Jump to content
Annons

Varför finns det inga minneskort


debatt

Recommended Posts

Jag har tänkt köpa en kompakt digitalkamera med videoinspelningsmöjlighet. Jag har fastnat för en Canon IXUS 960 IS.

När det gäller hur mycket minne som går åt vid högupplöst video för den så rör det sig om hela 26 resp 34 MB per sekund.

När jag sedan tittar på vilka minneskort som klarar detta, så har jag inte hittat ett enda sådant kort!! Dvs. som kan skriva så många MB per sekund.

Finns det inte några SD/SDHC/andra kort till den kameran, som klarar att skriva så snabbt (transfer rate)? Verkar konstigt. De kort jag hittat klarar 10, 15 och i vissa fall 20 MB per sekund.

Går man däremot ned ett snäpp beträffande bildkvalitet så finns det hur många kort som helst att välja bland.

Men det hade jag inte tänkt göra.

Vet ni några bra minneskort, på minst 16 GB och som klarar att skriva 35 MB per sekund (transfer rate)?

Såg nu att Panasonic (liksom Toshiba och SanDisk) gjort maffiga dyra minneskort på 32 GB. De ska kunna användas till alla professionella sammanhang står det, med transfer rate på 20 MB...

Men.

:rolleyes:

//debatt

Redigerat av debatt
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Det är väl inte så konstigt? Det är ju ingen större efterfrågan på det. De som vill filma med hög kvalité köper en DV-kamera. Folk har i regel inga jättehöga krav på filmfunktionen i en kompaktkamera. Jag menar de är ju ganska besvärliga att filma med utan stativ hursomhelst.

Link to comment
Dela på andra sajter

Om man går ut med en kamera som kräver så många MB per sekund borde det finnas kort för det.

Om man går ut med en bil som kan göra 300km/h så borde det ju finnas allmäna vägar för det 😑

Det är klart att de tänjer gränserna så mycket det går. Det ser bättre ut på pappret om inte annat.

Link to comment
Dela på andra sajter

När det gäller hur mycket minne som går åt vid högupplöst video för den så rör det sig om hela 26 resp 34 MB per sekund.

Komprimerar den inte alls? Den rate du angett är om bilden lagras helt okomprimerad. Det hade ju varit praktiskt om den använt DV eller MPEG4-komprimering, då pratar vi helt andra hastigheter.

Link to comment
Dela på andra sajter

Nej, enligt den uppgift jag fått så ska den kräva nästan 35 MB pers sekund för video i 1024 x 768 upplösning, med mono-ljud. Antar att det är okomprimerat.

Att den skulle ha DV eller MPEG-4-komprimering tror jag inte.

😏

//debatt

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...