Jump to content
Annons

Funderar på att byta från Cubase SX3 till Fruity Loops..


Naraya

Recommended Posts

Har använt mej av Cubase SX3 ett par år nu och aldrig lyckats känna mej hemma i programmet riktigt, det är för mycket funktioner jag aldrig använder och jag tycker det mesta är rörigt och ologiskt uppbyggt.

Innan jag gick över till Cubase så använde jag mej av Reason vilken är helt underbart att arbeta i, enda anledningen att jag bytta till Cubase var att Reason aldrig får stöd VST.

Syntharna i Reason är inte dåliga men Synthar som Nexus, Vanguard mfl är 100ggr bättre för mej.

Iallafall så testade jag Fruity Loops 8 lite snabbt i somras, jag gillade interfacet direkt, det verkar inte onödigt rörigt som cubase, mer åt reason hållet.

Jag har nu funderat på att ge Fruity loops en riktig chans och försöka lära mej det ordentligt, men innan jag gör det så skulle jag vilja veta lite om hur det funkar.

Jag brukar spela in nästan allt (kortare loopar i taget) i en låt live förhand via min midiklaviatur (M-Audio Axiom 49) därefter öppnar jag upp pianorollen och redigerar.

Funkar det bra att arbeta på så sätt i Fruity Loops?

När jag testade Fruity Loops i somras så förstod jag aldrig riktigt hur man byggde en låt, jag har förstått att man bygger via patterns men hade aldrig tid att sätta mej in i hur det riktigt fungerade.

Går det att bygga låtar på samma sätt som i cubase? Alltså vi en lång tids-linje?

Det jag stört mej mest på i Cubase är när man ska hålla på med automatiseringar för tex olika filter för en vst, det är väldigt bökigt och har många gånger blivit helt fel så jag fått börja om från början, kommer inte alls överens med cubase där. Annat var det i Reason allt var så logiskt och lätt att förstå och funkade så som man ville att det skulle!

Hur upplever ni att automatiseringar fungerar i Fruity Loops?

Finns det något negativt med Fruity Loops? Hantering av sång/inspelning av audio o liknande är för mej ointressant.

För övrigt så skapar jag nästan enbart trance-musik och Fruity Loops är ju känt för att vara programmet som Basshunter använder (jag vet att ni hatar att höra det 🙂

Till sist, Vilken är den bästa guiden att läsa för att snabbt komma in i Fruity Loops? Där man får lära sej hur det fungerar med att bygga en hel låt via patterns

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

För mig är cubase verkliga styrka mångsidigheten, men det har ju sitt pris, som du säger.

Ett alternativ för VST-saker är en DirectX wrapper. Den "bäddar in" en VST effekt eller synt i en DirectX ram, så att VST effekten kan användas av de program som inte stödjer VST. Det funkar ofta bättre än man tror. Ett exempel på sån är Acon Digitals Effectchainer

I övrigt är de flesta sequencer program så fullmogna idag så det handlar mer om miljön man vill jobba i, än att något skulle vara mer eller bättre än något annat. Gillar man att syssla med dansmusik och elektronika, så kan Reason vara ett bättre val. Sättet att jobba blir mer liksom "rakt på" då.

Känn dig för, och gå på känslan. Folk säger "men det känns ju bara ovant för att du inte är van vid det än" .. men det håller inte, inte för mig i alla fall. Gå på första intrycket. Känns det avigt, så passar det inte dig, och det blir ofta kvar med en i längden också.

Redigerat av Opus99
Link to comment
Dela på andra sajter

Nu har jag installerat Fruity Loops 8 igen 😛

Har redan börjat greppa lite hur det fungerar och även insett att Fruity Loops nog passar mej bättre.

Gillar starkt browsern, hur man lätt kommer åt alla sina samplingar och kan lyssna på dom medans låten spelar samtidigt, det kommer att förenkla mycket för mej!

Får lite Reason vibbar, det har det jag behöver och inte så mycket mer, till skillnad från Cubase där det kändes som jag använde 5% kanske av programmet och allt annat bara var i vägen och förvirrade det hela.

