Gäst Postat 25 augusti 2008 Postat 25 augusti 2008 Hej, jag går nu sista året på gymnasiet men vill läsa vidare till MUSIK- OCH LJUDSÄTTNINGSINGENJÖR på karlstad universitet (elller någon annan stans), jag hade även tänkt läsa ett 3;år iså där man läser extra studioteknik. Men det jag undrar då är fall det finns jobb, eller är det svårt att få jobb/starta eget. Tänker då det mesta inom studio samt live gig osv. MVH Filip.
basshole Postat 25 augusti 2008 Postat 25 augusti 2008 För att få starta-eget-bidrag när du vill dra igång din egen verksamhet kan det säkert hjälpa att ha en sådan utbildning med i ditt CV. Givetvis kommer själva utbildningen också vara till nytta men den bistra verkligheten, såvitt jag vet, är att jobb kräver kontakter. Förr i tiden, när stora studios skrattade hela vägen till banken, fungerade faktiskt kaffekokarspringsjas-systemet. Alltså studion hade råd att anställa en påstridig, ambitiös ungtupp som kaffekokare bara för att ge honom/henne chansen ett par år senare när tape op nr 3 var för bakis. Idag är det tyvärr inte så. Studiorna, speciellt de stora med stora hyror, har fullt sjå med att hitta på nya koncept och format för att få kalendern bokad. Det sista de har råd med är en nyutexaminerad tekniker som ska ha lön för "att få erfarenhet". Mitt tips: Bli skitbra, starta eget.
Gäst Postat 26 augusti 2008 Postat 26 augusti 2008 För att få starta-eget-bidrag när du vill dra igång din egen verksamhet kan det säkert hjälpa att ha en sådan utbildning med i ditt CV. Givetvis kommer själva utbildningen också vara till nytta men den bistra verkligheten, såvitt jag vet, är att jobb kräver kontakter. Förr i tiden, när stora studios skrattade hela vägen till banken, fungerade faktiskt kaffekokarspringsjas-systemet. Alltså studion hade råd att anställa en påstridig, ambitiös ungtupp som kaffekokare bara för att ge honom/henne chansen ett par år senare när tape op nr 3 var för bakis. Idag är det tyvärr inte så. Studiorna, speciellt de stora med stora hyror, har fullt sjå med att hitta på nya koncept och format för att få kalendern bokad. Det sista de har råd med är en nyutexaminerad tekniker som ska ha lön för "att få erfarenhet". Mitt tips: Bli skitbra, starta eget. A det är fan sant det. Jag har varit inne på det en hel del förut med men när man väl tänker, så blir man riktigt jävla bra på det och har bra grejor så kan man ju starta eget. Men som sakt vad, att ta den examen är nog bra hur som helst, och väldigt lärorikt, sedan studera vidare studioteknik så man blir riktigt grym,i nte bara sitta hemma.
joachime Postat 26 augusti 2008 Postat 26 augusti 2008 (redigerat) A det är fan sant det. Jag har varit inne på det en hel del förut med men när man väl tänker, så blir man riktigt jävla bra på det och har bra grejor så kan man ju starta eget. Men som sakt vad, att ta den examen är nog bra hur som helst, och väldigt lärorikt, sedan studera vidare studioteknik så man blir riktigt grym,i nte bara sitta hemma. Jag vill vända på det och säga att riktigt grym blir man inte förrän man fått rutin på att spela in musik i en skarp situation. Plugget i alll ära, men se till att så snart som möjligt komma igång med praktiken. Erbjud dina tjänster till folk i din omgivning. Se till att göra ett bra jobb så ska du se att erbjudanden trillar in. Förvänta dig inte att göra några större pengar till en början. Se istället de här jobben som en möjlighet att bygga en "portfolio" och förhoppningsvis få lite cred. Edit: skrivfel Redigerat 26 augusti 2008 av joachime
Gäst Postat 26 augusti 2008 Postat 26 augusti 2008 Jo men det har jag förstod jag med, det är inte ofta man kan tjäna några större summor eller något alls i början. Men man måste börja någon stans och har man rätt inställning och ger allt så ska det gå 🙂. Men som du sa att man får ju börja redan nu att försöka med att komma ut och erbjuda sin tjänst osv. Btw.... är det någon som vet några andra bra studio forum man kan hänga på förutom denna.
Recommended Posts
Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera
Du behöver vara medlem för att delta i communityn
Bli medlem (kostnadsfritt)
Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!
Bli medlem nu (kostnadsfritt)Logga in
Har du redan en inloggning?
Logga in nuLogga in här.