Jump to content
Annons

Inspelningsbås


AstaSlash

Recommended Posts

Hej!

Jag har ett litet rum ute i våran gäststuga som jag skulle vilja få lite bättre "akustik" i. Rummet är 135x165 yttermått. Jag vet att det är nog för litet för att få något riktigt bra ljud i men det är väl inte helt värdelöst? Jag har tänkt bygga ramar med glasull i med tyg på. Men hur ska dom placeras? tänkte även fråga ifall jag ska några slags basfällor i hörnen? Det är mest tänkt att andvändas till sång och gitarr och möjligen någon fiol och cello.

Eftersom det är så litet lär det kanske bli ganska burkigt ljud där inne? borde jag heldämpa det tycker ni? Vill ju helst inte ,men om det ger bättre resultat så.

Mycket tacksam för svar 🙂

Vill också tacka alla här på forumet för allt jag lärt mig av er. TACK!

slänger upp några snabbt gjorde bilder så att ni får en liten uppfattning hur det ser ut.

hahas2.jpghahas.jpg

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
Hej!

Jag har ett litet rum ute i våran gäststuga som jag skulle vilja få lite bättre "akustik" i. Rummet är 135x165 yttermått. Jag vet att det är nog för litet för att få något riktigt bra ljud i men det är väl inte helt värdelöst? Jag har tänkt bygga ramar med glasull i med tyg på. Men hur ska dom placeras? tänkte även fråga ifall jag ska några slags basfällor i hörnen? Det är mest tänkt att andvändas till sång och gitarr och möjligen någon fiol och cello.

Eftersom det är så litet lär det kanske bli ganska burkigt ljud där inne? borde jag heldämpa det tycker ni? Vill ju helst inte ,men om det ger bättre resultat så.

Mycket tacksam för svar 😏

Vill också tacka alla här på forumet för allt jag lärt mig av er. TACK!

slänger upp några snabbt gjorde bilder så att ni får en liten uppfattning hur det ser ut.

hahas2.jpghahas.jpg

Börja med att sätta ett "moln" på minst 7 cm tjocklek.

Spela in cello i det lilla rummet kommer nog inte bli så bra.

Coolt ljud kanske men inte så användbart.

Akustiska instrument behöver luft och lite avstånd från mikrofonerna så att de får chansen att växa till sig i ljudet.

Visst fasen går det närmicka, men om du vill höra instrumentet i helhet så måste du kunna micka det som helhet!

Lycka till!

/Cruncharn'

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej!

Börja med att sätta ett "moln" på minst 7 cm tjocklek.

Spela in cello i det lilla rummet kommer nog inte bli så bra.

Coolt ljud kanske men inte så användbart.

Akustiska instrument behöver luft och lite avstånd från mikrofonerna så att de får chansen att växa till sig i ljudet.

Visst fasen går det närmicka, men om du vill höra instrumentet i helhet så måste du kunna micka det som helhet!

Lycka till!

/Cruncharn'

Tack för svar:)

Då ska jag fixa moln!

Näe jag kunde gissa på det. men tror du det kommer funka för sång? om jag ska optimera rummet för just sång och spela in annat utanför.

Ska jag sätta ramar med glasfiber i på några av väggarna eller ska jag dödämpa helt tycker du ?

//Elias

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej!

Börja med att sätta ett "moln" på minst 7 cm tjocklek.

Spela in cello i det lilla rummet kommer nog inte bli så bra.

Coolt ljud kanske men inte så användbart.

Akustiska instrument behöver luft och lite avstånd från mikrofonerna så att de får chansen att växa till sig i ljudet.

Visst fasen går det närmicka, men om du vill höra instrumentet i helhet så måste du kunna micka det som helhet!

Lycka till!

/Cruncharn'

Tack för svar:)

Då ska jag fixa moln!

Näe jag kunde gissa på det. men tror du det kommer funka för sång? om jag ska optimera rummet för just sång och spela in annat utanför.

Ska jag sätta ramar med glasfiber i på några av väggarna eller ska jag dödämpa helt tycker du ?

//Elias

Ingen hit att döda all klang i rummet.

Akustikbehandling handlar om att försöka få kontroll över frekvenserna.

En basfälla av lite mindre slag kommer nog kunna rensa upp ordentligt emot bumligheten.

Kanske någon vägg där du sätter absorbenter för att ta bort en del tidiga reflexer.

Kommer antagligen göra underverk redan där.

Du kan kolla i min tråd hur jag gjorde.

Glömde säga det i förr inlägget.

Såg att du har snedtak i ditt bås.

Häng molnet rakt i stället för mot taket så får du en absorbent som jobbar över större register.

Peace!

/Cruncharn'

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 3 månader senare...
har oxå fundera på att bygga ramar med isolering och ikeatyg utanpå men hur tjocka bör dom va? hur mycket isolering? och om man gör sånna här dämplattor ska ma ställa dom tight mot väggen eller ska man ha en luftspalt

Kör så tjockt du har plats med.

Öka bandbredden på absorbenten genom att placera den lika långt ut från väggen/taket som tjockleken på absorbenten!

Take care!!

/Cruncha'

Link to comment
Dela på andra sajter

Läste om det där när jag byggde...

Man ska ju nå kvartsvågen är tanken och att försöka bromsa ljudet där det rör sig som mest.

Tjockleken på absorbenten bestämmer ju vilken frekvens den djupast klarar där av blir kvartsvågen vid den frekvensen den samma som en tjockleks avstånd från väggen.

Under förutsättning att jag fattat det hela rätt!

Vore bra om nån kan bekräfta detta!

Gilbert, Lee, cborg!! Vart är ni!

Take care!

/Cruncha'

Link to comment
Dela på andra sajter

Läste om det där när jag byggde...

Man ska ju nå kvartsvågen är tanken och att försöka bromsa ljudet där det rör sig som mest.

Tjockleken på absorbenten bestämmer ju vilken frekvens den djupast klarar där av blir kvartsvågen vid den frekvensen den samma som en tjockleks avstånd från väggen.

Under förutsättning att jag fattat det hela rätt!

Vore bra om nån kan bekräfta detta!

Gilbert, Lee, cborg!! Vart är ni!

Take care!

/Cruncha'

Stämmer bra. Det kommer att dämpa även om det inte är tillräckligt tjockt, men det blir inte lika effektivt då.

Link to comment
Dela på andra sajter

Läste om det där när jag byggde...

Man ska ju nå kvartsvågen är tanken och att försöka bromsa ljudet där det rör sig som mest.

Tjockleken på absorbenten bestämmer ju vilken frekvens den djupast klarar där av blir kvartsvågen vid den frekvensen den samma som en tjockleks avstånd från väggen.

Under förutsättning att jag fattat det hela rätt!

Vore bra om nån kan bekräfta detta!

Gilbert, Lee, cborg!! Vart är ni!

Take care!

/Cruncha'

Stämmer bra. Det kommer att dämpa även om det inte är tillräckligt tjockt, men det blir inte lika effektivt då.

Thanx Claes!

/Cruncharn'

Link to comment
Dela på andra sajter

Gilbert, Lee, cborg!! Vart är ni!

Du har så rätt så. Tiden räcker inte till allt och jag tycker du klarar dig finfint på egen hand! 🙂

Gott att höra Lee!

Viktigt att flera hoppar åt samma håll i så komplexa frågor som akustikbehandling.

Gott att du puttar på Lee trots den begränsade tiden.

/Cruncharn'

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...