Jump to content
Annons

hur bör man hålla ett plektrum?


EnsamhetensKollektiv

Recommended Posts

Började för en tid sedan att spela gitarr med plektrum men idag så insåg jag att det verkar finnas nåt slags standardsätt för att hålla plektrumet på som inte jag använder. Hittills har jag haft det mellan pekfingret + långfingret och tummen (spetsen går rakt ut från långfingertopparna). Men de flesta tycks ha plektrumet mellan tummen och långfingret och handen därmed formad mer som en knytnäve. Har det här någon betydelse för tekniken i framtiden och i så fall - borde jag lära om mig så fort som möjligt eller fortsätta som jag gjort hittills då plektrumet inte riktigt vill ligga still på det andra sättet?

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
DieHard (oregistrerad)
Började för en tid sedan att spela gitarr med plektrum men idag så insåg jag att det verkar finnas nåt slags standardsätt för att hålla plektrumet på som inte jag använder. Hittills har jag haft det mellan pekfingret + långfingret och tummen (spetsen går rakt ut från långfingertopparna). Men de flesta tycks ha plektrumet mellan tummen och långfingret och handen därmed formad mer som en knytnäve. Har det här någon betydelse för tekniken i framtiden och i så fall - borde jag lära om mig så fort som möjligt eller fortsätta som jag gjort hittills då plektrumet inte riktigt vill ligga still på det andra sättet?

Mellan pek och långfingret? 😆 Ja lycka till med det

Link to comment
Dela på andra sajter

Började för en tid sedan att spela gitarr med plektrum men idag så insåg jag att det verkar finnas nåt slags standardsätt för att hålla plektrumet på som inte jag använder. Hittills har jag haft det mellan pekfingret + långfingret och tummen (spetsen går rakt ut från långfingertopparna). Men de flesta tycks ha plektrumet mellan tummen och långfingret och handen därmed formad mer som en knytnäve. Har det här någon betydelse för tekniken i framtiden och i så fall - borde jag lära om mig så fort som möjligt eller fortsätta som jag gjort hittills då plektrumet inte riktigt vill ligga still på det andra sättet?

Även om man skaffar sig en plektrumteknik som känns bra i början så är den tekniken kanske inte alltid bäst i det långa loppet. Det kan vara väldigt frustrerande att behöva lära sig en ny teknik senare. Den traditionella hållningen med tumme och pekfinger är väldigt flexibel och passar de flesta spelsätt. I den här studiotråden hittar du fler funderingar och tips om plektrumteknik: https://www.studio.se/index.php?showtopic=19034&st=0

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 4 veckor senare...

När jag spelar akustisk gitarr håller jag med tumme + långfinger, eftersom jag tycker att ljudet blir mycket mjukare och skönare 🙂

Spelar jag elgitarr blir det tumme + pekfinger.

Redigerat av nurfen
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...