Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat (redigerat)

Tjenare...

Jag beställde ett midikeyboard för ett ganska så bra tag sen och fick den först idag. Jag har kopplat in den och ändrat inställningarna så den funkar i FL. Men det jag inte förstår är att när jag trycker på tex en tangent på keyboarden blir det alltid tangenterna längst ner i piano rollen. Det jag undrar är om man kan ändra så att den spelar ljusare dvs högre upp. För just nu låter de förjävligt och ibland piper det.

Edit: Jag märkte nu att när jag spelar på en vit tangent på midi keyboarden så spelar den på svarta, och tvärtom. Och jag undrar också om det finns någon touch response i FL eller om det bara är på keyboarden. Sorry om det har varit uppe tidigare, men jag hittade inte.

Tack på förhand

Redigerat av twiztah
Annons
Postat
Tjenare...

Jag beställde ett midikeyboard för ett ganska så bra tag sen och fick den först idag. Jag har kopplat in den och ändrat inställningarna så den funkar i FL. Men det jag inte förstår är att när jag trycker på tex en tangent på keyboarden blir det alltid tangenterna längst ner i piano rollen. Det jag undrar är om man kan ändra så att den spelar ljusare dvs högre upp. För just nu låter de förjävligt och ibland piper det.

Edit: Jag märkte nu att när jag spelar på en vit tangent på midi keyboarden så spelar den på svarta, och tvärtom. Och jag undrar också om det finns någon touch response i FL eller om det bara är på keyboarden. Sorry om det har varit uppe tidigare, men jag hittade inte.

Tack på förhand

Om du kollar på bilden

http://www.shmithz.com/manual/abuelites/im...FruityLoops.jpg

så ser du keyboardens layout där på channel settings längst ner.

Notera att C5 är markerad med en gul fyrkant.

Om du ändrar den upp eller ner så får du noterna att låta olika ställer du den på C4, eller C6 istället höjer/sänker du noterna. Ändrar du bara ner not ett steg så kan ljudet hamna på ex de svarta tangenterna.

Jag tror det är så det funkar med midi keyboards i alla fall.

När jag samplar ett ljud som råkar vara i D så måste man höja till tonen D för att sedan få tonen C när man trycker rätt på C .. blaahhrr.. ni förstår vad jag menar. *svammel*

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.