Jump to content
Annons

Fender combo + distpedal = inget vettigt ljud?


Erik

Recommended Posts

Tja!

Är det helt omöjligt och få ett fett distljud ur en gammal fender 75 combo?

Hur jag än skruvar på ljudinställningarna så får jag bara ett vasst och tunt ljud.

Jag köpte en fulltone gt-500 för att skräma liv i min gammla combo, men icke....

Jag vet att en fender är en fender och en marshall är en marshall....

Men jag prövade pedalen i min marshall 6100, och den lät så jävla fett.

Någon som vet?

/Erik

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Dum fråga - det är möjligen inte så att du har den inbyggda disten påkopplad ?

Den är inte så kul & låter som du beskriver.

Kommer inte ihåg så bra hur min 75:a lät, men de flesta andra Fendrar brukar låta fränare om man skickar på dem en högre, men renare signal än en lägre rådistad, funkar även shitty good på äldre Marshalls typ 1987 & 1959 Super Lead.

Jag moddade min för mer bas & körde den parallellt med en Super Twin & en Super Lead - lite fusk-biamping för gitarr liksom, karaktären på ganska låg volym blev ungefär som att köra Super-leaden på full gas i bägge kanalerna.

Jag vill minnas att min var ganska schysst med en Fuzz face, det kan vara värt att prova med en annan pedal, recensionerna på Harmony-central är ju minst sagt blandade.

Egentligen tyckte jag 75:an passade bäst för jazziga, feta, rena ljud.

Hur låter förstärkaren ren ? - fett / spinkigt ?

Har 75:an blivit servad någon gång ?

Nya elektrolytkondensatorer skulle nog inte skada om den är helt original, nya slutrör & drivrör är heller inte fel.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...