Jump to content
Annons

Hjälp mig välja PA-högtalare och slutsteg!


Chasm144

Recommended Posts

Hej,

Det är så att jag har en mixer: Yamaha mg16/6fx http://www.prisjakt.nu/produkt.php?e=125415

Men behöver två högtalare och ett slutsteg som passar bra med varandra!

Jag hade tidigare ett par BOX PA15: http://www.thomann.de/se/the_box_pa_15_eco.htm

Och mixer : Europower PMH1000 : http://www.behringer.com/PMH1000/index.cfm

Detta var verkligen för svagt och kunde inte göra sig hört i volym bland de 4 x 4x12" stackar i replokalen.

Känns som det behövs något som är iaf 4 gånger kraftfullt och jag har verkligen inte en aning om vad man ska välja, budgeten ligger på runt 3000-4000

för både högtalare och slutsteg och då ska möjligheten finnas att kunna koppla in fler högtalare framöver. Som ni märker av mitt sätt att skriva så är jag verkligen inte insatt i detta och behöver hjälp och förslag.

MVH

/Robin

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

för det priset, och om du vill ha hög effekt, så lär det inte finnas så mycket annat än typ behringer och alto. Hade ett alto PA i min gamla replokal och jag kan verkligen anti-rekommendera det. ljudet kom och gick, det stängde av och på sig själv, strulade mycket. så jag fick ett nytt, där ramlade knapparna av istället 🙂

så igenom att använda uteslutningsmetoden måste jag rekommendera Behringer, trots att jag inte själv testat dem.

Link to comment
Dela på andra sajter

Analogfreak (oregistrerad)

Jag hittade en länk häromdagen på nätet där det fanns ritningar på EV MTL-4B Sub. Bygger du 2 såna och sätter i EV:s orginal 18" element och ser till att du har ordentliga steg så kan du blåsa ut hjärnan med dom. Jag lovar! 😛

Link to comment
Dela på andra sajter

Mja... Befarade att jag skulle få den här typen av svar, inte helt förvånad 🤪

en säger att jag ska vända mig till ett visst fabrikat, en annan säger åt mig att sänka volymen och den tredje tycker

att jag ska bygga egna högtalare. Jag vill gärna ha mer konkreta svar med motiveringar till valet, i övrigt uppskattar jag gärna responsen.

Link to comment
Dela på andra sajter

Analogfreak (oregistrerad)
Mja... Befarade att jag skulle få den här typen av svar, inte helt förvånad 🤪

en säger att jag ska vända mig till ett visst fabrikat, en annan säger åt mig att sänka volymen och den tredje tycker

att jag ska bygga egna högtalare. Jag vill gärna ha mer konkreta svar med motiveringar till valet, i övrigt uppskattar jag gärna responsen.

Var glad att du får svar! Tror du folk ids övertyga dig om sina förslag?

Link to comment
Dela på andra sajter

Mja... Befarade att jag skulle få den här typen av svar, inte helt förvånad 🙂

en säger att jag ska vända mig till ett visst fabrikat, en annan säger åt mig att sänka volymen och den tredje tycker

att jag ska bygga egna högtalare. Jag vill gärna ha mer konkreta svar med motiveringar till valet, i övrigt uppskattar jag gärna responsen.

Var glad att du får svar! Tror du folk ids övertyga dig om sina förslag?

Jag är glad att om jag får BRA svar, att ens bemöda sig att skriva att jag borde sänka volymen känns näst intill kränkande bara eftersom detta logiskt nog är ett uteslutet alternativ. Som jag tidigare nämnde är jag inte speciellt bra på högtalare och sedan säger en medlemm att jag borde bygga egna högtalare, men det säger fortfarande ingenting om slutsteg eller budgeten. Snälla kan du hålla käft och sluta vara någon form av irrationell moralmorsa ?

Givetvis är man tacksam om man får svar som verkligen är till hjälp, men i många fall skriver folk vad som helst (som de känner till) som relaterar till ämnet bara för den saken skull behöver det inte betyda att det är till hjälp. Det är helt enkelt svar på frågor som inte blivit ställda.

