Jump to content
Annons

EMU 0404 USB + Cubase dödar ljudet!


Rehn

Recommended Posts

Är inte så bra på teknik överhuvudtaget men införskaffade ändå precis en ny dator + EMU's 0404 USB-ljudkort efter rekommendation från butiken.

Kommer hem, installerar allt och var jättenöjd, det var bara att installera och köra och ljudet var kristallklart. Sedan installerade jag Sibelius 5.2 och Cubase SX3 och nu började bekymren...

Så fort jag startar Cubase så "dödar" den ljud från alla andra program, kan inte ens starta låtar i iTunes eller Winamp och får bara felmeddelande i Sibelius. Tydligen ska detta ha något med ASIO-drivern att göra, har dock klickat för "release ASIO driver when in background" i Cubase. Det konstiga är att detta kvarstår även efter att jag stängt Cubase, inga andra program kan använda ljudkortet! Om jag startar om Cubase så fungerar det helt utmärkt igen men vill jag använda något annat program så måste jag starta om datorn igen.

Läste om att kortet inte klarar av ASIO och WDM samtidigt, är detta fallet nu? Och hur är det möjligt att ett nytt ljudkort kan ha så dåliga features?

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Sitter på samma. Dock är det inte alls särskilt jobbigt att kringgå (bortsett från att göra sådana saker samtidigt). Du behöver ju inte starta om datorn, utan kan bara starta om ljudkortet med ett knapptryck.

Dock skulle jag också vilja veta hur man kan lösa det här, även fast jag inte tycker det är särskilt irriterande.

Link to comment
Dela på andra sajter

Sitter på samma. Dock är det inte alls särskilt jobbigt att kringgå (bortsett från att göra sådana saker samtidigt). Du behöver ju inte starta om datorn, utan kan bara starta om ljudkortet med ett knapptryck.

Dock skulle jag också vilja veta hur man kan lösa det här, även fast jag inte tycker det är särskilt irriterande.

Jag har startat om det, det är fortfarande likadant. Har provat att använda Kontakt med Sibelius nu, som till en början fungerade men sedan bara låste sig. Är väldigt nere i skorna för tillfället, kan jag meddela...

Jag håller alltid på med flera saker samtidigt och behöver kunna växla snabbt mellan musikprogrammet och något annat program, detta känns ju som stenålder!

Link to comment
Dela på andra sajter

Låter ju inte alls kul.. och jag som har tänkt skaffa det ljudkortet.. 😑 Kör du med XP eller Vista?

Kör XP! Det konstiga är att efter att jag nu slitit mitt hår hela eftermiddagen så börjar ljudkortet liksom ge med sig av sig själv... Först så märkte jag att efter ett par minuter efter att jag stängt Cubase så började iTunes kunna ge ifrån sig ljud igen! Det är mystiskt, precis som att Cubase också krånglade som bara den i början och hittade inga plugins, men ju fler gånger jag startat om det desto bättre har det funkat!

Vad gäller ljudkvaliteten har jag däremot inga klagomål, ljudet är kristallklart! Hm, det är också konstigt nu när jag tänker på det, när jag först installerade SX3 så orsakade det knaster och knäppningar i ljudet men nu gör det inte det längre!

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 5 månader senare...

Hur löste du det där med knastret å knäppningar? Har samma problem!!! =(

Låter ju inte alls kul.. och jag som har tänkt skaffa det ljudkortet.. 😮 Kör du med XP eller Vista?

Kör XP! Det konstiga är att efter att jag nu slitit mitt hår hela eftermiddagen så börjar ljudkortet liksom ge med sig av sig själv... Först så märkte jag att efter ett par minuter efter att jag stängt Cubase så började iTunes kunna ge ifrån sig ljud igen! Det är mystiskt, precis som att Cubase också krånglade som bara den i början och hittade inga plugins, men ju fler gånger jag startat om det desto bättre har det funkat!

Vad gäller ljudkvaliteten har jag däremot inga klagomål, ljudet är kristallklart! Hm, det är också konstigt nu när jag tänker på det, när jag först installerade SX3 så orsakade det knaster och knäppningar i ljudet men nu gör det inte det längre!

