Jump to content
Annons

Hur får man till snärten på virveln?


mgate

Recommended Posts

Hej!

Jag håller på att mixa en demo, men får inte riktigt till virveln, jag får inte någon snärt i den!

Jag vet inte riktigt hur jag ska göra?

Vad ska jag använda för effekter för att få till det?

Jag har gjort ett litet klipp med två låter som jag vill att min virvel ska låta som.

Bra Virvlar

Jag har laggt upp min virvel här också så ni kanske kan ge några tipps.

virvel omixad

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Jag brukar börja med att lägga på en kompressor som kanske får en ratio på ca. 6:1 sen så gäller det att ställa in attacktiden bra, för kort attacktid gör ju att virveln inte får någon attack, så där gäller det att testa lite tills man hittar det man gillar. Sen lät det som att virveln du la upp behövde mer botten tycker jag. Det allra lägsta skär man ju bort med högpassfilter, från 60hz eller nått sånt. Men du kanske borde höja virveln kring 100-200 typ. Vill du ha mer attack får du ju höja rätt högt upp också, det är ju bara att testa och se. Sen tycker jag inte man ska underskatta dist på virveln, jag har nästan alltid det, det ger den en mysig attack! Sen är det bara att slänga på lite reverb och du är i klass med Blindside-virveln 😑

Link to comment
Dela på andra sajter

Använd kraftfull kompressor

Ställ in hård kompression, typ 10:1

Ställ release-tiden på 100-150 ms

Ställ attacken på 50 ms

Då har du ett rejält smack. Sänk nu attacktiden (mindre värden) sakta - för att tajta upp smacket - och lyssna medan du gör det. När det är bra så är det bra.

Om virveln blir för basig eller för tunn av det här, använd då en tajt EQ för att hitta virvelns fundamentala ton. Brukar ligga ungefär runt 150-250 hz. Höj den stegvis och lyssna när det blir bra.

Redigerat av Opus99
Link to comment
Dela på andra sajter

DieHard (oregistrerad)
lägg på lite reverb på kanalen. Kan lyfta ljudet rejält bara det

Hur kan det bli snärtigt med reverb? 😉 Och jag som trodde man fick till med en kompressor.

Link to comment
Dela på andra sajter

DieHard (oregistrerad)
Använd kraftfull kompressor

Ställ in hård kompression, typ 10:1

Ställ release-tiden på 100-150 ms

Ställ attacken på 50 ms

Då har du ett rejält smack. Sänk nu attacktiden (mindre värden) sakta - för att tajta upp smacket - och lyssna medan du gör det. När det är bra så är det bra.

Om virveln blir för basig eller för tunn av det här, använd då en tajt EQ för att hitta virvelns fundamentala ton. Brukar ligga ungefär runt 150-250 hz. Höj den stegvis och lyssna när det blir bra.

10:1? Ja då är den limiter. Hur mycket som behövs beror på hur det är spelat. Brukar inte behövas så mycket som 10:1 för att få till snärten.

Link to comment
Dela på andra sajter

tajt EQ = brant Q-värde?

Nä, det är en EQ som liksom kniiiiper 😉

Skämt åsido, menade en EQ tar precisionmässigt järngrepp om ljudet, som inte är för transparent eller för övergripande.

Redigerat av Opus99
Link to comment
Dela på andra sajter

Analogfreak (oregistrerad)
Använd kraftfull kompressor

Ställ in hård kompression, typ 10:1

Ställ release-tiden på 100-150 ms

Ställ attacken på 50 ms

Då har du ett rejält smack. Sänk nu attacktiden (mindre värden) sakta - för att tajta upp smacket - och lyssna medan du gör det. När det är bra så är det bra.

Om virveln blir för basig eller för tunn av det här, använd då en tajt EQ för att hitta virvelns fundamentala ton. Brukar ligga ungefär runt 150-250 hz. Höj den stegvis och lyssna när det blir bra.

Sen så beror ju attacktiden lite på vilken kompressor man jobbar med. Har man en kompressor med otroligt snabb transientrespons får man ha lite längre attacktid för att inte trycka ihop transienterna eftersom det är efterklangen man vill trycka ner. 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

Kompressor gör hela djävla snärten. Vill du ha en klubba i ansiktet, skruva en kompressor med 4:0 ratio, -20 dB el. -25 dB i tresh, 60 ms attack och så kort release du kan utan att kompressorn börjar klippa. Sedan beror det också på hur stark signal du har ifrån utgångspunkt. Snärten finns emellan 1-2 khz vanligtvis, men tänk på försiktighet med att boosta dessa frekvenser då mixen oftast kräver en mjukare virvel än vad frekvensspktrat kräver av hela mixen. Ett gatat reverb med lagom release på kan kompensera ett för kort intervall mellan attack, och död signal.