Link to comment
Dela på andra sajter

Vi körde med ett Behringer EP2500 i replokalen. Gott om kraft och vi hade inga problem någonsin. Helt klart värd pengarna.

Tack, ser ut att vara ett starkt slutsteg men tyvärr återstår då bara 700 av budgeten då och måste få med högtalare ;*(

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag är glad att om jag får BRA svar, att ens bemöda sig att skriva att jag borde sänka volymen känns näst intill kränkande bara eftersom detta logiskt nog är ett uteslutet alternativ.

Gör som du vill, det var inte meningen att kränka dig.

Kan bara påpeka att jag har en hörselnedsättning på mitt högeröra samt slängar av tinnitus, efter att ha harvat i replokal med för hög volym, och det utan 4 st 4x12". Fick jag göra om från början hade jag använt proppar och dessutom försökt fått ner volymen.

Link to comment
Dela på andra sajter

Ja.. man kan inte både skita och hålla igen (för att citera farfar).

Tycker att du har fått ett antal bra svar/förslag.

I den prisklassen finns inte så många olika alternativ förutom dom som nämnts här.

Något du dock bör ta på allvar är det här med ljudvolymen. Att det är helt uteslutet att spela på lägre volymer låter himla underligt. Alternativt att trummisen inhandlar digitaltrummor och alla kopplar in sig i hörlursystem och krämar på till trumhinnorna kommer ut genom tårkanalerna...

Link to comment
Dela på andra sajter

Börja med att leta på blocket och vendolin.

Det finns en rejäl massa begagnade PA ute till försäljningen. Vanligen till högst halva nypriset, ofta rejält mycket mindre.

Gunnar

Link to comment
Dela på andra sajter

Analogfreak (oregistrerad)
Jag är glad att om jag får BRA svar, att ens bemöda sig att skriva att jag borde sänka volymen känns näst intill kränkande bara eftersom detta logiskt nog är ett uteslutet alternativ. Som jag tidigare nämnde är jag inte speciellt bra på högtalare och sedan säger en medlemm att jag borde bygga egna högtalare, men det säger fortfarande ingenting om slutsteg eller budgeten. Snälla kan du hålla käft och sluta vara någon form av irrationell moralmorsa ?

Givetvis är man tacksam om man får svar som verkligen är till hjälp, men i många fall skriver folk vad som helst (som de känner till) som relaterar till ämnet bara för den saken skull behöver det inte betyda att det är till hjälp. Det är helt enkelt svar på frågor som inte blivit ställda.

Ja jag håller käften stängd när jag skriver... Hur gör du? 😉

Om det är uteslutet för dig att sänka ljudnivån så är du amatör och då behöver du träning på vad som är viktigt att höra och hålla ljudnivåer nere.

Det handlar om erfarenhet. 😲

Link to comment
Dela på andra sajter

varför inte skippa spydigheterna.

en hänvisning till fabrikat, inte alls dumt - en anti-rekommendation, inte heller så pjåkigt.

En jättebra sak att hålla nere ljudnivån, bra tips. (och förmodligen är det där det ligger, vad ska man med fyra fyrtolvor till i en replokal?)

ett skämtsamt svar om att bygga egna, inget fel med lite humor.

Vad hade du väntat dig, att vi skulle leta upp länkar på tradera, hänvisa till specifika produkter med inkluderade produktbeskrivningar samt prisjämförelser på dem från olika återförsäljare.

tyvär är verkligheten sådan att du inte så ofta får en bil för 100 kr, inte heller så ofta ett komplett PA som ska dåna högt för 3000, så det är ju inte heller så lätt att hänvisa till produkter som knappt existerar. Le och var glad istället och håll dina aggresioner innom dig ifall jag av misstag råkade väcka sådanna.

Redigerat av Mige89
Link to comment
Dela på andra sajter

Analogfreak (oregistrerad)
tacka vet jag ett kaffeforum där jag brukar hänga. där hjälper folk varrandra och skippar spydigheterna.

en hänvisning till fabrikat, inte alls dumt - en anti-rekommendation, inte heller så pjåkigt.

