Jump to content
Annons

Inspelning samtidigt av ak. gitarr o sång


perarne

Recommended Posts

Hej, jag är ny här och heter Per-Arne, har sysslat med musik under många år. Nog om det. Jag har ett problem som jag inte får fason på. Jag vill spela in både ak. gitarr och sång samtidigt, eftersom det händer saker i samspelet mellan röst och gitarr-inte minst feelingmässigt-som är svårt att få vid pålägg. Problemet är att det är svårt att mixa med ett fullgott resultat, tycker iaf jag. Men äldre insp verkar juste bl.a. Neils Youngs Massey Hall. Hur gjorde de då tro? Jag har testat fram och tillbaka men som sagt vad inte helt nöjd. Är det någon som har tips eller vill diskutera vidare vore det roligt.

Hälsningar

P-A

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Jag har personligen inte spelat in ak.gitarr med sång samtidigt men jag skulle tro att det blir bäst resultat med dubbla mickar. Att du har en till gitarren och en till sången som går in på olika spår. Visst kommer det bli lite läck och så men det blir lättare att redigera i efterhand plus att du får bäst ljud från de olika ljudkällorna.

Sen är det väl en smakfråga vart du vill micka gitarren.. Är inte säker på vart det blir bäst ljud men jag har för mig att det är någonstans längst ned av halsen, rätt nära "hålet"- (är inte så hemma på gitarrlingo 😄)

Lycka till..

Mvh Fredrik

Link to comment
Dela på andra sajter

Vid 12:e bandet är en klassisk position som brukar fungera bra. Vill man ha mer bas så vinklar man lite grand mer mot hålet och vill man ha mindre bas så vinklar man lite grand från hålet.

Med cardioidmicar till både gitarren och sången, så går det att ställa om nivån lite grand åtminstone - men läckage kommer man förstås inte ifrån. Man kan också vid behov försöka med att sätta dämpare på lämpligt sätt för att ytterligare reducera läckaget och få ytterligare lite mer separation mellan ljudkällorna.

Link to comment
Dela på andra sajter

drloop (oregistrerad)

Eller en mick mot 12 bandet och vinkla upp micken mot munnen och gör testinspelningar för att balansera mixen gitarr och sång.

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej igen,

jag tackar er alla för intresset att svara på mina funderingar...............

Med cardioidmicar till både gitarren och sången, så går det att ställa om nivån lite grand åtminstone - men läckage kommer man förstås inte ifrån. Man kan också vid behov försöka med att sätta dämpare på lämpligt sätt för att ytterligare reducera läckaget och få ytterligare lite mer separation mellan ljudkällorna.

Jag kanske dessutom uttryckte mig lite klumpigt men problemet känns bstå av inspelningen och mixningen. Att försöka hitta en medelväg mellan frekvenserna för sång och gitarr då läckaget finns där är på något sätt själva kruxet. Jag tycker helt enkelt inte att det låter speciellt bra, allrahelst med kompressor på etc. Jag har försökt med lite olika trix, expander etc.

Jag har också varit inne på dämpning för att öka seperationen men tycker det känns lite "otympligt", visste förresten inte att det fanns färdiga dämpare. Det var en intressant information. (En totalt ovidkommande sak - för ett tiotal år sedan exprimenterade jag för att spearera sången vid inspelning i replokalen. Jag hittade små 15cm korgar av något trämaterial och klädde dom med isoleringsmaterial och trädde in sångmiken. Såg säkert mycket fånigt ut med tanke på att just dessa korgar togs upp som en munterhet flera år efteråt 😳 .)

Är cardiodupptagning det som blir mest riktat? Dvs tar njure upp mer av omgivningen? Att stormenbransmic inte är ett bra alternativ vet jag. Är dynamisk bättre i detta fall än kondensator eller är det hugget som stucket-har för mig att kondensator är mer känsliga. Det jag inbillar mig är att en liveuppmikning kunde funka. Typ hur man gjorde förr. Är det nå'n som har koll på hur man fixade detta förr och vad man körde för typ av mikar. Det blev kanske lite rörigt och omtugg, men så kan det gå 😄

Hälsn.

P-A

Link to comment
Dela på andra sajter

Njure = Cardioid... ☺️

En hypercardioid är ännu mer riktad, men blir förstås också känsligare för om man rör sig - och då är risken att ljudet varierar en del...

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej Claes,

Njure = Cardioid... ☺️

En hypercardioid är ännu mer riktad, men blir förstås också känsligare för om man rör sig - och då är risken att ljudet varierar en del...

Jo jag insåg detta efter en stund-ibland tar det tid- men förstås, tack ändå. Nu skall jag exprimentera lite med dämpmaterial-kanske nya korgar t o m. Nu har jag inga fantommikar så det får bli en Sm57 på sång och CM2 på guran och testar vidare.

