju inget stort ingrepp direkt, och ger det bara en liten förbättring så är det värt det anser jag.

haha, ok. inget fel i att ha fyra biblar (julklappar från farmor typ) 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...