Redigerat av addic59
Link to comment
Dela på andra sajter

drloop (oregistrerad)
Kompressor gör hela djävla snärten. Vill du ha en klubba i ansiktet, skruva en kompressor med 4:0 ratio, -20 dB el. -25 dB i tresh, 60 ms attack och så kort release du kan utan att kompressorn börjar klippa. Sedan beror det också på hur stark signal du har ifrån utgångspunkt. Snärten finns emellan 1-2 khz vanligtvis, men tänk på försiktighet med att boosta dessa frekvenser då mixen oftast kräver en mjukare virvel än vad frekvensspktrat kräver av hela mixen. Ett gatat reverb med lagom release på kan kompensera ett för kort intervall mellan attack, och död signal.

4:0 är det oändligt hårt x4 eller är det oändligt löst 4x?

😆

Link to comment
Dela på andra sajter

Kompressor gör hela djävla snärten. Vill du ha en klubba i ansiktet, skruva en kompressor med 4:0 ratio, -20 dB el. -25 dB i tresh, 60 ms attack och så kort release du kan utan att kompressorn börjar klippa. Sedan beror det också på hur stark signal du har ifrån utgångspunkt. Snärten finns emellan 1-2 khz vanligtvis, men tänk på försiktighet med att boosta dessa frekvenser då mixen oftast kräver en mjukare virvel än vad frekvensspktrat kräver av hela mixen. Ett gatat reverb med lagom release på kan kompensera ett för kort intervall mellan attack, och död signal.

4:0 är det oändligt hårt x4 eller är det oändligt löst 4x?

😆

Eller är det 0:4 man säger? ☺️

Förvirringen finns, och jag skyller på 7 st, 33 cl, andersson.

Men jag är för onykter att förstå om du är sarkastisk eller om du drar aen humorvända.

Link to comment
Dela på andra sajter

Analogfreak (oregistrerad)

Nu tänkte jag redogöra det här med ratiovärden.

Vi drar upp regeln med tex virvelkaggen så att peakarna ger utslag på -6dB utan kompressor. (Det här är ett exempel)

Om vi nu lägger en kompressor som insert på kanalen så måste treshold ligga under -6dB för att kompressorn ska jobba.

Om vi sätter treshold på -18dB så kommer peakarna att kliva över tröskeln med 12 dB vid ett ratiovärde på 1-1 dvs ingen komprimering.

Vid ett ratiovärde på 2-1 så kommer peakarna att kliva över med hälften (6dB) så nu ligger peakarna på -12 dB.

Vid ett ratio på 4-1 så hamnar peakarna på -15dB eftersom kompressorn bara släpper igenom en nivåökning på 1/4 av signalstyrkan som överstiger tröskeln.

😆

Redigerat av Analogfreak
Link to comment
Dela på andra sajter

drloop (oregistrerad)
Kompressor gör hela djävla snärten. Vill du ha en klubba i ansiktet, skruva en kompressor med 4:0 ratio, -20 dB el. -25 dB i tresh, 60 ms attack och så kort release du kan utan att kompressorn börjar klippa. Sedan beror det också på hur stark signal du har ifrån utgångspunkt. Snärten finns emellan 1-2 khz vanligtvis, men tänk på försiktighet med att boosta dessa frekvenser då mixen oftast kräver en mjukare virvel än vad frekvensspktrat kräver av hela mixen. Ett gatat reverb med lagom release på kan kompensera ett för kort intervall mellan attack, och död signal.

4:0 är det oändligt hårt x4 eller är det oändligt löst 4x?

😆

Eller är det 0:4 man säger? 😉

Förvirringen finns, och jag skyller på 7 st, 33 cl, andersson.

Men jag är för onykter att förstå om du är sarkastisk eller om du drar aen humorvända.

Jag är själv på örat och från Göteborg, vi är sällan sarkastiska, bara glada ☺️

Link to comment
Dela på andra sajter

I grunden är det vanlig matte: 4:1 innebär att om 4 decibel ovanför tröskelvärdet kommer in i kompressorn så kommer 1 db att komma ut.

4:0 är det oändligt hårt x4 eller är det oändligt löst 4x?

Matte där med: 4 enheter går in, noll kommer ut ☺️

Jag har för mig att Roger Nichols (suveräna) kompressor Dynamizer visar värdena tvärtom - 1:4, vilket är expansion istället.

