Jump to content
Annons

Bästa kompakta digitalkameran


debatt

Recommended Posts

Jag funderar på att köpa en liten kompakt digitalkamera trots allt. Jag var på musikfestival i helgen och önskade jag hade haft en då. Nu tog jag med en analog kompaktkamera istället, men det är ju böket med framkallning och det att man inte kan filma videosnuttar.

Så vilken är "bäst"?

Jag har funderat på Fujifilm Finepix fd100 för 3000 SEK.

Men även Canon Ixus 960 IS verkar riktigt bra. Ungefär samma pris.

Rekommendationer?

😲

//:debatt

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Digitalkamerorna har lite besvärligt att fokusera i mörker och på objekt som rör sig, så om du planerar att fotografera i sådana sammanhang, är det bäst att kolla upp vilka som är bäst på sådant...

Link to comment
Dela på andra sajter

http://alladigitalkameror.com/2008/05/19/d...digitalkameran/ En artikel från maj månad där man listar bra kameror i olika kategorier. Kan vara värt att gå igenom.

Många lovordar den nya Panasonic DMC-LX3 http://www.panasonic.se/servlet/PB/menu/12..._l15/index.html

http://forum.macworld.se/index.php?showtopic=76294 En tråd om den

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 1 år senare...

Nu är iofs tråden ett par år gammal men om det som skilljer mellan olika digitalkameror är:

* byggkvalitet (tålighet)

* batteri

* laddning (via kabel/dockningsstation/laddare)

* mikrofonen

* upplösning (helst ska det vara hd)

* filmformat

* inspelningstid

* starttid

* inbyggt redigeringsprogram

* skärpa (autofokus med låsning, manuell, autofokus under inspelning)

* bildstabilisering (eller ej)

* zoom (optisk/digital/zoomljud)

* bildkvalitet med dålig belysning

När det gäller batteriet kan det vara smidigt om det går att ladda via kabel eller dockningsstation, det är inte nödvändigt men tänk på att om man inte är rädd om kamera kan gånggärnen gå sönder på batterilocket.

Mikrofonen (eller mikrofonerna om det är stereo) är av varierande kvalitet. De flesta nya har oftast ganska bra ljud men en del hårdkomprimerar ljudet och andra tål inte höga ljudnivåer, några låter inte bra när det blåser mycket. osv

En del digitalkameror har enbart digital zoom när man filmer, vilket oftast leder till dålig bildkvalitet, enda fördelen är att man inte hör när man zoomar.

Mitt bästa tips är att söka på youtube efter kameramodell och kolla om bild och ljudkvalitet är tillräckligt.

Autofocus är både bra och dåligt. Bra när den fungerar bra och dålig när den hela tiden åker fram och tillbaka hela tiden.

Link to comment
Dela på andra sajter

maart (oregistrerad)

kolla på http://www.cyberphoto.se/. Dom har stort utbud och bra priser. Det finns även testbilder på deras sida.

Många kameror är så små och slimmade att de nästan är svåra att hålla i, och då är det ju svårt att ta bra bilder.

Själv gillar jag Canon bäst, både när det gäller kompakt- och systemkameror.

Link to comment
Dela på andra sajter

Glaskatten (oregistrerad)
Köpte en IXUs 100IS förra året.

Inte särskilt bra bilder. Gryniga och oklara färger ... 😮

Hade en sådan själv till ett projekt känner inte igen din beskrivning alls, den var lättskött och gav mycket bra bilder (och färger) för pengarna. Kanske togs bilderna under dåliga ljusförhållanden och kanske var din monitor inte ordentligt kalibrerad?

Link to comment
Dela på andra sajter

Hade en sådan själv till ett projekt känner inte igen din beskrivning alls, den var lättskött och gav mycket bra bilder (och färger) för pengarna. Kanske togs bilderna under dåliga ljusförhållanden och kanske var din monitor inte ordentligt kalibrerad?

Det spelar ingen roll hur förhållandena är, eller vilken dator jag kolar på, lika dåliga bilder ändå. Men jag kanske fick ett måndagsexemplar.

Jag köpte den förra sommaren, och bara nån veckor efter köpte vi ny lägenhet som det tog hela hösten att renovera, så jag kom aldrig iväg för att reklamera. Nu känns det lite sent ...

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har en Olympus SP-565UZ som jag är väldigt nöjd med. Den tar kalasbra bilder. 😄

Körde tidigare med en Konica/Minolta Z3, som också var bra, men den har väldigt liten display och bara 12x optisk zoom... Den hade jag med mig på semesterresa för några år sedan - och tog bilder med både den och min analoga Nikon systemkamera för att kunna jämföra dem. Det var faktiskt bara vid väldigt få tillfällen som jag tyckte att bilderna blev bättre med systemkameran. Får väl ge den gamla kameran till brorsans barn vid något tillfälle - för det är väl knappast någon som köper så gamla digitalkameror begagnade...? 😮

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...