Har några frågor (jag vet jag ska söka här på forumet och läsa tutorials)

I Playlisten så har jag märkt att man båda kan bygga låten med sina patterns i det stora fönstret (där man även kan lägga ljudklipp) och i det mindre under där mina patterns bara bli små smala enfärgade block.

Hur är det meningen att man ska göra eller spelar det ingen roll?

Alltså ska man bygga i den mindre delen med små smala block eller ska man sätta in patterns i den stora delen?

Sen så hittar jag inte hur man får kortare toner, jag tänkte bygga en basgång men lyckades bara få 1/16 dels toner (tror jag) Jag vill kunna använda 1/32, vart ser jag till att börja med hur snabba toner jag sätter in och hur ändrar jag till ännu snabbare? jag försökte zooma lite o ha mej i pianorollen men kunde inte få till mindre rutor.

Redigerat av Naraya
Link to comment
Dela på andra sajter

Nu har jag installerat Fruity Loops 8 igen 😛

Har redan börjat greppa lite hur det fungerar och även insett att Fruity Loops nog passar mej bättre.

Gillar starkt browsern, hur man lätt kommer åt alla sina samplingar och kan lyssna på dom medans låten spelar samtidigt, det kommer att förenkla mycket för mej!

Får lite Reason vibbar, det har det jag behöver och inte så mycket mer, till skillnad från Cubase där det kändes som jag använde 5% kanske av programmet och allt annat bara var i vägen och förvirrade det hela.

Har några frågor (jag vet jag ska söka här på forumet och läsa tutorials)

I Playlisten så har jag märkt att man båda kan bygga låten med sina patterns i det stora fönstret (där man även kan lägga ljudklipp) och i det mindre under där mina patterns bara bli små smala enfärgade block.

Hur är det meningen att man ska göra eller spelar det ingen roll?

Alltså ska man bygga i den mindre delen med små smala block eller ska man sätta in patterns i den stora delen?

Sen så hittar jag inte hur man får kortare toner, jag tänkte bygga en basgång men lyckades bara få 1/16 dels toner (tror jag) Jag vill kunna använda 1/32, vart ser jag till att börja med hur snabba toner jag sätter in och hur ändrar jag till ännu snabbare? jag försökte zooma lite o ha mej i pianorollen men kunde inte få till mindre rutor.

Har använt FL sedan version 6. I sjuan och sexan så använder man sig av de små patterns.

Men helt plötsligt i åttan så hade de ändrat och swapat panelerna.

Jag använder mig fortfarande av enbart patterns och kan inte bestämma mig för vilken panel som ska vara överst.

Du kan trycka på knappen 'Snap to grid' i pianorullen. Där kan du välja hur lång en ton ska vara.

Link to comment
Dela på andra sajter

Förlåt om jag snor din tråd, men jag tror jag har ett liknande problem med vsts. Finns det något sätt att lägga automationclips på knobsen i vst pluggar? För mig funkar det inte alls i FL. Går inte att högerklicka på en enda knob på någon vst och få samma meny som man får med inbyggda FL syntar. Jag antar att det är meningen, men finns det något annat man kan göra?

Link to comment
Dela på andra sajter

Förlåt om jag snor din tråd, men jag tror jag har ett liknande problem med vsts. Finns det något sätt att lägga automationclips på knobsen i vst pluggar? För mig funkar det inte alls i FL. Går inte att högerklicka på en enda knob på någon vst och få samma meny som man får med inbyggda FL syntar. Jag antar att det är meningen, men finns det något annat man kan göra?

Om du vill automatisera externa vst's så ska du röra den ratt som du vill ska vara automatiserad, sen ska du trycka på knappen plugin options högst upp till vänster på pluginen och sen på last tweaked parameter väljer du create automation clip.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 veckor senare...
Förlåt om jag snor din tråd, men jag tror jag har ett liknande problem med vsts. Finns det något sätt att lägga automationclips på knobsen i vst pluggar? För mig funkar det inte alls i FL. Går inte att högerklicka på en enda knob på någon vst och få samma meny som man får med inbyggda FL syntar. Jag antar att det är meningen, men finns det något annat man kan göra?

