Jump to content
Annons

förtal


seniilbarn

Recommended Posts

Som topic lyder så har jag blivit utsatt för förtal. Det hela började med att jag var på ett musikläger för några veckor sedan och när vi kom hem därifrån så skickades det in en anonym insändare som lydde: "fylleri på musikläger?". Idag så blev jag kallad till rektorn på min skola, och han frågar då varför jag hade haft sprit med mig.

Själv ser jag mest ut som ett frågetecken. då jag verkligen inte hade någonting med saken att göra!

Jag har alltså blivit utsatt för förtal. jag är fett sugen på att anmäla denna personen. men jag måste ha namnet.

*då jag var inblandad har jag då rätt att se vem avsändaren var?

Någon kanske kan hjälpa mig eller vet något annat forum, för jag vill verkligen sätta dit den j*veln!!!! tack på förhand /André

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Du kan nog inte kräva att få se brevet. Sådant är ju inte "offentlig handling" förrän efter en eventuell rättssak - men du måste ju få möjlighet att bemöta anklagelserna. Rektorn borde inte okritiskt ta parti för den version han först hörde...

Link to comment
Dela på andra sajter

Du kan nog inte kräva att få se brevet. Sådant är ju inte "offentlig handling" förrän efter en eventuell rättssak - men du måste ju få möjlighet att bemöta anklagelserna. Rektorn borde inte okritiskt ta parti för den version han först hörde...

okej, nej de borde han inte göra men iochmed att han fick höra en annan historia först så var han stensäker på att det var den riktiga!

Link to comment
Dela på andra sajter

Vad kan hända?

Vad är det att bry sig om överhuvudtaget?

Förtal blir man ju utsatt för dagligdags - är det straffbart?

Overkill... var det en insändare i en tidning?????????????????????

Trodde det gällde ett brev till rektorn e.d.

//:debatt

Redigerat av debatt
Link to comment
Dela på andra sajter

Finns det inte andra som var med på lägret som kan "vittna" om att förtalet inte stämmer?

Många använder ju förord i sina böcker! Är det också straffbart?

Och kan man använda förtal istället för förord i en bok?

Mycket man undrar över...

😉

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...