Jump to content
Annons

Kan man göra så här..?


kenjoswe

Recommended Posts

Hej alla,

Nu har jag fått en jättebra idé (tror jag)!

Idag tänkte jag köpa en Crate Powerblock som skulle passa mig.

Glider in på JAM och ber att få köpa för 1995:-.

- "Finns inte, det är slutsålt. Nytt pris är 3195"

Det är bara JAM som säljer sådana.

Jag har en VOX - Tonelab som jag skulle vilja koppla till min 4X12:a.

Så det jag behöver är ett slutsteg.

Kan man inte ta ett bilstereoslutsteg med en 12-volts adapter?

Ett sådant slutseg kostar typ 600-1000 spänn med oändligt antal watt.

Skulle detta funka?

Kent J.

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Ett problem är att för att driva bilslutsteget med hög effekt så behöver du ett nätaggregat på 12 volt (eller kanske rättare sagt 13,8) som lämnar minst 20 A ström för att driva slutsteget. Och då kostar det minst lika mycket som slutsteget, för det mesta mer, (över 2000 om du ska ha ett med någorlunda kvalitet). Så den ekonomiska förtjänsten blir inte så påtaglig...

Redigerat av Violiner
Link to comment
Dela på andra sajter

Ett problem är att för att driva bilslutsteget med hög effekt så behöver du ett nätaggregat på 12 volt (eller kanske rättare sagt 13,8) som lämnar minst 20 A ström för att driva slutsteget. Och då kostar det minst lika mycket som slutsteget, för det mesta mer, (över 2000 om du ska ha ett med någorlunda kvalitet). Så den ekonomiska förtjänsten blir inte så påtaglig...

OK!

Jag har ett aggregat på 4-ampere.

Vad räcker det till - 50 watts strömförbrukning?

En annan variant är att köpa:

http://www.thomann.de/se/harley_benton_ga15.htm

Helrörsförstärkare 15 w, 1500 spänn!

Kent J.

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej alla,

Nu har jag fått en jättebra idé (tror jag)!

Idag tänkte jag köpa en Crate Powerblock som skulle passa mig.

Glider in på JAM och ber att få köpa för 1995:-.

- "Finns inte, det är slutsålt. Nytt pris är 3195"

Det är bara JAM som säljer sådana.

Jag har en VOX - Tonelab som jag skulle vilja koppla till min 4X12:a.

Så det jag behöver är ett slutsteg.

Kan man inte ta ett bilstereoslutsteg med en 12-volts adapter?

Ett sådant slutseg kostar typ 600-1000 spänn med oändligt antal watt.

Skulle detta funka?

Kent J.

Om jag inte missminner mig så har Crate Powerblock slutat tillverkas (rätta mig om jag har fel). Kanske därav det skyhöga priset. Naturligtvis köper man inget i Sverige nuförtiden utan titta istället på nätsidorna Ebay mm.

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej alla,

Nu har jag fått en jättebra idé (tror jag)!

Idag tänkte jag köpa en Crate Powerblock som skulle passa mig.

Glider in på JAM och ber att få köpa för 1995:-.

- "Finns inte, det är slutsålt. Nytt pris är 3195"

Det är bara JAM som säljer sådana.

Jag har en VOX - Tonelab som jag skulle vilja koppla till min 4X12:a.

Så det jag behöver är ett slutsteg.

Kan man inte ta ett bilstereoslutsteg med en 12-volts adapter?

Ett sådant slutseg kostar typ 600-1000 spänn med oändligt antal watt.

Skulle detta funka?

Kent J.

Om jag inte missminner mig så har Crate Powerblock slutat tillverkas (rätta mig om jag har fel). Kanske därav det skyhöga priset. Naturligtvis köper man inget i Sverige nuförtiden utan titta istället på nätsidorna Ebay mm.

Ja, men man vill vara säker på att det kommer att funka med 230 volt.

Kent J.

Link to comment
Dela på andra sajter

Få se nu.. Du har en VOX-tonelab som i sig har både förstärkarsimulering samt kabinetsimulering.. Vad är det som Crate har som ingen annan ren amp har? Vad är det du är ute efter?

EDIT: Det här slutsteget kan vräka ur sig 600W i mono (bryggat) läge 😉http://www.ljudia.se/cgi-bin/se/online/lju...20&cart_id=

Redigerat av hegobald
Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har ett aggregat på 4-ampere.

Vad räcker det till - 50 watts strömförbrukning?

Kent J.

50 watts total total förbrukad effekt ja, men det betyder inte att du kan driva ett slutsteg med 50 watt uteffekt. Dels kan du inte räkna med att få ut precis allt ur nätaggregatet (i alla fall inte med hyfsat resultat) dessutom får du räkna bort effekt till drivsteget i förstärkaren och dessutom räkna med att slutsteget inte alls har 100 procent verkningsgrad. Så en förstärkare med 50 watts uteffekt (som exempel) går inte att driva med det aggregatet (och nu pratar vi bara en kanal). Ännu mindre ett bilslutsteg med hög effekt.

Link to comment
Dela på andra sajter

Få se nu.. Du har en VOX-tonelab som i sig har både förstärkarsimulering samt kabinetsimulering.. Vad är det som Crate har som ingen annan ren amp har? Vad är det du är ute efter?

EDIT: Det här slutsteget kan vräka ur sig 600W i mono (bryggat) läge :rolleyes:http://www.ljudia.se/cgi-bin/se/online/lju...20&cart_id=

Ja, jag är ute efter ett slutsteg.

2195:- verkar vara ett bra pris.

Har du testat Zachry XP-600 med gitarr?

Kent J.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har testat den som PA-förstärkare som inkluderar uppmickad gitarrstärkare.. Och där funkar den bra.. Klart att det finns bättre stärkare men för det priset? Den låter rent och fint och inge brum i alla fall. Färgar inte på nåt sätt som jag märkt i alla fall.. Skulle man råka vrida på för mycket så distar den inte illa heller.

Betänk bara att den har line-ingång (0,775 V / 600 Ohm) ingen instrumentingång.. Men din Tonelab har väl line-utgång va?

Få se nu.. Du har en VOX-tonelab som i sig har både förstärkarsimulering samt kabinetsimulering.. Vad är det som Crate har som ingen annan ren amp har? Vad är det du är ute efter?

EDIT: Det här slutsteget kan vräka ur sig 600W i mono (bryggat) läge 😄http://www.ljudia.se/cgi-bin/se/online/lju...20&cart_id=

Ja, jag är ute efter ett slutsteg.

2195:- verkar vara ett bra pris.

Har du testat Zachry XP-600 med gitarr?

Kent J.

Redigerat av hegobald
Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har testat den som PA-förstärkare som inkluderar uppmickad gitarrstärkare.. Och där funkar den bra.. Klart att det finns bättre stärkare men för det priset? Den låter rent och fint och inge brum i alla fall. Färgar inte på nåt sätt som jag märkt i alla fall.. Skulle man råka vrida på för mycket så distar den inte illa heller.

Betänk bara att den har line-ingång (0,775 V / 600 Ohm) ingen instrumentingång.. Men din Tonelab har väl line-utgång va?

Ja, den har lineutgång i stereo.

Fasen det låter intressant!

Kent J.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...