Jump to content
Annons

Ultraportabel laptop som musikdator?


LejonLeo

Recommended Posts

Jag har en Frost ACM laptop som jag köpte 2002 tror jag. Problemet med den är att den surrar för mycket. (Jag har funderat på att byta processor men då hävdar de att risken finns att den nya processorn inte är kompatibel med resten av hårdvaran och eventuellt gör datorn instabil)

Så jag använder den mest för att spela spel på (vilket slöseri) och använder istället min gamla stationära PC

som jag har bytt lite delar på och lyckats få riktigt tyst (jag spelar in i samma rum som datorn)

Tanken som jag har med en musiklaptop är att i stort sett använda den som en digitalporta - den ska med andra ord

vara en portabel musikworkstation (Jag använder i huvudsak Cubase, Reason och Adobe Audition)

Och som sådana borde de nya "ultraportabla laptopsen" stå högt i kurs. De är dessutom billiga.

Men hur funkar de med musikprogram? Någon som har erfarenhet?

Bläddrar i senaste ThePhoneHouse-katalogen och listar några av deras modeller: Acer Aspire One, LG E300, Elonex Webbook.

Ases EEE, som startade trenden, antar jag utesluts då den inte har en hårddisk och inte är en Windows maskin (knappast så många musikprogram som går igång på Linux)

Om det är någon som även har något tips på hur man tystar en laptop tas det tacksamt emot.

Fläktar tex finns ju att köpa drösvis till stationära, men har inte sett till tysta fläktar till laptops

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Jag har en aspire one som jag använder sibelius på. Det känns som vilken sequencer som helst skulle döda datorn. Skärmen är för liten för att orka arbeta på den en längre tid också.

Dessa ultraprotabla är ju till för att skapa ett billigt och rörligt alternativ till andra laptops. Prestanda är ju inte prio 1, det är storleken och vikten.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 veckor senare...

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...