Jump to content
Annons

Macbook eller PC?


Tr3sLunas

Recommended Posts

Jag sitter och spelar in i Cubase se3 med en Pentium 4, 2.0 GHz med 1024 ram.

Jag tycker att detbörjar gå lite segt då jag ogillar xp som operationssystem.

Så nu har jag suttit och tittat lite på en Mcbook (Apple MacBook - 2,1GHz DC 1GB 120GB DVD/CD-RW 13)

Är det någon som sitter på lite kunskap om denna dator som musikdator och om Mac är bättre

än PC när man jobbar med musik i Cubase

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

De som kör Apple kommer att svara "ja" och de som kör Windows (PC) svarar "nej". Rent generellt alltså. Jag personligen säger; det är kanske lite mer jox med en Windowsmaskin men du får mer för pengarna om du kör en sådan (om du vet vad du gör när du väljer komponenter). Vad gäller macBook så har jag hört att det är de dyrare modellerna man skall om man skall åt den åtråvärda Mac-kvalitén. De billigare varianterna (runt 10000 kr) har gett sina ägare en del problem i somliga fall och jag har som sagt hört att det är MacBook Pro (heter de så? Är inte så inne i Applesvängen) som gäller och de ligger på priser upp mot 19000-20000 kr. För de pengarna kan du få en väldigt kraftfull Windows-PC. Vad som är bäst för dig kan nog bara du avgöra; själv kör jag Windows XP med Cubase och är därmed jävig men försöker hålla mig lite neutral. 😏

Link to comment
Dela på andra sajter

Ja, vad ska man börja med en så generell frågeställning.

Mycket av svaren i Mac vs PC frågan handlar egentligen om vad man tycker om och trivs med.

Det finns jättemånga trådar här om detta. Sök.

Sen rekommenderar jag flera besök hos Mac-återförsäljare. Flera har dedikerade musikhörnor där du kan testa maskinerna. Dock tror jag inte du hittar Cubase på dom maskinerna, utan snarare Garageband och Logic.

Som dator funkar MacBook utmärkt (körde en innan jag fick en MacBook Pro från jobbet).

Det är tyvärr det bästa jag kan rekommendera innan du själv bestämt dig för vad du vill. När du väl bestämt dig kan vi säkert rådge dig om modeller, priser, minnen, ljudkort......

Link to comment
Dela på andra sajter

Cubase 3 finns inte för intelmac.

som det står i artikeln ovanför som jag postade; Det finns ett gratis-program som heter Boot camp som gör att man kan köra Windows Vista på macen. Då kan man även köra alla program som finns till PC

men då använder man windows XP och har då köpt en mac förgäves.

man köper ju en mac för att man vill använda operativsystemet, (vissa kanske köper den för designen vad vet jag).

+ ska man använda mac så rekomenderar jag att köra på logic, det är ju apple som utvecklar det numera och enbart på mac, så man kan ju lita på att det är optimerat för hård/mjukvaran.

själv skulle jag vänta och se om ryktena om nya bärbara datorer stämmer.

typ nå gång under september har jag läst.

det är allafall på tiden för nya bärbara från apple.

då skulle jag absolut slagit till på en mac.

som sagt, det är ju lite mindre bök generellt med att få saker att funka på en mac.

Det tycker jag är enormt viktigt, så man inte blir avbruten när man har inspirationen!

+så slipper man ju köra virusskydd i bakgrunden på en mac, det lär ju ändå ta lite processorkraft från pc maskiner

Link to comment
Dela på andra sajter

Cubase 3 finns inte för intelmac.

som det står i artikeln ovanför som jag postade; Det finns ett gratis-program som heter Boot camp som gör att man kan köra Windows Vista på macen. Då kan man även köra alla program som finns till PC

men då använder man windows XP och har då köpt en mac förgäves.

man köper ju en mac för att man vill använda operativsystemet, (vissa kanske köper den för designen vad vet jag).

+ ska man använda mac så rekomenderar jag att köra på logic, det är ju apple som utvecklar det numera och enbart på mac, så man kan ju lita på att det är optimerat för hård/mjukvaran.

själv skulle jag vänta och se om ryktena om nya bärbara datorer stämmer.

typ nå gång under september har jag läst.

det är allafall på tiden för nya bärbara från apple.

då skulle jag absolut slagit till på en mac.

som sagt, det är ju lite mindre bök generellt med att få saker att funka på en mac.

Det tycker jag är enormt viktigt, så man inte blir avbruten när man har inspirationen!

+så slipper man ju köra virusskydd i bakgrunden på en mac, det lär ju ändå ta lite processorkraft från pc maskiner

Du har helt klart en poäng. Jag vill bara tillägga att om man verkligen vill ha cubase men ändå ha en MAC så kan man ju skifta mellan Vista och OSX med hjälp av boot camp.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...