Jump to content
Annons

Helt färsk på Logic, lite funderingar...

Recommended Posts

I C O N (oregistrerad)
Postat

Exakt var/hur ställer jag in-nivåer från tex. gitarr från ljudkortet. Har enbart kört Cubase förut... Har letat i manualen men jag hittar inget???

Annons
Postat (redigerat)
Exakt var/hur ställer jag in-nivåer från tex. gitarr från ljudkortet. Har enbart kört Cubase förut... Har letat i manualen men jag hittar inget???

Hur menar du då? In-nivåerna från ljudkortet ställer du ju på ljudkortet.

EDIT: ibland är det svårt att scrolla ner och se att nån redan har svarat! 😆

Redigerat av JonasW
I C O N (oregistrerad)
Postat

Ja Alltså ingångsvolymen i Logic menar jag... Har inga menyer till ljudkortet Behringer FCA202 Firewire. Det sitter endast en volympott på kortet till hörlurslyssningen. I Cubase Har jag ju trimpottar för ingångsvolym samt en mixerdel/routingdel för Ljudkortet men det är ju PC. Hemma sitter jag med Mac. Vid installation av kortet på Mac sätter man bara i Firewirekontakt så är det klart, alltså det finns inga drivare eller liknande...

Postat

Vad är det du spelar in? Eftersom det är line in så ska du ju koppla in saker som har line out, då ställer du med fördel volym på den enheten. När du sen spelat in så är det ju bara ställa volymen i Logic med mixern.

I C O N (oregistrerad)
Postat (redigerat)

Jo det är ju sant. klämde in lite gitarrer, men så slog det mig att när vi jobbar i Cubase så har jag en mixkonsoll till Echokortet som sitter där... Så att man kan justera upp nivån även där... Får ta hem nån preamp helt enkelt...Sen så är jag nog lite allmänt förvirrad då jag aldrig suttit med Logic innan och dessutom Mac...

Redigerat av I C O N
Postat

Hehe du vänjer dig med tiden, snart kommer du märka att det är det du saknat i ditt liv och kommer aldrig vilja släppa det 🙂

I C O N (oregistrerad)
Postat
Hehe du vänjer dig med tiden, snart kommer du märka att det är det du saknat i ditt liv och kommer aldrig vilja släppa det 😉

Jo jag gillar Logic redan... Tänkte ha lite budgetstudio på hemmaplan till enkla låtskisser...

Postat

Men vänta nu.. Om du haft mjukvara till ljudkortet i pc miljö så lär det ju finnas det samma till mac. Säkerligen får du fart på drivrutiner osv genom att koppla in firewire kabeln men du lär ju ändå behöva ha möjlighet att styra ingångsnivåerna i kortet. Har du kikat på tillverkarens hemsida? Reglarna i Logic påverkar inte ingångssignalen i ljudkortet. Vad jag kan förstå så har du inga rattar på ljudkortet så då är det mjukvara som gäller.

Jag har ställt logic så att den visar nivåerna före regeln. Hur nivåerna ser ut efter känns ju enligt mig helt orelevant eftersom där är det öronen som avgör. Starta upp Logic, välj Options i meny seda audio. Titta efter "Pre-Fader metering" och "Auto Input Monitoring" så får du stenkoll på hur ingångsnivårena ligger. Hur det ser ut efter regeln är ju som sagt ointressan och eftersom det inte påverkar din insignal så ser jag ingen anledning att inte köra så som jag beskriver.

Hoppas jag förklarade så man förstår. Lite rörigt kanske 🙂

I C O N (oregistrerad)
Postat
Men vänta nu.. Om du haft mjukvara till ljudkortet i pc miljö så lär det ju finnas det samma till mac. Säkerligen får du fart på drivrutiner osv genom att koppla in firewire kabeln men du lär ju ändå behöva ha möjlighet att styra ingångsnivåerna i kortet. Har du kikat på tillverkarens hemsida? Reglarna i Logic påverkar inte ingångssignalen i ljudkortet. Vad jag kan förstå så har du inga rattar på ljudkortet så då är det mjukvara som gäller.

Jag har ställt logic så att den visar nivåerna före regeln. Hur nivåerna ser ut efter känns ju enligt mig helt orelevant eftersom där är det öronen som avgör. Starta upp Logic, välj Options i meny seda audio. Titta efter "Pre-Fader metering" och "Auto Input Monitoring" så får du stenkoll på hur ingångsnivårena ligger. Hur det ser ut efter regeln är ju som sagt ointressan och eftersom det inte påverkar din insignal så ser jag ingen anledning att inte köra så som jag beskriver.

Hoppas jag förklarade så man förstår. Lite rörigt kanske 😛

PÅ PCn nere i studion kör jag Echo Layla 24 på hemmaburken Behringer FCA202...

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.