Jump to content
Annons

Nybörjare söker tips för en studio - budget ca 4000 kr.


Fittraketerna

Recommended Posts

Jag går tredje året på gymnasiet, och nu är det så att jag har valt att göra en skiva som mitt projektarbete. Jag ska alltså köpa grejer så jag kan börja spela in gitarr, bas och sång i min lägenhet. Musiken jag sysslar med är åt hardcore/screamo-hållet, men jag skriver även många akustiska låtar. Vad bör jag köpa? Vad passar mig och min budget bäst?

Jag har kikat runt lite och hittat det här: Studiokit

Jag har tänkt spendera nånstans mellan 3500-4500 kr på detta, men jag lägger hellre ut nån tusenlapp till om det betyder att jag får ett avsevärt bättre ljud, än köper skit som jag inte kommer bli nöjd med.

Internet eller externt ljudkort spelar mig ingen roll, det är bara ljudet som jag bryr mig om.

Jag hade tänkt beställa inom någon vecka, så jag är väldigt tacksam för snabba svar.

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Med risk för att låta lite tjurig. Men det blir lättare för alla om du bara startar en tråd i ämnet.

Sedan finns det redan en enorm mängd information på forumet om detta. Testa att söka. Hittar du verkligen inte det du söker då så fråga på, och försök specificera dig lite mer angående dina behov och förutsättningar.

Jag förmodar att du redan har gitarr och bas? Annars ryker ju budgeten direkt.

Det absolut prisvärda du kan få just nu enligt mig skulle nog vara en Mackie Onyx Satellite och en Studio Projects B1. Det plus en kabel och stativ borde väl gå på runt 3000kr.

Då får du en bra grund för inspelning, två bra mic-preamps och en privärd stormembranare. Mackie-kortet kan dock bara spela in två kanaler åt gången. Det är oftast tillräckligt för de flesta hemstudios, men om du känner att du behöver fler så tycker jag Presonus Firebox är ett bra val, fast då åker du upp en dryg tusenlapp i pris.

Sedan har vi lyssning. Det ryms ju inga monitorer i din budget, så ett par lurar ligger väl till hands. Där tycker jag du ska gå och lyssna själv på vad du gillar. Jag tycker AKG K240 är ett säkert val i lågprisklassen, men det finns ju flera andra alternativ för den pengen.

Ska du spela in akustisk gitarr skulle jag rekommendera en eller två Line Audio CM3-mickar utöver det. Kostar en tusenlapp styck.

Ska du micka upp en gitarrstärkare så kan en Shure SM57 vara en bra utgångspunkt.

Så ja, jag skulle föreslå att du börjar med en Mackie Onyx Satellite, en Studio Projects B1, ett par hörlurar (ex AKG K240), en mic-kabel och ett mic-stativ. Då borde du hamna strax under 4000kr.

Sedan kan du ju komplettera med andra mikrofoner efter hand.

Link to comment
Dela på andra sajter

drloop (oregistrerad)

Alternativ till det ljudkort som Rainydays ger dig:

EMU 0202 USB kostar en tusing och har bra bundlade program.

http://www.thomann.de/se/emu_0202_usb.htm

För 1500 hos thomann kan man få ett Tascam Firone, en riktigt cool kontroller. Jag gillar joghjul därför är denna kontroller världsbäst 🙂

http://www.thomann.de/se/tascam_fireone.htm

Redigerat av drloop
Link to comment
Dela på andra sajter

Andra alternativ kan vara line6 UX1 eller UX2 beroende på om du vill använda en kondensator mick eller inte. Eftersom du vill spela in bas och elgitarr i en lägenhet.

Man kan göra jättebra inspelningar även med dynamiska mickar och har du inte akustikbehandlat inspelningsrummet kan det vara en bättre ide att ha en vanlig handhållen dynamisk mick.

Alternativ med dynamisk mick

Line6 UX1

Shure beta58

En mikrofonsladd

Hörlurar AKG 240

+ Valfri DAW ( hur du ska få in programet i budgeten tror jag bli svårt dock )

Alternativ med kondensatormick

Line6 UX2

SP B1

Mikrofonkabel

Hörlurar AKG 240

+ Valfri DAW ( ur du ska få in programet i budgeten tror jag bli svårt dock )

Link to comment
Dela på andra sajter

Med risk för att låta lite tjurig. Men det blir lättare för alla om du bara startar en tråd i ämnet.

Sedan finns det redan en enorm mängd information på forumet om detta. Testa att söka. Hittar du verkligen inte det du söker då så fråga på, och försök specificera dig lite mer angående dina behov och förutsättningar.

Jag förmodar att du redan har gitarr och bas? Annars ryker ju budgeten direkt.

Det absolut prisvärda du kan få just nu enligt mig skulle nog vara en Mackie Onyx Satellite och en Studio Projects B1. Det plus en kabel och stativ borde väl gå på runt 3000kr.

Då får du en bra grund för inspelning, två bra mic-preamps och en privärd stormembranare. Mackie-kortet kan dock bara spela in två kanaler åt gången. Det är oftast tillräckligt för de flesta hemstudios, men om du känner att du behöver fler så tycker jag Presonus Firebox är ett bra val, fast då åker du upp en dryg tusenlapp i pris.

Sedan har vi lyssning. Det ryms ju inga monitorer i din budget, så ett par lurar ligger väl till hands. Där tycker jag du ska gå och lyssna själv på vad du gillar. Jag tycker AKG K240 är ett säkert val i lågprisklassen, men det finns ju flera andra alternativ för den pengen.

Ska du spela in akustisk gitarr skulle jag rekommendera en eller två Line Audio CM3-mickar utöver det. Kostar en tusenlapp styck.

Ska du micka upp en gitarrstärkare så kan en Shure SM57 vara en bra utgångspunkt.

Så ja, jag skulle föreslå att du börjar med en Mackie Onyx Satellite, en Studio Projects B1, ett par hörlurar (ex AKG K240), en mic-kabel och ett mic-stativ. Då borde du hamna strax under 4000kr.

Sedan kan du ju komplettera med andra mikrofoner efter hand.

Jag ber om ursäkt för att jag råkade lägga tråden på två ställen, det var första gången så det ska inte hända igen.

Dina tips låter mycket bra. Tror jag kör på det du säger. Det verkar som att du har bra koll.

Tackar!

Link to comment
Dela på andra sajter

Andra alternativ kan vara line6 UX1 eller UX2 beroende på om du vill använda en kondensator mick eller inte. Eftersom du vill spela in bas och elgitarr i en lägenhet.

Man kan göra jättebra inspelningar även med dynamiska mickar och har du inte akustikbehandlat inspelningsrummet kan det vara en bättre ide att ha en vanlig handhållen dynamisk mick.

Alternativ med dynamisk mick

Line6 UX1

Shure beta58

En mikrofonsladd

Hörlurar AKG 240

+ Valfri DAW ( hur du ska få in programet i budgeten tror jag bli svårt dock )

Alternativ med kondensatormick

Line6 UX2

SP B1

Mikrofonkabel

Hörlurar AKG 240

+ Valfri DAW ( ur du ska få in programet i budgeten tror jag bli svårt dock )

Nu är det ju så att jag inte har så stor koll på vad skillnaden mellan en dynamisk mick och en kondensatormick är. Men jag tror jag har hittat vad jag ska köpa. Det känns som att jag fått så många bra tips så jag vet inte om jag blivit klokare av det egentligen, men antagligen så blir jag nöjd. Jag är trots allt inte världsbäst.

Tack för hjälpen / thomas

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...