En jättebra sak att hålla nere ljudnivån, bra tips. (och förmodligen är det där det ligger, vad ska man med fyra fyrtolvor till i en replokal?)

ett skämtsamt svar om att bygga egna, inget fel med lite humor.

Vad hade du väntat dig, att vi skulle leta upp länkar på tradera, hänvisa till specifika produkter med inkluderade produktbeskrivningar samt prisjämförelser på dem från olika återförsäljare.

Du får inte så ofta en bil för 100 kr, inte heller så ofta ett komplett PA som ska dåna högt för 3000, så det är ju inte heller så lätt att hänvisa till produkter som knappt existerar. Le och var glad istället och håll dina aggresioner innom dig ifall jag av misstag råkade väcka sådanna!

Att bygga egna var faktiskt inget skämt. Jag har hittat ritningar till orginallådorna på nätet. Man bygger lådorna med MDF och elementen köper man till bra pris hos Thomann. Då har du äkta Electro-Voice MTL-4B med 4st Electro-Voice DL18MT element. Den suben har en nominell effekt-tålighet på 1600W men tål peak-effekter på 6400W. Den nominella impedansen är 4 ohm. Det är en rejäl subbas som väger 120 kg och har en volym på nästan 1m3. 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

tacka vet jag ett kaffeforum där jag brukar hänga. där hjälper folk varrandra och skippar spydigheterna.

en hänvisning till fabrikat, inte alls dumt - en anti-rekommendation, inte heller så pjåkigt.

En jättebra sak att hålla nere ljudnivån, bra tips. (och förmodligen är det där det ligger, vad ska man med fyra fyrtolvor till i en replokal?)

ett skämtsamt svar om att bygga egna, inget fel med lite humor.

Vad hade du väntat dig, att vi skulle leta upp länkar på tradera, hänvisa till specifika produkter med inkluderade produktbeskrivningar samt prisjämförelser på dem från olika återförsäljare.

Du får inte så ofta en bil för 100 kr, inte heller så ofta ett komplett PA som ska dåna högt för 3000, så det r ju inte heller så lätt att hänvisa till produkter som knappt existerar. Le och var glad istället och håll dina aggresioner innom dig ifall jag av misstag råkade väcka sådanna!

Att bygga egna var faktiskt inget skämt. Jag har hittat ritningar till orginallådorna på nätet. Man bygger lådorna med MDF och elementen köper man till bra pris hos Thomann. Då har du äkta Electro-Voice MTL-4B med 4st Electro-Voice DL18MT element. Den suben har en nominell effekt-tålighet på 1600W men tål peak-effekter på 6400W. Den nominella impedansen är 4 ohm. Det är en rejäl subbas som väger 120 kg och har en volym på nästan 1m3. 😕

Där ser man vad internet och skriftspråk ställer till med igen... Eller är det kanske ironins sötma som man förväntar sig att finna som är problemet? 😆

Link to comment
Dela på andra sajter

varför inte skippa spydigheterna.

en hänvisning till fabrikat, inte alls dumt - en anti-rekommendation, inte heller så pjåkigt.

En jättebra sak att hålla nere ljudnivån, bra tips. (och förmodligen är det där det ligger, vad ska man med fyra fyrtolvor till i en replokal?)

ett skämtsamt svar om att bygga egna, inget fel med lite humor.

Vad hade du väntat dig, att vi skulle leta upp länkar på tradera, hänvisa till specifika produkter med inkluderade produktbeskrivningar samt prisjämförelser på dem från olika återförsäljare.

tyvär är verkligheten sådan att du inte så ofta får en bil för 100 kr, inte heller så ofta ett komplett PA som ska dåna högt för 3000, så det är ju inte heller så lätt att hänvisa till produkter som knappt existerar. Le och var glad istället och håll dina aggresioner innom dig ifall jag av misstag råkade väcka sådanna.

