Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat (redigerat)

Hej, jag har en mbox 2 och behöver någon skön preamp till den.

Spelar in rappsång men även vanlig sång, det gästas också ibland

i mina låtar, någon tjej som sjunger ibland, en kille som också sjunger så det kommer vara blandat.

Jag är medveten om att man ska köpa en preamp som passar micken och som slutligen passar rösten i fråga.

Men jag eftersöker ett (ja det uttjatade ordet), varmt ljud, närvo och känsla men också tydlighet

eftersom det ska höras vad som sägs när man rappar..

Jag funderat på Preamp Line Audio 2MP, men det är en ofärgad mick, är det något negativt?

Vad innebärd ofärgad i just detta sammahang, låt oss säga att jag använder preampen från mboxen,

låter preampen från line likadant som den i mboxen fast med skillnad att den höjer ljudet?

tacksam för svar.

edit, glömde budgeten. har råd med runt 3000 inte mer..

Redigerat av clabbe
Annons
Postat
låter preampen från line likadant som den i mboxen fast med skillnad att den höjer ljudet?

Likadant kommer den ju inte låta, men det är ingen skillnad på funktion hos mboxens preamp jämfört med den från Line Audio, alltså bägge förstärker signalen vilket gör det möjligt att spela in...

Förövrigt är det inget som helst fel på den preamp som sitter i mboxen så jag skulle köra vidare på den eller köpa en Studio Projects VTB1 om du nu känner att du måste ha en extern preamp.

Postat

Jag får säga tvärt emot ovanstående. Undvik VTB1:an....Mboxen lär utklassa den på alla vis. Om du inte enbart är ute efter att grovt färga ljudet, på kostnad av detaljer och klarhet.

Postat
Jag får säga tvärt emot ovanstående. Undvik VTB1:an....Mboxen lär utklassa den på alla vis. Om du inte enbart är ute efter att grovt färga ljudet, på kostnad av detaljer och klarhet.

Där har vi delade meningar, tycker att mboxen är ganska brusig och platt, VTB1an är iaf rolig 😉

Vidhåller att det inte är nåt fel på mboxen som jag sa, och då menade jag såklart att han ska köra vidare med den.

Postat

Där har vi delade meningar, tycker att mboxen är ganska brusig och platt, VTB1an är iaf rolig 😉

Vidhåller att det inte är nåt fel på mboxen som jag sa, och då menade jag såklart att han ska köra vidare med den.

tack för de snabba svaren, måste faktiskt hålla med om att jag tycker det låter lite platt,

visst är preampen tydlig och klar men det känns fortfarande som att det är något som "fattas".

behöver en skön färgning, inte för mycket men varmare och mer närhet utan att bekosta

tydligheten och klarheten alltför mycket.

vtb1an är skön på sitt sätt men anser nog inte att den håller i samma klass som de övriga prylarna jag har.

Postat

tack för de snabba svaren, måste faktiskt hålla med om att jag tycker det låter lite platt,

visst är preampen tydlig och klar men det känns fortfarande som att det är något som "fattas".

behöver en skön färgning, inte för mycket men varmare och mer närhet utan att bekosta

tydligheten och klarheten alltför mycket.

vtb1an är skön på sitt sätt men anser nog inte att den håller i samma klass som de övriga prylarna jag har.

Har inte testat line audio grejerna själv, men kollar man rent prismässigt håller den ju inte högre klass än VTB1an, runt en tusing per preamp. Och VTB1an är en väldigt bra preamp för pengarna som inte färgar sönder saker så länge du inte drar den helt på rör och trycker upp inputen ordentligt.

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.