Jump to content
Annons

Feg Mix! Vill ha hjälp.


Bajenuffe1

Recommended Posts

Hej.

Här är en gammal punkare som försöker sig på att vara finstämd och det funkar väl till en viss gräns.. Problemet är att mixen känns minst sagt flat samt att det känns som jag skulle vilja ha på ett Piano..

Jag skulle vara otroligt glad om ni kunde hjälpa mig lyssna igenom låte och komma med producent och mixråd hur man kan få låten att kännas lite "hetare"

Sedan undrar jag om någon skulle kunna tänka sig att prova och lägga lite piano på den här låten?

Klicka här för låten Sunday angel

Tack på förhand!

/Uffe

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Låten var inte alls så pjokig!

Det som slår en direkt är att det hörs väldigt väl att det är en blandning av mänsklig och maskin feel i låten och det tycker jag ska bort.

Akustiska instrumenten spelas ju lite sloppy och det är inget fel med det och det känns autentiskt och inte konstlat men när det ligger en trummaskin över det så tappas känslan helt.

Gurorna låter lite väl linenade. Det skulle jag jobba bort eller spela om gurorna och micka dom istället.

I Versen låter det ibland som du läser av texten av ett papper. det märks t.ex när du lägger ett "yeah" i versen det låter inte som du menar det!

Engelskan är det lite si så där med på sina ställen men gillar din ton i rösten. Jag tror om du lär dig texten utantill och verkligen sjunger den så att du menar det så kommer det lyfta ännu mer.

I refrängen ligger det ett kantslag som verkligen är enerverande. Hela refräng beatet passar inte mig riktigt i smaken till låten. Ett trumkomp ala Jim Keltner skulle sitta fint.

Försök att jobba mer med trummorna och dess feel. En riktig trummis slår inte alltid lika hårt, så spela trummorna själv hela vägen på keyborden så du får olika Velocity på anslagen sen kan du kvantisera det om du vill även där finns det ju möjligheter att svänga till det i alla program.

Nu har jag dissat nog och måste tillägga att låten i grunden är riktigt bra (det framgår kanske inte med all diss :rolleyes: ) Du har även en skön "I don´t really care attetyd" i rösten. Det borde bara förtydligas på sina ställen.

Bra jobbat!

Hej.

Här är en gammal punkare som försöker sig på att vara finstämd och det funkar väl till en viss gräns.. Problemet är att mixen känns minst sagt flat samt att det känns som jag skulle vilja ha på ett Piano..

Jag skulle vara otroligt glad om ni kunde hjälpa mig lyssna igenom låte och komma med producent och mixråd hur man kan få låten att kännas lite "hetare"

Sedan undrar jag om någon skulle kunna tänka sig att prova och lägga lite piano på den här låten?

Klicka här för låten Sunday angel

Tack på förhand!

/Uffe

Link to comment
Dela på andra sajter

Nu sjunger jag inte själv , körar ibland och min engelska är superkass!

Det är bara på några ställen svengelskan kryper igenom inte alls mycket men till den musik du spelat känns det som det måste sitta!

Var? Sitter vid en annan dator nu så kan inte lyssna på den.

/Messerschmidt

Link to comment
Dela på andra sajter

Denna synpunkt brukar jag komma undan då jag spenderat en stor del av mitt liv som ung i Östra London... Måste fanimej lyssna igen själv...Att det låter Svengelska stör mig inte så mycket. Trodde det var fel i texten.

Tack för dina synpunkter... Skall lägga lite mickade ackisar för att få bort lite plast känsla.

/Uffe

Link to comment
Dela på andra sajter

Pianot i början ligger väldigt lågt tycker jag.

Tycker också att den akustiska gitarren framförallt i början ligger lite långt ut åt sidan. Känns som den vandrar fram och till baka. Jag lyssnar i lurar.

Solo gitarren kunde också ha varit lite med framträdande.

Link to comment
Dela på andra sajter

Tjing Daniel..

Pianot spelas bara i introt.. Meningen var att jag skulle kunna ragga tag i någon här som kan hantera Piano spelet.. Jag är en katastrof när det gäller tangenter i alla former.

Bra synpunkter på gitarrerna från er båda... De skall klart mickas hellre än linas alternativt kombineras och jag instämmer... det är den vida panoreringen som liksom utmärker fegheten i mixen. Man e ju lite rädd att den inte skall få den rymd som man vill. Även solot e indränkt i reverb då det är ganska slarvigt spelat. Det måste nog spelas om.

Jätte tack!

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...