Brukar inte behövas så mycket som 10:1 för att få till snärten.

Nä, du har rätt. Men du vet hur det är. Om man förklarar för någon annan, så kan man ge sig djävulen på att just den personen användet nån Eddie Meduza-kompressor, där 4:1 (som är vad jg brukar starta på) låter likadant som 1,2:1 eller nåt. Så jag tog det säkra före det osäkra. Och har man lite hjärna så borde man snart upptäcka att man kan sänka dramatiken i kompressionen genom att sänka förhållandet 😛

Sen så beror ju attacktiden lite på vilken kompressor man jobbar med. Har man en kompressor med otroligt snabb transientrespons får man ha lite längre attacktid för att inte trycka ihop transienterna eftersom det är efterklangen man vill trycka ner. 😆

Yep, jag har märkt att det är stor skillnad mellan kompressorer där med. Jag kallar skillnaden för analoga eller digitala kompressorer - i brist på akademisk benämning 😉

Waves Rcomp och Sonalksis, som är lite av en analogemuleringer, de har väldigt 'analog' respons på attacken. Alltså, man måste sätta upp attacken till ganska lång för att få fram samma mängd attack som genomsnittet mjukvarukompressorer. Sonnoxen och Dynamizern är tvärtom, de hugger som brickwall limiters - särklass de hårdaste jag använt.

Redigerat av Opus99
Link to comment
Dela på andra sajter

drloop (oregistrerad)
Nu tänkte jag redogöra det här med ratiovärden.

Vi drar upp regeln med tex virvelkaggen så att peakarna ger utslag på -6dB utan kompressor. (Det här är ett exempel)

Om vi nu lägger en kompressor som insert på kanalen så måste treshold ligga under -6dB för att kompressorn ska jobba.

Om vi sätter treshold på -18dB så kommer peakarna att kliva över tröskeln med 12 dB vid ett ratiovärde på 1-1 dvs ingen komprimering.

Vid ett ratiovärde på 2-1 så kommer peakarna att kliva över med hälften (6dB) så nu ligger peakarna på -12 dB.

Vid ett ratio på 4-1 så hamnar peakarna på -15dB eftersom kompressorn bara släpper igenom en nivåökning på 1/4 av signalstyrkan som överstiger tröskeln.

😆

Mycket bra förklarat.

Och har man då en djävulskt snabb kompressor kan man med hög ratio och lite experimenterande med attack och release få tex ett brus från en synt att låta som en elak virvelkagge. (Jaja överdriver väl lite när jag skriver djävulskt snabb, det är ändå fredag)

Link to comment
Dela på andra sajter

drloop (oregistrerad)

Jag gillar att resonera om kompressorer, inte nog med att alla många kompressorer reagerar olika, så tar det hyggligt mycket erfarenhet att behärska kompressorn.

EQ och kompresssion är bara så ball att använda, kan fullständigt förändra en ljudbild.

Link to comment
Dela på andra sajter

Analogfreak (oregistrerad)
Jag gillar att resonera om kompressorer, inte nog med att alla många kompressorer reagerar olika, så tar det hyggligt mycket erfarenhet att behärska kompressorn.

EQ och kompresssion är bara så ball att använda, kan fullständigt förändra en ljudbild.

Håller fullständigt med dig! Men en kompressor i orätta händer kan förstöra en hel produktion. Man bör vara försiktig. Jag tycker att vid korta attacktider så bör man använda låga ratiovärden. Fast det förekommer ju såklart situationer när man kanske vill ha korta attacktider och högre ratio... tex på overhead.

Link to comment
Dela på andra sajter

Elof (oregistrerad)

Parallellkompression är inte att underskatta. Jag brukar ha en attackbuss för att kunna krana fram extra smack. En parallellbuss med en kompressor, ett högpassfilter, en EQ och kanske en dist. Kompressorn ska vara ställd så den endast gör ett "plopp" när virveln slår an, dvs djävligt hög ratio och ganska kort attack.

Man kan även parallell-gejta. Då funkar det på samma sätt, bara att det är gejten som gör "klicket". Vissa gejtar (båda digitala och analoga) gör ett litet klickljud när man har allra kortaste attacktiden inställd. Så: kortast attack, väldigt kort release så nästan bara klicket hörs.

De här bussarna kan man högpassa och kanske krana på lite extra diskant om det ska tränga igenom rejält.

Det kan låta väldigt onaturligt om man överanvänder de här bussarna, särskilt om virveln från början är spelad mesigt, då kan det låta bättre och mer naturligt att trigga.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...