debatt Postat 9 september 2008 Postat 9 september 2008 Jag funderar över en viss laptop. Enligt uppgift ska den ha en enda firewire och dĂ„ en 6-pinnarsvariant. Men nĂ€r jag kollade pĂ„ den utifrĂ„n sett sĂ„ sĂ„g den porten ut precis som pĂ„ min gamla laptop, med 4-pinnars firewire. Det Ă€r vĂ€l detta som kallas firewire a och firewire b? TvĂ„ olika hastigheter? 400 resp 800 nĂ„nting? Ska det utifrĂ„n synas vad det Ă€r för nĂ„t? đ //debatt
Implasticyde Postat 9 september 2008 Postat 9 september 2008 (redigerat) Enligt kĂ€llan Wikipedia och mitt förstĂ„nd Ă€r det antalet pinnar i FW400 avgör ifall man kan spĂ€nningsmata (6-pinnar) eller inte (4-pinnar) via FireWire. LĂ„ter som att det Ă€r en bĂ€rbar PC du tittat pĂ„ eftersom de vĂ€ldigt sĂ€llan kommer med 6-pinnars FireWire till skillnad frĂ„n Mac som har 6-pinnars FireWire som standard. FireWire400 = IEEE 1394a standarden och FireWire800 = IEEE 1394b standarden. Ja, man ser tydlig skillnad pĂ„ FireWire400 och FireWire800, exempel finner du pĂ„ lĂ€nken jag bifogade frĂ„n Wikipedia đ Redigerat 9 september 2008 av Implasticyde
debatt Postat 9 september 2008 TrÄdstartare Postat 9 september 2008 (redigerat) Tack! Enligt hur det sÄg ut i sidan pÄ aktuell pc-laptop sÄ verkar det vara en 4-pinnars firewire 400 (IEEE94), men lÀser man specen de hade sÄ stod det 6-pinnars... Parentes: min externa hdd har en firewire 400 6-pinnars anslutning pÄ sig, medan min nuvarande gamla laptop har en firewire 400 4-pinnars variant - som ju verkar vara vanligast pÄ vanliga pc-laptops. Firewire 800, hur mÄnga pinnar Àr det? TillÀgg: 9-pinnars ser jag att de Àr, och kallas Firewire b, IEEE94B eller FW800. //debatt Redigerat 9 september 2008 av debatt
Implasticyde Postat 10 september 2008 Postat 10 september 2008 IEEE94 Ă€r fel. RĂ€tt Ă€r: IEEE 1394a som stĂ„r för FireWire400. IEEE94B Ă€r Ă€ven det nĂ„got som du sjĂ€lv hittat pĂ„ och felaktigt. RĂ€tt för FireWire800 Ă€r IEEE 1394b standarden. IEEE = Institute of Electrical and Electronics Engineers (Ett organ inom elektronikvĂ€rden som tillsammans med de stora aktörerna kommer fram till vilken standard man skall anvĂ€nda sig av för specifika Ă€ndamĂ„l som till exempel FireWire, PCI, USB, PAL, NTSC osv.) Endast för att klargöra och undvika förvirring đ
debatt Postat 10 september 2008 TrĂ„dstartare Postat 10 september 2008 IEEE94 Ă€r fel. RĂ€tt Ă€r: IEEE 1394a som stĂ„r för FireWire400.IEEE94B Ă€r Ă€ven det nĂ„got som du sjĂ€lv hittat pĂ„ och felaktigt. RĂ€tt för FireWire800 Ă€r IEEE 1394b standarden. Endast för att klargöra och undvika förvirring đ Hehe... nej inte jag, men enligt spec-lappen i datoraffĂ€ren. //debatt
Recommended Posts
Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera
Du behöver vara medlem för att delta i communityn
Bli medlem (kostnadsfritt)
Bli medlem kostnadsfritt i vÄr community genom att registrera dig. Det Àr enkelt och kostar inget!
Bli medlem nu (kostnadsfritt)Logga in
Har du redan en inloggning?
Logga in nuLogga in hÀr.