Link to comment
Dela på andra sajter

Låter ju inte alls kul.. och jag som har tänkt skaffa det ljudkortet.. 😉 Kör du med XP eller Vista?

Nu har jag skaffat kortet och upplever samma sak. Har läst i efterhand att detta är specifikt för just detta kortet. (Minns inte var jag läste det dock) Inte för att jag måste lyssna på annat under tiden jag har uppe Cubase men ibland så funkar inte ljudet i andra program även efter jag stängt Cubase. Får då starta om ljudkortet. Inga stora problem egentligen men dock störande.

Bra kort annars! 🙁 Inte något brus alls och lätthanterligt.

Mvh

Memphis

Redigerat av Memphis
Link to comment
Dela på andra sajter

Hur löste du det där med knastret å knäppningar? Har samma problem!!! =(

Två spakar under ljudkortet. Testa att flytta dem ett steg.

Hehe, var samma sak för mig oxå först.

Redigerat av Memphis
Link to comment
Dela på andra sajter

Hur löste du det där med knastret å knäppningar? Har samma problem!!! =(

Två spakar under ljudkortet. Testa att flytta dem ett steg.

Okej, hur är dom ställda för er? Jag har inte så mkt brus just nu (drog ner latency till 16 ms, vet inte ens om d är mkt eller lite). Iaf, mina "spakar" under ljudkortet är dragna åt hållet mot LINE A... =) Vet inte ens va d där är för spakar men nåt vettigt gör dom säkert.. =)

Link to comment
Dela på andra sajter

Hur löste du det där med knastret å knäppningar? Har samma problem!!! =(

Två spakar under ljudkortet. Testa att flytta dem ett steg.

Okej, hur är dom ställda för er? Jag har inte så mkt brus just nu (drog ner latency till 16 ms, vet inte ens om d är mkt eller lite). Iaf, mina "spakar" under ljudkortet är dragna åt hållet mot LINE A... =) Vet inte ens va d där är för spakar men nåt vettigt gör dom säkert.. =)

Mina är åt andra hållet. Prova det vettja. Har inte heller någon aning om vad de gör 😆

Link to comment
Dela på andra sajter

Sätt i en mic/gura eller nåt annat och gör klart för att spela in i Cubase tex. Starta medhörningen så att du hör dig själv i micken eller så och ändra sedan inställning på switcharna under om det brusar och se om det blir någon skillnad. Det är groundloop-switchar ifall man får brus eller konstigheter från elnätet tror jag, om man ändrar dem så kan man släcka ut det.

Jag har samma kort själv o körde med Vista och det...och jag kan säga att jag med var ganska så frustrerad när man använde det i Cubase men efter ett tag så kändes det som att det funkade bättre precis som du beskriver.

har nu en Macbook Pro istället och kan inte säga att det är några problem alls längre så det är väl Windows egen ljud-drivis som är lite kass...iallafall tillsammans med ASIO-drivaren till kortet...de känns inte direkt sams.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 1 år senare...

Gammal tråd jag vet. Men nu fann jag något på deras hemsida:

"Simultaneous WDM/ASIO/AC-3 Playback

The 0404 USB only supports playing back 1 stream format at a time. Each of the 3 mentioned stream types has a priority associated with it. If a higher priority stream type is opened while a lower priority stream is already playing, the lower priority stream will stop playing. The stream priorities, from highest to lowest, are AC-3, ASIO, WDM. This also prevents recording from an ASIO or WDM application into another program.

Detta måste väl vara orsaken till att ljudet ofta dör när man byter mellan olika ljudapplikationer som tex. Windows Meadia Plyer, Spotify Youtube, Cubase, Reason, så man måste starta om ljudkortet??

Tycker därför att det är konstigt att folket på deras support inte hade någon aning om vad "felet" kunde vara. 😲

Tycker också det är konstigt att inte fler med detta ljudkort verkar ha detta problemet?

Edit. Annars ett väldigt bra ljudkort.

/M

Redigerat av Memphis
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...