Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Jag funderar över en viss laptop. Enligt uppgift ska den ha en enda firewire och dÄ en 6-pinnarsvariant. Men nÀr jag kollade pÄ den utifrÄn sett sÄ sÄg den porten ut precis som pÄ min gamla laptop, med 4-pinnars firewire. Det Àr vÀl detta som kallas firewire a och firewire b? TvÄ olika hastigheter? 400 resp 800 nÄnting?

Ska det utifrÄn synas vad det Àr för nÄt?

🙂

//debatt

Annons
Postat (redigerat)

Enligt kÀllan Wikipedia och mitt förstÄnd Àr det antalet pinnar i FW400 avgör ifall man kan spÀnningsmata (6-pinnar) eller inte (4-pinnar) via FireWire. LÄter som att det Àr en bÀrbar PC du tittat pÄ eftersom de vÀldigt sÀllan kommer med 6-pinnars FireWire till skillnad frÄn Mac som har 6-pinnars FireWire som standard.

FireWire400 = IEEE 1394a standarden och FireWire800 = IEEE 1394b standarden.

Ja, man ser tydlig skillnad pĂ„ FireWire400 och FireWire800, exempel finner du pĂ„ lĂ€nken jag bifogade frĂ„n Wikipedia 🙂

Redigerat av Implasticyde
Postat (redigerat)

Tack!

Enligt hur det sÄg ut i sidan pÄ aktuell pc-laptop sÄ verkar det vara en 4-pinnars firewire 400 (IEEE94), men lÀser man specen de hade sÄ stod det 6-pinnars...

Parentes: min externa hdd har en firewire 400 6-pinnars anslutning pÄ sig, medan min nuvarande gamla laptop har en firewire 400 4-pinnars variant - som ju verkar vara vanligast pÄ vanliga pc-laptops.

Firewire 800, hur mÄnga pinnar Àr det?

TillÀgg: 9-pinnars ser jag att de Àr, och kallas Firewire b, IEEE94B eller FW800.

//debatt

Redigerat av debatt
Postat

IEEE94 Àr fel. RÀtt Àr: IEEE 1394a som stÄr för FireWire400.

IEEE94B Àr Àven det nÄgot som du sjÀlv hittat pÄ och felaktigt. RÀtt för FireWire800 Àr IEEE 1394b standarden.

IEEE = Institute of Electrical and Electronics Engineers

(Ett organ inom elektronikvÀrden som tillsammans med de stora aktörerna kommer fram till vilken standard man skall anvÀnda sig av för specifika ÀndamÄl som till exempel FireWire, PCI, USB, PAL, NTSC osv.)

Endast för att klargöra och undvika förvirring 🙂

Postat
IEEE94 Àr fel. RÀtt Àr: IEEE 1394a som stÄr för FireWire400.

IEEE94B Ă€r Ă€ven det nĂ„got som du sjĂ€lv hittat pĂ„ och felaktigt. RĂ€tt för FireWire800 Ă€r IEEE 1394b standarden. Endast för att klargöra och undvika förvirring 🙂

Hehe... nej inte jag, men enligt spec-lappen i datoraffÀren.

//debatt

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vÄr community genom att registrera dig. Det Àr enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in hÀr.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat nÄgra kakor pÄ din enhet för att du bÀttre ska kunna anvÀnda den hÀr sajten. LÀs vÄr kakpolicy och om hur du kan Àndra instÀllningar. Annars utgÄr vi frÄn att du Àr bekvÀm med att fortsÀtta.