Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Haj!

Satt som bäst dubbade metalgitarrer, när jag fick för mig att testlyssna i mono. Jag hade panorerat ut de två dubbarna 75% åt vardera hållen och de lät hur bra som helst (iaf soundmässigt). Men i monolyssning blev det tunnt och luktade fasproblem. Testade att invertera den ena filen, tesade att nudga den lite fram och bak men inget verkade göra någon skillnad!

Min setup ser ut som följande:

Gitarr->preamp POD utan högtalarsimulering->in i mixerbordet->vidare in i datorn. Väl där lade jag på impulsresponser av uppmickade högtalarlådor, en för varje dubb. Gjorde två dubbar med samma inställing på båda, testade att använda en annan impuls på den ena, testade att ändra preamp... allt gav samma resultat.

Tyckte iofs att det lät värre när jag satt och spelade in det, men något skumt är där!

Eller är det bara inbillning och petighet från min sida?

Lyssna här:

Är det fasproblem? Är det något annat problem?

ÄR det ett problem?

/bastin

Annons
Postat

Faserna är som dom ska. Du upplever en mindre Chorus effekt som uppstår när dubbarna körs i mono.

Gör ett extra par dubbningar och skjut ut dem i varsin högtalare (ca 40% denna gång) för att fästa ihop samtliga dubbar.

Här kommer det också ske en antydan till choruseffekt, med i mindre skala och som däremot skapar en tjockare och kompaktare ljudbild som är gynsam.

Faserna är som sagt, precis som de ska vara.

Postat
  addic59 sa:
Faserna är som dom ska. Du upplever en mindre Chorus effekt som uppstår när dubbarna körs i mono.

Gör ett extra par dubbningar och skjut ut dem i varsin högtalare (ca 40% denna gång) för att fästa ihop samtliga dubbar.

Här kommer det också ske en antydan till choruseffekt, med i mindre skala och som däremot skapar en tjockare och kompaktare ljudbild som är gynsam.

Faserna är som sagt, precis som de ska vara.

Ok, då kanske det med andra ord kommer döljas av basen senare, om man mixar det bra? Lyssnade igenom lite mer metal i mono och där hörde jag samma fenomen mer eller mindre på olika produktioner. Fast man kan ju undra varför det hörs mer eller mindre?

joachime sa:
Vad händer om du lyssnar på en gitarr och pannar den från sidan till mitten. Förändras ljudet på den också?

Nix, varken i stereo eller mono.

Postat (redigerat)
  baztin sa:
  joachime sa:
Vad händer om du lyssnar på en gitarr och pannar den från sidan till mitten. Förändras ljudet på den också?

Nix, varken i stereo eller mono.

Ett annat test. Ta ett gitarrspår och kopiera det så du får två identiska spår. Panna det ena fullt vänster och det andra fullt höger. Lyssna på resultatet. Fasvänd nu det ena av spåren. Vad hör du för skillnad?

Redigerat av joachime
drloop (oregistrerad)
Postat

Hrm, har du rätt fas på dina högtalare.

Kanske felkopplade monitorer?

Postat

Ska testa de grejorna med när jag kommer hem.

Monitorerna är inte felkopplade, eftersom de sitter på huvudet ☺️, plus att det hörs mest i mina egna inspelningar och inte i andra låtar.

Men är det någon som kan förklara varför det inte hörs så mycket i "professionella" produktioner om man lyssnar i mono?

Det fanns en antydan i några My dying bride-låtar, men annars verkar folk ha kommit runt det ganska väl...

Postat
  baztin sa:
Ska testa de grejorna med när jag kommer hem.

Monitorerna är inte felkopplade, eftersom de sitter på huvudet ☺️, plus att det hörs mest i mina egna inspelningar och inte i andra låtar.

Men är det någon som kan förklara varför det inte hörs så mycket i "professionella" produktioner om man lyssnar i mono?

Det fanns en antydan i några My dying bride-låtar, men annars verkar folk ha kommit runt det ganska väl...

Jag tror inte det är knepigare än att du lirar in med ett och samma gitarrljud i båda kanalerna. Gör såhär.

Spela in med ett särskild gitarrljud som du placerar i vänster, och med ett lite annorlunda (behöver ine vara radikalt) som du placerar i höger.

Sedan finns en anna sak du kan göra som mothäver Chorus fenomenet (som jag tror det handlar om). Efter dina 2 dubbar, spela in en tredje gitarr, där du spelar t.ex. ters + kvint, istället för det traditionella powerackordet (grundton + kvint). Placera denna i mitten av mixen, och laborera i volym. Prova nu efter dessa 2 tipsen att lyssna i mono igen. Om fenomenet kvarstår, säg till.

Postat
  joachime sa:
Då gissar jag att det har med impulserna att göra. Testa andra impulser, helst i mono.

Precis vad jag använder, monoimpulser. Inte så vanligt att man spelar in gitarrförstärkare i stereo väl?

Dessutom uppstår fenomenet, tyckte jag, även vid inspelning med poden hela vägen.

addic59 sa:
Jag tror inte det är knepigare än att du lirar in med ett och samma gitarrljud i båda kanalerna. Gör såhär.

Spela in med ett särskild gitarrljud som du placerar i vänster, och med ett lite annorlunda (behöver ine vara radikalt) som du placerar i höger.

Sedan finns en anna sak du kan göra som mothäver Chorus fenomenet (som jag tror det handlar om). Efter dina 2 dubbar, spela in en tredje gitarr, där du spelar t.ex. ters + kvint, istället för det traditionella powerackordet (grundton + kvint). Placera denna i mitten av mixen, och laborera i volym. Prova nu efter dessa 2 tipsen att lyssna i mono igen. Om fenomenet kvarstår, säg till.

Tyckte banne mig att jag även testade att köra två olika preamps i dubbarna, men som jag minns det så gjorde detta endast skillnad i soundet och inte mycket åt själva "fenomenet". Men det blev ju lite sent på natten, så jag kan ha varit lite "tonblind".

F.ö. tycker jag inte att det låter så hemskt nu längre, men lite stör jag mig allt fortfarande.

Musikteori är inte min starka sida, har hört termer som kvint och ters, men vet inte mycket om vad det betyder egentligen.

Har en bakgrund som violinist enligt Suzukimetoden, där man lär sig spela på gehör innan not- och musikteori 🙂.

Så det du ville ha sagt gick inte hela vägen hem hos mig! Förklara gärna med något mer jordnära termer!

• 4 veckor senare...
Postat

Alltså, det är inte alls knepigt... det är helt naturligt. Du lyssnar aldrig på metal i mono, dubbar du med samma ljud så får dom var sin härliga högtalare att arbeta med, panna ut dom max hög vänster istället... sluta med det där 75%, 80% osv... varför det? Det blir bara smalare och du får fasproblem. Kolla inte all skit i mono, det är bara bögigt... bara för att någon har sagt att kolla mono är viktigt eller? :rolleyes:

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.