Ha det

P-A

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 4 veckor senare...
Hej, jag är ny här och heter Per-Arne, har sysslat med musik under många år. Nog om det. Jag har ett problem som jag inte får fason på. Jag vill spela in både ak. gitarr och sång samtidigt, eftersom det händer saker i samspelet mellan röst och gitarr-inte minst feelingmässigt-som är svårt att få vid pålägg. Problemet är att det är svårt att mixa med ett fullgott resultat, tycker iaf jag. Men äldre insp verkar juste bl.a. Neils Youngs Massey Hall. Hur gjorde de då tro? Jag har testat fram och tillbaka men som sagt vad inte helt nöjd. Är det någon som har tips eller vill diskutera vidare vore det roligt.

Hälsningar

P-A

Lite sen med svaret men läste en liknande fråga i SoundOnSound, augusti-numret. Finns även online såg jag:

http://www.soundonsound.com/sos/aug08/articles/qa0808_3.htm

Link to comment
Dela på andra sajter

Kolla, och lyssna på den här sidan:

http://www.recording-microphones.co.uk/rec...ng-Graham.shtml

Här har de lyckats enormt bra, oj vad snyggt spelat, sjunget och vilket sound! En ensam gitarr och sången spelades in samtidigt. Man använde två ribbonmickar med 8-karaktär. Genom noggrann inriktning av den ena mot gitarren så hamnar den utsläckta/tysta delen av 8-micken mot munnen så ganska lite av rösten går in i gitarrmicken. Sångmicken riktas på liknade vis så den inte tar så mycket ljud från gitarren. Sen använde de två omnimickar för rumsakustik.

Att få fram den här vackra musiken genom att först spela in gitarren och sen sången tror jag är helt omöjligt, så både frågeställningen och den här sidan är otroligt intressant.

Det står allt där, om hur de komprimerade osv, efteråt.

Jag ska försöka sno 8-tekniken och spela in mig själv lika med mina NT2-A bara de kommer från England nån gång. Gu va sugen jag är på att spela in! Finns det nåt bättre att hålla på med?

Redigerat av Guitar Nilsson
Link to comment
Dela på andra sajter

Kolla, och lyssna på den här sidan:

[

Här har de lyckats enormt bra, oj vad snyggt spelat, sjunget och vilket sound! En ensam gitarr och sången spelades in samtidigt. Man använde två ribbonmickar med 8-karaktär.

Hej, kul att du skickade denna länk. Visst finnde det en själ i det hela. Tekniskt är det förvånande. Åtminstone sångbite, Där skiljer det ca 18-19 db vilket är bra. På gitarrmicken är skillnaden liten. Där hörs sången ganska tydligt. Men visst slurresultatet verkar bra.

P-A

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 månader senare...

Georgia Lee, mycket fin låt och mycket bra framförd av Graham den här gången.. det är precis såhär jag vill spela in mina egna låtar, gitarr och sång samtidigt så det blir nog till att ta inspiration av deras tillvägagångssätt, och med lite tur så kanske man iaf. kan komma i närheten av detta sound.

Är det någon som vet hur det fungerar om man vill lägga på fler instrument efteråt om man spelar in på detta sätt.

T.ex. om man är klar med sin gitarr och sångtagning och sedan vill lägga dit lite slagverk och ibland kanske lite bas på detta. Kommer det då låta skumt om de läggs på efteråt? Blir det svårt att få in dem i mixen?

Jag kan nästan ingenting om tillvägagångssätten då det gäller inspelning, det är därför jag kollar runt på detta forum med förhoppning av att lära mig.

Min tanke är att få mina inspelningar att låta så levande som möjligt, därför är det intressant för mig att spela in gitarren och sången samtidigt.

Ursäkta om jag snodde tråden... håller mig iaf. hyffsat till ämnet tycker jag.

Mvh / Klas

Link to comment
Dela på andra sajter

Kolla, och lyssna på den här sidan:

http://www.recording-microphones.co.uk/rec...ng-Graham.shtml

Här har de lyckats enormt bra, oj vad snyggt spelat, sjunget och vilket sound! En ensam gitarr och sången spelades in samtidigt. Man använde två ribbonmickar med 8-karaktär. Genom noggrann inriktning av den ena mot gitarren så hamnar den utsläckta/tysta delen av 8-micken mot munnen så ganska lite av rösten går in i gitarrmicken. Sångmicken riktas på liknade vis så den inte tar så mycket ljud från gitarren. Sen använde de två omnimickar för rumsakustik.

Att få fram den här vackra musiken genom att först spela in gitarren och sen sången tror jag är helt omöjligt, så både frågeställningen och den här sidan är otroligt intressant.