Den frågan går ochså mycket bra att söka på, då bland annat jag ahr skrivit en mer utförlig manual om hur detta går till.

//Sebbe

Link to comment
Dela på andra sajter

I Playlisten så har jag märkt att man båda kan bygga låten med sina patterns i det stora fönstret (där man även kan lägga ljudklipp) och i det mindre under där mina patterns bara bli små smala enfärgade block.

Hur är det meningen att man ska göra eller spelar det ingen roll?

Alltså ska man bygga i den mindre delen med små smala block eller ska man sätta in patterns i den stora delen?

Det spelar ingen alls roll du kan ju bygga hur du vill. Men till vänster där dom "enfärgade blocken" finns står det ju tex. Pattern 1, Pattern 2 osv. Där kan du högerklicka och trycka skriva och skriva tex.

"kick, bass, hh close, hh open" osv.

Så du ser var du har allt ☺️

Har använt FL sedan version 6. I sjuan och sexan så använder man sig av de små patterns.

Men helt plötsligt i åttan så hade de ändrat och swapat panelerna.

Det är ju lätt fixat 🥰

Du klickar på "Options" i Playlisten. Alltså den till Vänster om Pennan!

Sen klickar du på "View - Swap Panels". Då flippar den tillbaka som förr 😛

Sen så hittar jag inte hur man får kortare toner, jag tänkte bygga en basgång men lyckades bara få 1/16 dels toner (tror jag) Jag vill kunna använda 1/32, vart ser jag till att börja med hur snabba toner jag sätter in och hur ändrar jag till ännu snabbare? jag försökte zooma lite o ha mej i pianorollen men kunde inte få till mindre rutor.

Du menar alltså så du kan bygga små jätte små pluppar?

Då brukar jag använda mig av "1/3 Step" Som du kan välja i Piano Rollen! 😄

post-14666-1223931583_thumb.jpg

Hoppas detta hjälper 🙂

mvh

Pill

Link to comment
Dela på andra sajter

I Playlisten så har jag märkt att man båda kan bygga låten med sina patterns i det stora fönstret (där man även kan lägga ljudklipp) och i det mindre under där mina patterns bara bli små smala enfärgade block.

Hur är det meningen att man ska göra eller spelar det ingen roll?

Alltså ska man bygga i den mindre delen med små smala block eller ska man sätta in patterns i den stora delen?

Det spelar ingen alls roll du kan ju bygga hur du vill. Men till vänster där dom "enfärgade blocken" finns står det ju tex. Pattern 1, Pattern 2 osv. Där kan du högerklicka och trycka skriva och skriva tex.

"kick, bass, hh close, hh open" osv.

Så du ser var du har allt ☺️

Har använt FL sedan version 6. I sjuan och sexan så använder man sig av de små patterns.

Men helt plötsligt i åttan så hade de ändrat och swapat panelerna.

Det är ju lätt fixat 🥰

Du klickar på "Options" i Playlisten. Alltså den till Vänster om Pennan!

Sen klickar du på "View - Swap Panels". Då flippar den tillbaka som förr 😛

Sen så hittar jag inte hur man får kortare toner, jag tänkte bygga en basgång men lyckades bara få 1/16 dels toner (tror jag) Jag vill kunna använda 1/32, vart ser jag till att börja med hur snabba toner jag sätter in och hur ändrar jag till ännu snabbare? jag försökte zooma lite o ha mej i pianorollen men kunde inte få till mindre rutor.

Du menar alltså så du kan bygga små jätte små pluppar?

Då brukar jag använda mig av "1/3 Step" Som du kan välja i Piano Rollen! 😄

post-14666-1223931583_thumb.jpg

Hoppas detta hjälper 🙂

mvh

Pill

post-14666-1223931486_thumb.jpg

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...