Givetvis är det en viss grundvolym som bestämms av trummorna (som alltid) och som sedan gitarr och bas får rätta sig efter för att få en jämn volym. Att det står fyra 4st 4x12 beror på att rythmgitarristen kör två, ena gitarristen en och bassisten en.

PA-systemet vi hade var helt enkelt inte tillräckligt för att få en jämn volym med de andra instrumenten utan att för den sakens skull sträva efter att blåsa sönder öronen. Rimliga svar för mig är produktrekommendationer och motiveringar till varför de är bra, är detta för mycket begärt? Att be mig sänka volymen är som sagt kränkande eftersom det egentligen är ett angrepp mot min intelligens och är en elementär punkt som kollas upp innan man köper nya saker.

I tillägg till er som tycker det är viktigt att hålla låg volym så är det änn viktigare att aldrig låta sina öron shockeras av högvolym, detta är mycket värre än att spela högt och på en jämn nivå. Volymshockar kan manifestera först månader eller år efteråt och då utvecklas till tinitus.

Ber om ursäkt om ni uppfattat mig som otrevlig, jag vill egentligen bara ha mer konkreta trips :-) Happpyy happiiii happiiii..

/Robin

Link to comment
Dela på andra sajter

Börja med att leta på blocket och vendolin.

Det finns en rejäl massa begagnade PA ute till försäljningen. Vanligen till högst halva nypriset, ofta rejält mycket mindre.

Gunnar

Tack för svaret. Håller på och letar för fullt men inte hittat något än så länge, är dock lite rädd att grejerna ska gå isönder så tänkte beställa från thomann.de, känns tryggt att ha 3 års garanti på det.

Link to comment
Dela på andra sajter

varför inte skippa spydigheterna.

en hänvisning till fabrikat, inte alls dumt - en anti-rekommendation, inte heller så pjåkigt.

En jättebra sak att hålla nere ljudnivån, bra tips. (och förmodligen är det där det ligger, vad ska man med fyra fyrtolvor till i en replokal?)

ett skämtsamt svar om att bygga egna, inget fel med lite humor.

Vad hade du väntat dig, att vi skulle leta upp länkar på tradera, hänvisa till specifika produkter med inkluderade produktbeskrivningar samt prisjämförelser på dem från olika återförsäljare.

tyvär är verkligheten sådan att du inte så ofta får en bil för 100 kr, inte heller så ofta ett komplett PA som ska dåna högt för 3000, så det är ju inte heller så lätt att hänvisa till produkter som knappt existerar. Le och var glad istället och håll dina aggresioner innom dig ifall jag av misstag råkade väcka sådanna.

Givetvis är det en viss grundvolym som bestämms av trummorna (som alltid) och som sedan gitarr och bas får rätta sig efter för att få en jämn volym. Att det står fyra 4st 4x12 beror på att rythmgitarristen kör två, ena gitarristen en och bassisten en.

PA-systemet vi hade var helt enkelt inte tillräckligt för att få en jämn volym med de andra instrumenten utan att för den sakens skull sträva efter att blåsa sönder öronen. Rimliga svar för mig är produktrekommendationer och motiveringar till varför de är bra, är detta för mycket begärt? Att be mig sänka volymen är som sagt kränkande eftersom det egentligen är ett angrepp mot min intelligens och är en elementär punkt som kollas upp innan man köper nya saker.

I tillägg till er som tycker det är viktigt att hålla låg volym så är det änn viktigare att aldrig låta sina öron shockeras av högvolym, detta är mycket värre än att spela högt och på en jämn nivå. Volymshockar kan manifestera först månader eller år efteråt och då utvecklas till tinitus.

Ber om ursäkt om ni uppfattat mig som otrevlig, jag vill egentligen bara ha mer konkreta trips :-) Happpyy happiiii happiiii..

/Robin

Trummornas volym behöver inte vara nått direkt problem,

om trummisen sitter bakom plexiglasvägg som dämpar direktljudet en hel del..

Att sänka volymen e faktiskt inte alls så dumt som det låter för,

var tror du ni kan spela på för gig med den ljudvolymen - inte några mindre ställen iaf

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...