Det står allt där, om hur de komprimerade osv, efteråt.

Jag ska försöka sno 8-tekniken och spela in mig själv lika med mina NT2-A bara de kommer från England nån gång. Gu va sugen jag är på att spela in! Finns det nåt bättre att hålla på med?

Tack Guitar Nilsson för att du fick mig att upptäcka AEA R84-micken! Där rök den semestern... 😏 Har googlat runt lite, men inte hittat någon som säljer den här i Sverige. Eller har jag slarvat?

En sån skulle jag vilja ha! Någon som har jobbat med den eller någon liknande?

Link to comment
Dela på andra sajter

Kolla, och lyssna på den här sidan:

http://www.recording-microphones.co.uk/rec...ng-Graham.shtml

Här har de lyckats enormt bra, oj vad snyggt spelat, sjunget och vilket sound! En ensam gitarr och sången spelades in samtidigt. Man använde två ribbonmickar med 8-karaktär. Genom noggrann inriktning av den ena mot gitarren så hamnar den utsläckta/tysta delen av 8-micken mot munnen så ganska lite av rösten går in i gitarrmicken. Sångmicken riktas på liknade vis så den inte tar så mycket ljud från gitarren. Sen använde de två omnimickar för rumsakustik.

Att få fram den här vackra musiken genom att först spela in gitarren och sen sången tror jag är helt omöjligt, så både frågeställningen och den här sidan är otroligt intressant.

Det står allt där, om hur de komprimerade osv, efteråt.

Jag ska försöka sno 8-tekniken och spela in mig själv lika med mina NT2-A bara de kommer från England nån gång. Gu va sugen jag är på att spela in! Finns det nåt bättre att hålla på med?

Tack Guitar Nilsson för att du fick mig att upptäcka AEA R84-micken! Där rök den semestern... 😏 Har googlat runt lite, men inte hittat någon som säljer den här i Sverige. Eller har jag slarvat?

En sån skulle jag vilja ha! Någon som har jobbat med den eller någon liknande?

Den går väl att köpa hos typ alla handlare i Sverige (inkl undertecknad 😄 )...?

R-84 är en mycket trevlig bandmic och jag var på väg att köpa en sådan - tills jag fick klorna i ett par Crowley and Tripp-mikrofoner, men sådant är ju alltid en smaksak.

Jämför gärna diverse micar genom att hämta smakprov från min testsite. Det finns ett gäng bandmicar där också. 😎

Link to comment
Dela på andra sajter

Vad jag har förstått så är bandmickar bra om man vill ha lite av ett vintage-sound... Men sedan läste jag att de var otroligt bräckliga så det är svårt att göra ett övervägande av inköp på en sådan... blir kanske något hållbarare alternativ.

När man spelar in akustisk gitarr och sång så vill iaf jag höra ett snyggt rumsljud i bakgrunden utan massa eko och effekter. Med vilken/vilka typer av mikrofoner kan man tänkas få detta resultat?

Link to comment
Dela på andra sajter

Vad jag har förstått så är bandmickar bra om man vill ha lite av ett vintage-sound... Men sedan läste jag att de var otroligt bräckliga så det är svårt att göra ett övervägande av inköp på en sådan... blir kanske något hållbarare alternativ.

"Otroligt bräckliga" är en rejäl överdrift. 😉

De tål inte plötsliga luftströmmar, så puffskydd är ett absolut krav. Ljudtryck är däremot inget problem, så det går alldeles utmärkt att sätta dem framför en högljud gitarrstärkare - men man sätter inte en bandmic framför en baskagge (med undantag för en modell från Crowley and Tripp med "Roswellite"-band, som tål allt).

När man spelar in akustisk gitarr och sång så vill iaf jag höra ett snyggt rumsljud i bakgrunden utan massa eko och effekter. Med vilken/vilka typer av mikrofoner kan man tänkas få detta resultat?

Jag tycker att det ofta kan bli snyggast med 8-karakteristik, så en bandmic är faktiskt inte fel... 😛

Nåja - det är ju mycket en smaksak vilken sound man är ute efter, så en bandmic är kanske inte rätt i ditt fall ändå - men de kan vara mycket trevliga. 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Glöm bara inte att bandmickar oftast är figur 8. Det innebär att de tar lika mycket ljud bakifrån som framifrån. Då blir det extra viktigt med hur rummet låter.

Kanske en första åtgärd om du skall spela in, fundera igenom vad du kan göra åt akustiken i rummet. Ett kul sätt att kolla upp skillnaden är att flytta runt lite runt lägenheten och spela in. Det låter garanterat helt olika i badrummet, trappuppgången och sovrummet.

// Gunnar

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...