Jump to content
Annons

Focal Twin 6Be


ScandicProd

Recommended Posts

Som sagt frågan står ovan.

Jag har inte lyckats hitta Focal'erna någonstans att lyssna på, men från hifi-världen har jag hört flera olika andra modeller. Gillat ljudet, kanske inte dom billigaste men får man vad man betalar för när det kommer till proffssidan?

ADAM verkar vara väldigt poppis inne på forumet, vad skulle likvärdig modell tänkas heta?

/SP

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

På utsidan är ju Focal'erna otroligt mycket snyggare iaf 🙂 Men jag har läst väldigt mycket positivt om dem också, och jag är riktigt sugen på att skaffa ett par själv. Vad jag har förstått så finns de bara att lyssna på nere i Skåne, Malmö rättare sagt?! Men jag är inte helt 100!

Genelecs prylar har jag aldrig riktigt gillat, och vem vill ha ett par knubbiga gråa och tråkiga genelec? Nejdå nu ska jag inte vara så bitter, allt handlar ju om tycke och smak =)

Redigerat av Exil
Link to comment
Dela på andra sajter

  • 4 veckor senare...
Som sagt frågan står ovan.

Jag har inte lyckats hitta Focal'erna någonstans att lyssna på, men från hifi-världen har jag hört flera olika andra modeller. Gillat ljudet, kanske inte dom billigaste men får man vad man betalar för när det kommer till proffssidan?

ADAM verkar vara väldigt poppis inne på forumet, vad skulle likvärdig modell tänkas heta?

/SP

Tittar man på priset så är det förmodligen P33A man kan jämföra dem med. P33A har också två basar, där det ena elementet enbart hanterar allt under 150Hz.

Jag har inte haft tillfälle att testa några Focal på allvar. Jag har hört någon Focal-modell i en studio (är tyvärr inte säker på vilken modell det var, men det kan ha varit Solo6) och kände väl ingen direkt kärlek vid första öronkastet, så jag ska väl se om jag kan låna hem ett par vid något tillfälle och jämföra sida vid sida med mina ADAM...

Det är ju i princip omöjligt att säga något säkert om man inte jämför monitorer sida vid sida och switchar mellan dem.

EDIT: Glömde ju kommentera Genelec... 🙂

Jag testade 8040 och jämförde med P33A i en studio som håller på att försöka bestämma sig för vad de ska ha. Mitt gamla intryck av Genelecs 1k-serie (att de är bättre som lyssningshögtalare än som arbetsredskap i studion), stod sig tyvärr fortfarande, även om jag tror att 8k har bättrat sig lite grand där. Jag tyckte att 8040 var överdrivna i basen och att de saknade den fina detaljupplösningen i mellanregister och diskant som ADAM har tack vare sina banddiskanter. För mig var det ett solklart val, men lyssningen är ju ett väldigt avgörande val för en studio, så vi får se vad det blir där i slutänden... 😄

Redigerat av Claes
Link to comment
Dela på andra sajter

Jag tyckte att 8040 var överdrivna i basen och att de saknade den fina detaljupplösningen i mellanregister och diskant som ADAM har tack vare sina banddiskanter.

Genelecs 8k serie har som bekant basreflexen på baksidan. Min erfarenhet av högtalare med den konstruktionen är att de kräver mer när det gäller placering och kanske framförallt vad man har bakom högtalaren i form av akustikbehandling.

Jag har testat 8020 mot Adam A5 under en längre tid och måste säga att den upplösning Adam A5 erbjuder i det övre registret är mycket användbart och välkommet. Jag har dock inte suttit med dem i några längre pass så jag vet inte om den tydligare diskanten har en tröttande effekt.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag tyckte att 8040 var överdrivna i basen och att de saknade den fina detaljupplösningen i mellanregister och diskant som ADAM har tack vare sina banddiskanter.

Genelecs 8k serie har som bekant basreflexen på baksidan. Min erfarenhet av högtalare med den konstruktionen är att de kräver mer när det gäller placering och kanske framförallt vad man har bakom högtalaren i form av akustikbehandling.

Det kan ligga en del i det, men studion är ganska bra behandlad, så det borde inte ha fullt så stor inverkan. Längst ner i basen är ju alla högtalare i stort sett rundstrålande, men det är klart, att flåset från basreflexporten kan kanske förstärka det lite extra. Från början stod Genelec-monitorerna på sina originalstativ direkt på golvet - och då var det ärligt talat en så hemsk och odefinierad bas, att jag knappt trodde att det var sant. Ett par Primacoustic Recoil Stabilizers under stativen gjorde en mycket större skillnad än jag hade räknat med, så att det var betydligt vettigare ljud, men som sagt fortfarande inte så att det föll mig på läppen...

Jag har testat 8020 mot Adam A5 under en längre tid och måste säga att den upplösning Adam A5 erbjuder i det övre registret är mycket användbart och välkommet. Jag har dock inte suttit med dem i några längre pass så jag vet inte om den tydligare diskanten har en tröttande effekt.

Jag kör enbart med ADAM själv och har faktiskt aldrig upplevt någon tröttande effekt, utan det har gått utmärkt att sitta timme efter timme utan att bli matt i öronen.

A5:orna är riktigt imponerande för sin storlek - och så finns de både i standardutförande - och i svart eller vit pianolack, skitsnygga! 😄

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 veckor senare...

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...